Tuttning!
Hej min lilla skogisblandning vill tutta på mina örsnibbar. Hon är inte tagen ifrån mamman för tidigt, men vad gör jag. Mina örsnibbar är alldeles såriga. Någon som har något tips.
Detta beteende kan stanna kvar hela livet om man inte säger ifrån!
Min pappas 8 åriga skogskatt "suttar" på hans hals!
Men om du säger till och inte tillåter det så kommer det hela gå över…
Fast kanske gillar du det? =)
Det är inte farligt för katten iallafall så du kan ju låta beteende vara kvar..

Jag tycker inte man ska tillåta katterna att tutta. Man kan ju försöka att vänja dom av med detta beteende ( tycker jag) 
Hur gammal var katten när du fick den?

#2 Håller med tycker inte heller att man ska låta katterna tutta.
Om katten var under 12veck så kan det bli svårare att vänja av den…Jag hade som tonåring en bondkatt som tuttade på svanstippen,,det var då man inte visste bättre, tror att hon var endast 8veck när jag fick henne vilket förklarar hennes tuttande…
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Jag fick hem två små kattungar för några år sedan. De kan ha varit 4-5 veckor gamla(mamman hade dött och ägaren orkade inte ta hand om de små). När de var 12 veckor var fortfarande en lite snuttig och försökte snutta på oss människor. Då gjorde jag så att han fick ett fårskinnsfäll(till bebisar) att tutta på. Gissa om kissen blev glad, han fick en mamma! Det slutade med att de båda katterna låg och sov på sin "nya mamma". När de blev lite äldre tog jag bort fåret och efter det märktes det inte ens att de varit uppfödda utan en riktig mamma. 

#4 Va mysigt det lät,att kissen fick något gosigt varmt som påminnde om mamman
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Jag hade en huskatt i 16 år som tuttade, han fick göra det ibland eftersom han tyckte det var så mysigt. Skulle aldrig komma på tanken att säga ifrån eftersom det är en trygghetsgrej från hans sida. Däremot går det ju helt enkelt bara att resa sig upp för då når ju katten inte. Ganska enkelt lösning faktiskt.

Tack för alla fina och kloka svar. Jag fick henne när hon var 12 veckor.
Hon var även minst i kullen men hade mest päls så hon såg inte mindre ut. Hon tuttade inte första veckan utan låg och sov mest på min kudde ovanför huvudet..hon fick plats där då.
Men det var 2:a veckan som hon började leta efter en tutte och sökte på min gamla kastrat-hane som blev riktigt förnärmad.
Sedan kom hon till mig och jag tyckte så synd om henne….mina moderskänslor vaknade och jag lät henne tutta lite. Men jag fattade att det inte kunde fortsätta, för då skulle jag inte ha några öron-snibbar kvar. Idag är det sällan hon gör så men det händer ibland när vi kelar lite med varann att det gamla vaknar. Men det är bättre och snart är det bra och så även mina öron-snibbar.

#6 ja du har rätt, det är bara att gå ifrån…men på natten går man inte iväg någonstans utan då ligger man kvar….för det är lite mysigt att höra det här bebis smacket och när den lilla kroppen ligger tätt intill….ja visst väcks ömheten och moderskärleken. oh tur är väl det.