Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett18-tävlingar-och-lekar
Läst 1956 ggr
Merlyn
0

VARNING; Färöarna

OM ni får ett mail ang. att någon från Färöarna vill köpa kattunge så är det ett checkbedrägeri!!!

Flera har blivit kontaktade vare sig man har kattunge eller inte och det gäller inte enbart skogisar.

Var uppmärksamma!

Kramar Merlyn

Theodortorps
0

Tack för varningen

Mvh

Anna

Frostvikarna
0

Tack Merlyn, alltid bra att veta!

Hälsn Gisela

Juliette-
0

Tack för varningen

/Emelie

ingela-anthon
0

Tack för varningen

Mvh, Ingela

skogisen
0

Tack för varningen säger jag också!

Hälsn /Yvonne

Ninnis
0

Tack för varningen!/Nina

Krokus
0

Detta fick vi för ca 1 månad sedan:

Hi,  

I'm interested in the purchase of a pet quality Norwegian Forest Cat/Kitten.  

Kindly brief me as regards the Sex, Age, Price, Personalities and Health Status of the available Cat/Kitten.  

I reside in Tórshavn, Faroe Islands.  

Waiting to read from you,  

Wasiu

Vi har inte ens några kattungar till salu just nu.

Det är jättebra och viktigt att varna varandra när man upptäcker  något  inte stämmer!

Sewena
0

Hoppas att det inte gör något att jag kopierade texten till Cornish rex forumet..Hoppas att ingen råkat illa ut.

Sewena

Krokus
0

Det är ingen fara..mailadressen är inte utlagd!

Nej..man får verkligen hoppas att ingen har blivit luradLedsen

Yvonne

av Edelmann(N)
0

Mycket tack för varningen. Jag har skickat vidare och lagt ut på andra kattforum Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

UllisN
0

detta mail fick även jag som bara har avelshanar
och ens inte äger en honaGladmen tycker att det är
jättebra att det kommer ut en varning!!

av Edelmann(N)
0

Tycker jag också. Nu har jag fått veta att många fler har fått samma majl på andra kattraser också…. Förvånad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Merlyn
0

Ja, just det mailet fick jag, men andra bekanta med annan ras fick det mailet men då var signaturen ett kvinnligt namn.

De skickar alltså en stulen check på ca 20000:- mer än katten kostar och vill att ni sätter in överflöder på annat konto eller lämnar till OMBUDET som hämtar katten….

och när svenska banken kommer på att checken är falsk krävs ni på att återbetala pengar ni inte har.

Det gäller verkligen att vara uppmärksam!!!

Merlyn
0

Ett tillägg…. undrar vad de tänkt göra med de katter/kattungar de eventuellt lyckas köpa???

minefix
0

MERLYN:  Om jag har förstått det rätt så sker det ekonomiska först å de får aldrig katten utan uppfödaren blir bara av med en massa…. tyvärr! Det var ågot liknande på "Efterlyst" för ett tag sen, men det handlade om bilköp har jag för mig. Men det är samma procedur, bara objektet (förlåt att jag kallar katterna för objekt) som skiftar. Så se upp när det gäller andra affärer med!

Kram Cilla

Merlyn
0

#15 Tack för svaret, bra att veta att ingen katt far illa!!!

MyFriend
0

Det cirkulerar lite olika mail där de bara är ute efter att luras. Till flera  ragdolluppfödare har det kommit mail från en karl som påstår sig bo i Arabemiraten, men kollar man ip-nr som mailet skickats från ser man att det är från ett företags server i Indonesien.

Danielle, Lazy Marple Farm, har samlat ihop en hel del "scam mail" Gå gärna in på sidan och läs, lovar att ni kommer att få några glada skratt Skrattande 

http://bustedupcowgirl.com/scampage.html

lynxeyes
0

Så var det igång igen…

Fick just ett mail från en Jake Burnsworth från Färöarna om att de vill köpa min kattungeFundersamoch veta hur gammal den är osv…. men jag har ju inga kattungar till salu *fniss* Ville bara varna er för att de tydligen är igång igen…

/ Sophia

Miraklis
0

Jag fick ett precis med!

Juliette-
0

Suck att de orkar

Kattilaforsens
0

Jag fick alldeles nyss också samma mejl, fast jag inte heller har några kattungar till salu.

Labolina_73
0

Hej,,, ååååå TACK för varningen och att jag såg den,, jag fick alldeles nyss detta..

Hi there,
 I'm interested in the purchase of  a well socilaized kitten or Cat with good temperment.The kitten is required as by the family as a companion.We live in a house that has a small garden.My wife works on the garden and she's always at home.Our son (Mike) is 8yrs old and he loves playing with animals.Presently we do not have any pets at home but we would like to have one soonet.My wife has owned a kitten when she was young so she's quiet familiar with this breed of cat.We wouldn't have an problem with this kitten we intend to purchase now as the kitten will be seen as a member of the household.Kindly provide us with more information about the available kitten. How old is the kitten? We are presently holidaying in the Brasil but we reside in the Faroe Island.The kitten will be picked up after payment must have been made to you and will be flown in the passenger cabin of the plane.   Hope to read from you soon.

Thank you,       Jake

//Linda

lynxeyes
0

Kunde inte låta bli… så jag svarade:

"No thanx,

I'm not interested in being a part of a Check-fraud!!!

So please don't contact us again.

/Sophia"

Inte för att jag tror det biter på dem men ändå *haha* Alla kan ju skicka samma svar så kanske de låter oss svenskar vara ifred o vänder sig nån annan stans istället ;-))

/ Sophia

Juliette-
0

Men om de får köpa säljer de vidare kattungarna sen eller? För de lär ju lyckats köpa någon nångång?

Blankan
0

haha, jag svarade….

We don´t even have no kittens, so why ask?!

Draken_old
0

Jag har också fått ett mail idag…
Suck.
/Kattis

Humletassens
0

Jasså…dom är igång igen. var väl nästan 1 år sen vi fick det mailet.

ariel
0

#22 Fick oxå detta mail idag.

Kram

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

iotdis
0

Fick oxå precis det mailet slängde det i skräpposten direkt.

//Gunilla

akickia
0

Vilken tur att jag gick in här och tittade, svarade precis på det mailet… Men då vet jag att det var fejk, usch så tråkigt :(

Anneli_G
0

#22 Jag fick precis samma mail jag med… *suck* Hopplösa människor!!

S-Pax
0

Har också fått:-)

ingela-anthon
0

# 22  Fick också jag samma mail……

kerstin2181
0

Fick ett i sommras, men från en Engelsk familj boeende i Norge, så dom kommer överallt ifrånFundersam

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Poimandres
0

Kände mig lite utanför som inte fått mailet Flört men nu kom det och det hamnade i spamlådan direkt.

BEATA
0

Fick också ett mail idag från dom…tack för varningen Glad

Krusmons
0

# 22 Exakt detta mail fick även vi idag… det är ju så himla tråkigt att det ska förekomma men det är tur att vi uppfödare har varandra så att vi kan varna varandra när det sker…
//Yvonne

MissMikkus
0

Också fått det. Tänkte just gå in här på I focus för att se om nån varning låg ute och se det gjorde det redan.

Runsviks
0

Tack för varningen… då behöver jag inte fundera något mer över mailet från Jake. //Kristin

LittleL
0

Och här är en till som fått samma mail idag *suck*. Mitt hamnade också i skräpposten och jag förstod på en gång vad det handlade om. Men jag måste ändå säga att i sådan här lägen är det toppen med ett sådant här forum. Tänk vad mycket info man kan få….  Tack alla som delar med sig av sådana här varningar. /Sylvia

Juliette-
0

Jag hade visst fått mailet med men de låg redan i skräpet och där lär de få ligga öppnade de inte änns

ingela-anthon
0

När mailet kom idag drog jag mig till minnes varningen som jag läst tidigare. Gick in på Forumet och fann att det visst var fler än jag som fått förfrågan.

Blir så trött på sådana här mail och att sådant här förekommer *morrrr* 

Bra med ett sådant här forum så att vi kan varna varandra.

Tack!

mvh, Ingela

zygotan
0

Har också fått det idag……..

annise
0

hej tack ska du ha jag fick också

erspers
0

jag har fått det idag också..

Ninnis
0

#22 Fick samma mail som du idag!Ledsen

Labolina_73
0

Mmmmmm man blir så trött,,,, Jag har alltid sluppit dessa mail tidigare  och nu så fick jg ett utomlands ifrån och eftersom jag har kattunge till salu så reagerade jag inte så märkvärdigt,,, men min man läste och sa hm vad konstigt formulerat---

sedan gick jag in hit och såg varningen,,, ååå vilken tur,,, inte för att jag vet och eller fattar hur dom hade fått det att gå igenom men dom har ju lyckats färr så…

Men jag har inte svarat,,, hm man kanske ska göra det… :-) Låtsas vara intresserad,, och sätta dit dom jävlarna…

//Linda

Ninnis
0

#47 De ger sej säkert inte för det. De hittar väl bara på ny mail och nya namn …Tur att man såg varningen i fokus i alla fall!!! Glad

Labolina_73
0

Jaaa jo men hehe jag tänkte att man kanske då skulle kunna få med sej polisen eller nåt,, jag vet inte men nåt måste man ju kunna göra för att sätta dit dom,, Fundersam

//L

Ninnis
0

ja det går kanske att göra något!

Labolina_73
0

hm jag vet inte,, men nånting borde man ju kunna göra…

:-/ Läbbigt ju hur dom luras och håller på….

Seerath
0

Verkar starta igång en ny omgång nu. Det är bara att strunta i för finns tyvärr inget att göra åt dessa s.k nigeriabrev.

Ninnis
0

Ja man kan nog inte föreställa sej med sin vildaste fantasi hur mycket de håller på med sån´t! Man hör på nyheter och så men det är så lite som egentligen kommer fram till oss "svenssons"!

Tassemarkens
0

Ohhhps Generad har jag gjort bort mej ???? Jag svarade på brevet som Jake skrev …. han skrev ju så sött … så jag skrev till honom om min planerade kull … mellan Nicole & Puh … baking the cake for Jake Oskyldig tror kanske att han är intresserad … men får se vad han svarar !!!!

//Ylva

WesthKiowas
0

Jag fick också samma idag. Förstod direkt att det var bedrägeri.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

vettan
0

mm har oxå fått för andra gg. Här ä det bra att vi kan varna varandra. Det stog ju i våra katter också om bedrägeriet.

Merlyn
0

OBS! Vad ni än gör… lös inte in checken han skickar ( om ni beslutar er för att driva med honom) när banken kommer på sitt misstag är det NI som får ta smällen å betala tillbaka.

Detta hände en Ragdolluppfödare jag känner, det mailet kom ifrån Förenade Arabemiraten tror jag det var. Hon fattade dock misstankar och till sist fick hon bara betala bankavgifter på ca 1600 eller nåt…men ändå…………

MaGrandos
0

Tack för varningen!

Fick samma mail tidigare idag men tji fick dom!

Manhedens
0

Har också fått det idag…
Tyckte att det var konstigt eftersom jag inte har några kattungar så jag tänkte kolla här innan jag svarade.

Tack för varningen!

Tassemarkens
0

Merlyn … det är lugnt … jag vill bara kolla hur långt han kan gå … och mina planer är bara på jäsning … men jag hoppas han är intresserad av kattunge efter Nicole & Puh … jag med … Ok linjeavel (syskonparning) men Puh hoppas fortfarande att han kan göra barn … trots sina 7 år som kastrat … Det är vad Jake har blivit erbjuden … samma utfall som hans checkar (=zero)
Hemlis

Vargtass
0

Hahaha! Jag fick det också.

Verkade misstänkt att en "Jake Burnsworth" skriver på så uppenbart dålig engelska, så jag tänkte inte ens svara.

Efter varningarna här är jag extra glad för det!

Pia-Leena
0

ånej, inte nu igjen.

Jag skrev att jag hadde skickat doms mail vidare till:

Økokrim 

The Norwegian National Authority for Investigation and Prosecution of Economic and Environmental Crime

http://www.okokrim.no/

SillyZones
0

Hahaha, fick ett mail från Jake jag med…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Christina-S
0

Detta påminner mig om de sk. Nigeriabreven som periodvis skickas till företag. Eftersom det handlar om rent bedrägeri håller jag med #62 att det bör anmälas till polismyndigheten. Det är de som arbetar för att stävja bedrägerier och ekonomiskt brottslighet.

Merlyn
0

Ylva, skrattar gott när jag läser ditt inlägg…tji lär han få Skrattande

ingela-anthon
0

# 62

En bra idé att vidarebefordra mailet så får dom i sin tur försöka spåra avsändaren och dennes avsikter.
Hur många kattungar har han tänkt köpa egentligen;-))

Finns det någon liknande länk i Sverige också?

Har i alla fall sparat mailet och vidarebefordrar det nu.

mvh, Ingela

Silverfarans
0

Fick oxå ett idag men ingen av mins små blir sålda dig lovar!!!