Hur är SPECIFIC?
Hej!
Jag är helt ny här, men nu äntligen har jag två underbara kattungar på ca 5-6månader
.
Min fråga är ang foder, jag har testat RC men då fick de torr päls och lite dåliga magar, nu har jag köpt Specific, har inte ge till de från den än, men det är tänkt ikväll. Hur bra är den ? Finns det bättre foder? Vilken rekomenderar ni? har läst lite nu här på forumet och jag ser att många ger Orijen, är den bättre än de andra?
Det är himelsk roligt med kattungar 
Specific fungerade inte alls på våra katter, de ville verkligen inte äta det och de blev dåliga i magen. Själv ger jag Purina ProPlan Kitten just nu, ett foder som verkligen passar våra katter.

Jag har gått över till Purina ProPlan, för känsliga magar och det fungerar hittills jättebra till min katt. Innan fick han Royal Canin men då kräktes han ofta halv- eller osmält foder. Men jag kan tänka mig att det är väldigt olika från katt till katt vad som fungerar bäst. Det är väl som med oss människor - en del tål vissa saker andra inte.
Jag har inte testat Orijen men jag har hört från andra att det skall vara bra.
något att tänka på är att katterna kan bli dåliga i magen av att byta foder om man inte blandar ut det med det gamla till en början…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mina kissar vill bara ha JW.Och jag åker gladeligen till Västerås och köper det till dom.Tidigare gav jag dom RC men när jag testade JW så blev dom fast och vill inte gärna äta annat foder.

Jag ger specific till min hane som har struvit… det fungerar bra, men han tycker bättre om Hills så jag brukar blanda lite.

Jeg bruker bare Specific.. Det er etter min erfaring fantastisk og det finnes ikke bedre mat for skogkatten..
De blir litt matlei til tider av det også (som med alt annet) men da blander jeg litt Maine coon RC i en stund..
Kattene har super pels, vokser godt, får bra musklatur og holder seg friske, og de gjør stor nytte av maten (dvs lite avføring og lukt av avføringen)
Ved overgang til nytt for blir mange katter litt løse i magen så gjør det forsiktig, litt om gangen og gradvis..

Jeg har prøvd Specefic og har god erfaring med den. Kattene blir utrolig tunge og kraftige av den, men desverre er ikke kattene mine så glad i foret. Derimot har jeg like bra erfaring med Hills og den er kattene mine helt gal etter. Prøver jeg med noe annet så spiser de ikke. Kun Hills her i "gården":-))
Jeg blander litt ut med Specefic og da går det også ned. Eichosa har en rå påvirkning på pels. Av en eller annen grunn så har den den bivirkningen at den gir mye og balnk pels. det er egentlig et fetningsfor til kastrater.
Jeg har dårlig erfaring med Royal Canin, Iams og Eukanuba. Dessuten vil ikke kattene mine ha det.
Lykke til!

Min ena katt gillar inte alls specific. Eftersom hon har varit dålig i magen så äter hon ni Hill's i/d vilket hon verkar älska. Min andra katt som behöver äta kattungefoder äter specific. Smakar såklart också på i/d men verkar gilla båda.

Känns nu bättre att jag vågar ge den till de då 
Nu fick de av den blandat med RC och jag hoppas att det passar de också. Få ge de i några dagar och se.
Tackar för all svar 
Har provat Specifik. Katterna åt det med största förtjusning - alldeles för mycket. Det blev för dyrt foder. Sedan några år tillbaka får de James Wellbeloved - ett förtäffligt foder enl mig och katterna
Tog några dagar för vår katt att vänja sig vid Specific, men vilket otroligt fint resultat det blev!
Pälsen ser jättebra ut hon växer så det knakar!
Kanske inte det godaste fodret på marknaden, men ger man inget annat så kommer katten äta till slut och vänja sig vid det!
Ganska dyrt, men om man bara har en eller två katter så tycker jag att det är värt det!

Det bästa fòder man får köpt är hos vetten. Kostar llite mer men håller lite lengre.
Varfôr ska man räkna på kronor när det inte skiljer sig så mycket ändå?
Vetten har spesific och Hills är det bästa fòder som finns… hihi
Jag håller mig till kända gamla märker.
Jeg har gitt spesific til kattungene når jeg har hatt kull, og de har likt det gått, og blitt store og fine. Kastratforet derimot, vil ikke de voksne kattene mine ha, og veterinæren sier at hun tror det er litt for lite smak på spesific voksen foret(men et veldig sundt for)
Nå om dagen bruker jeg James Welbeloved, som de liker, men som jeg må reise langt for å få tak i, så har jeg gitt RC men er ikke så glad i det, får finne et bra Hills for som de vil ha

Jeg fòrer alle mine voksne på Hills CD
kr 598, for 10 kg men får den tredje sekken gratis :-)
Fungerer veldig fint her ihvertfall. Har brukt hills i mange år og RC i en kort periode men ramler alltid tillbake til hills.
Bruker RC baby kittens en kort periode og over til hills kittens når de klarer å spise det 

Hills här med. Provade Royal canin men min ena kisse fick otroligt ful päls och fick mjäll.Kommer inte att prova nått annat foder än Hills,är jättenöjd med det.Kissarna får så fin&blank päls.Fick en provpåse med specific men bara två av mina fyra kissar smakade på det.. Är ju en hel djungel med foder nu för tiden så det är nog bara att prova sig fram