Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 403 ggr
SpinEngine
0

Nyår och reflexion

Jag blir påverkad i negativ riktning när jag läser och reflekterar över en del inlägg resp "trådar".

På ett forum för medlemmar där inläggen kan läsas av alla, oavsett specifikt intresse för den norska skogkatten framstår vi  som skriver här som "barn i sandlådan" dvs. vi tar spaden i sandlådan och slår kompisen i huvudet om denna inte gör som vi situationsspecifikt vill.

Är det ett gott pedagogiskt redskap för att stödja varann?
Nej det tror inte jag, men människor har i alla tider konsoliderats och blivit vänner (även om de tidigare inte var det!) runt en av flera definierad yttre fiende. "Den lede Fi" kan omdefinieras i ett oändligt antal variationer så att den egenupplevda stoltheten/lyckan "växer". Denna process är idag mycket enkel då informationsvägarna är raketsnabba.

Min önsknig för detta år på forumet är
att forumet ska fyllas av inlägg liknande "jag har valt att sätta mitt"  dvs utan subjektiva bedömningar om enskilda personer. Denna önskan gäller även för kommentarerna. Ska vi gemensamt försöka?

/Gunilla S*Spin Engine's

Xina
0

Bra skrivet Gunilla!!

Suzanne

annise
0

bra skrivet.

Afrodite
0

Jag svarar "JA"på din önskan Gunilla. Har länge önskat en vänligare ton i vissa trådar.Mona Henriksson/S*Vätten´s

favoritkatten
0

Håller helt med dig Gunilla. Vi har  ju ett gemensamt intresse : Den Norska Skogkatten.

Hade varit skönt om ALLA hjälps åt, utan att kritisera eller kritiseras

/Cina

Ixatrixa
0

Avundsjukan och den allmänna gottandet i andras olycka och skitpratet som tillkommer kanske vi inte kommer ifrån, personligen så tycker jag väl att forumet skall hållas fritt från sådant, samt sådant som enligt någon bara är fakta om en annan människa. Tänk om det kunde fokuseras mera på katterna och framtiden för den Norska Skogkatten.

Jag hoppas att vi kan samarbeta för att höja statusen för vår ras.

Sedan måsta jag säga att jag är så evigt trött på gnällandet på att folk visar bilder på sina älskade katter….låt dem göra detta och strunta att läsa bildtråden om ni inte vill!!

Bilder är ju en jättebra reklam för vår ras och precis en sådan sak som "vanliga" människor vill titta på som faktiskt också besöker detta forum.

Christina-S
0

#1 och #5

Jättebra skrivet. Jag har själv gått och funderat i samma banor. Det är verkligen obehagligt med de "drev" som uppstår i vissa trådar. Att gömma sig bakom ett skrivet inlägg är så lätt. Lika lätt är det att misstolka det som skrivs i vissa inlägg då man kanske inte tolkar texten på det sätt som avsändaren menade att den skulle tolkas, det finns lika många sätt att tolka en text på som det finns läsare av den. Det som för skribenten är självklart är inte lika självklart för läsaren. Man läser in saker i sin egen text som inte är tydliga för andra, det kan vara känslor, eller ironi, det kan vara sånt som är "skrivet mellan raderna". Som skribent kan man ju inte läsa av mottagarens reaktion så som man kan göra i ett fysiskt samtal då man inte ser personen framför sig. Därför gäller det, enligt mig (jag har stor erfarenhet av att skriva, granska och analysera texter) att verkligen tänka på hur ens inlägg kommer att tas emot och hur det kommer att påverka mottagarna innan man publicerar det. Väg varje ord på guldvåg. Jag tror och hoppas att ingen egentligen vill göra någon illa här på forumet. Intressanta diskussioner måste kunna föras utan att någon känner sig påhoppad. Det finns ett ordstäv (jag kommer inte ihåg det ordagrant): "behandla andra som du själv vill bli behandlad" som jag tycker bör efterlevas i större utsträckning, inte bara här på forumet.

En annan sak jag har reagerat på: är att ordet kritik används så ofta i olika sammanhang här på forumet; "jag vill gärna ha kritik på min katt, mitt foto etc." För mig har ordet kritik en negativ klang - jag skulle hellre se att man i de sammanhangen talar om respons.

/Christina Ström

SpinEngine
0

Språk och tolkning.

Varför inte be om feed back. Svenska språket har ju många låneord och detta ord innebär implicit både positiv och mindre positiv analys.

Mulan
0

Hej!

Själv använder jag mig gärna av ordet kritik och då föredrar jag konstruktiv kritik. Att ordet kritik har en negativ klang är för att människor som får kritik på sina katter ofta tar det personligt och det tycker jag är synnerligen tråkigt.. Likaså om man får negativ respons på sina inlägg, då helt plötsligt tar man det personligt… Jag tycker det är bra om vi alla försöker komma i håg att alla är vi människor, vi har rätt och vi har fel och det finns inget facit för kattuppfödning, åtminstone har inte jag hittat det i a f.. Flört  En del människor passar kanske inte på forum, då man har svårt att ta negativ respons och därmed förvandlar den som givit negativ respons till en "fiende".. Sånt är trist, men jag tycker inte bara att man ska väga orden på guldvåg, jag tycker faktiskt att läsaren ska försöka ha en positiv syn att utgå ifrån och inte ta allt på ett negativt sätt..

mvh Malin

Sandra76
0

Håller med #0 och #5.

Bilderna är ju jättebra reklam för rasen. Dessutom kanske man kan hitta sin framtida skogkatt här ..och gör också för den delen;)

SpinEngine
0

Det verkar som om det är en ny tråd som ska startas -

Språk och tolkning.

Kommentarerna i denna tråd tenderade att börja deviera
f r om slutet av inlägg #6

Sagolika
0

Det är ett bra inlägg du skrivit Gunilla och i mångt och mycket håller jag absolut med dig. Jag är också FÖR ett gott samarbete mellan oss alla samt intressanta, givande diskussioner där vi kan lära oss av varann, utbyta goda råd osv. Det kan vara mycket lärorikt och självklart tycker även jag att stämningen ska vara god i diskussionstrådarna, så att vi får ett trevligt klimat härinne.

Något vi förhoppningsvis ALLA har gemensamt är att vi älskar vår ras Norsk skogkatt och vill arbeta för rasens bästa. Det kan vi nog vara överens om. Alla vill vi säkert få fram så fina skogkatter som möjligt, vilket inte alltid är "gjort i en handvändning", alla är vi "barn i början". Vissa väljer då att läsa på ordentligt, gå kurser, gå på utställningar, rådgöra med duktiga uppfödare med lång erfarenhet och stor kunskap, helt enkelt se till att lära sig så mkt. som möjligt (vilket är jättebra och som både jag och många andra berättat här inne innan, vi är nog många som önskar att VI gjort det mer än vi gjorde innan vi satte igång att börja avla, för nog är vi många som i efterhand insett att vi kunde för lite då vi började?). Andra väljer att köra sitt eget race, tycker att man kan och vet bäst själv, att ingen ska lägga sig i och att eventuella misstag har man rätt att göra, så man bryr sig inte om andras råd. Då är frågan: de som väljer  att ignorera andras råd gång på gång och envisas med att göra som de själva tycker, är de i sin fulla rätt att göra det? JA! Absolut är det så att man har rätt att strunta i andras råd och välja att gå sin egen väg, MEN bara så länge man inte bryter mot Sveraks regler (för de gäller oss alla som är medlemmar där) och så länge man är rädd om sina djur och inte bryter mot djurskyddslagen. Jag vet att en del tycker att vissa uppfödare fått för hård kritik (bl.a. av mig) och det kan jag förstå. Personliga påhopp ska absolut undvikas. Det håller jag med om, men samtidigt är det ibland en svår balansgång. Det har ju bl.a. tidigare förekommit tragiska fall där katterna p.g.a olika tråkiga omständigheter vanvårdats, farit mycket illa och t.o.m. dött. Ska vi inte lägga oss i där heller? Jo, jag tycker faktiskt att vi ska det, så att katterna kan räddas och att vanvården upphör. Många gånger behöver ägaren/uppfödaren också hjälp i såna fall och då är det till nytta både för denne och djuren att de får hjälp. Likaså tycker jag att man har förståelse för de förtvivlade uppfödare som sålt katter som sen hamnat där de inte har det bra av olika skäl. Att de reagerar och kanske enligt vissa "går för långt" i vissa trådar i ren frustration, är kanske inte önskvärt men absolut förståeligt.

När det gäller uppfödare som inte alls är mottagliga för råd från andra och där man t.ex. bryter mot Sveraks regler om att man inte får sälja blandraser och där man säljer sjuka kattungar, inte behandlar sina katter för sjukdomar eller i de fall där man ljugit om stamtavlor osv. Vad gör man åt såna uppfödare? Om de absolut vägrar att följa goda, välmenande råd. Tja, man kan anmäla dem till Sverak, man kan (om det rör sig om djur som far illa) polisanmäla för brott mot djurskyddslagen, men för att få stopp på att det hela får fortgå, gäller det även att man slutar köpa kattungar från sådana uppfödare, då de tydligt visat att de inte ämnar ändra på sig. Vissa tycker kanske att det är taskigt mot de uppfödarna, men är det inte taskigt mot kattungeköparna? Borde inte de varnas? Är det inte taskigt mot de katter som drabbas? Är det inte synd att sådana uppfödare får lov att göra saker som fördärvar rasen?

Det är svårt detta och jag känner mig kluven. Jag är emot personliga påhopp, men samtidigt tycker jag att folk förtjänar att bli varnade så att de inte blir lurade och att de som utan hänsyn till sina djur, kattungeköpare eller rasen, bara fortsätter att handla otroligt olämpligt, bryter mot reglerna och som bara inte är mottagliga för att man i all vänlighet försöker hjälpa dem och få dem på rätt spår, får faktiskt skylla sig själva litegrann.

Man kan naturligtvis inte gå ut med en varningstråd där man namnger och varnar specifikt för den och den personen/katteriet, men hur ska man göra då? Ska man skicka PM till varann? Eller tycker ni verkligen att ingen av oss ska lägga oss i dessa fall oavsett hur illa det blir? Inte ens om det t.ex. rör sig om djur som lider?

Berätta gärna hur ni tänker.

Mulan
0

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg #8 om det har avvikit från den kurs du menat i o med detta inlägg.

mvh Malin

Bengan-A
0

#11 När det gäller uppfödare/kattägare som bryter mot SVERAK:s regler så ska detta anmälas dit. När det gäller uppfödare/kattägare som bryter mot djuskyddslagen så kan och ska detta polisanmälas.

Internet är ingen plats där man varken får eller ska hänga ut personer, oavsett va de kan tänkas vara skyldiga till. Man ska också vara medveten om att om man påstår något om någon och detta senare inte visar sig stämma så är det förtal och i sin tur åtalbart. Så man ska nog tänka sig för vad man skriver om man pekar ut personer både i trådar och PM.

Om man tycker att de verktyg som SVERAK och Polisen har är för trubbiga när det gäller såna här frågor, så får man engagera sig och jobba med det, antingen via kattklubbar eller politiska partier.

Här gör vi nog bäst i att ägna oss åt bildtrådar, diskutera öronformer profiler mm som hör hemma här.

Mvh Bengan

favoritkatten
0

Håller fullt med Sagolikas, en fråga (vet att vissa tänker på mig och det förstår jag =8) Vi som vill och kan och försöker ändra på oss då, ska inte vi räknas in eller?? Jag har klart visat att jag står för vad som hände, och har tag många steg för att få bukt med och rätta till våra fel. Jag håller fullt med er andra när det gäller djur saom far illa, tro inget annat. Hur gör jag för att jag ska kunna få tillbaka den tilliten igen och få lov att bli "en av er" ? ? Jag har samma mål som ni andra, Katten med stort N

Jag har själv suttit i den sitsen att fått sjuka djur, om nu öronskabb räknas sjuka, hm.. och ringorm. Uppfödaren i sig påstod att det var mjälkvalster… Även katter med stamtavlor som varit falska, och en som jag fortfarande inte vet om den är riktig?? Snälla hur gör jag. JAG VILL JU BARA GÖRA ALLT RÄTT!!!

MVH

cINA

Christina-S
0

Ok, jag är ledsen om mitt inlägg ändrade den ursprungliga inriktningen på denna tråd. Det var ett försök att resonera kring och lyfta fram varför det kan bli som det blir i vissa trådar. 

Bengan-A; Jag applåderer ditt inlägg och håller med helt och fullt.

ingela-anthon
0

Hej Gunilla och bra skrivet!

Jag håller helt och fullt med att om man använder en vänlig och positiv ton blir stämningen mycket trevligare.

Så tror jag att om man tänker gott om andra så är chansen lite större att andra tror gott om en själv.

# 11 En försiktig tanke bara:  Att lägga sig i för mycket tycker jag nog man skall se upp lite med. Det kan i värsta fall göra mer skada än nytta.

Tänker då främst på risken för elakt förtal uppfödare emellan. Detta skapar bara rädsla, osäkerhet och isolering. Och hur går det då med samarbetet uppfödare emellan?  

En människa är ju alltid oskyldig ända fram tills motsatsen bevisasts. Och till det finns det högre instanser vilka har detta till sin uppgift - att försöka upprätthålla lag och ordning här i landet.

Låt oss istället försöka att "bry oss om" genom att hjälpas åt och stötta, tänka gott om varandra och fokusera på den framtida utvecklingen av vår Norska skogkatt.

Detta inlägg är endast vänligt och positivt menat och jag hoppas det uppfattas som så också.

mvh, Ingela

blondifire
0

Bra skrivet,sagolikas!! du är precis en sån uppfödare jag skulle vara stolt över att få köpa av och lära mig.jag är helt ny och visst,man har tankarna åt utställning och uppfödning men jag tror på att skynda långsamt.sen har jag genom hårda erfarenheter i livet fått lära mig att det är en styrka och inte en svaghet att be om hjälp,vad det än må vara.

sen,#14,vet inte din historia men personligen tycker jag alla har rätt till en andra chans(generellt sett) om man lärt sig av sina misstag..tycker inte man ska bli utfryst..

S*Winsnes Wilda

favoritkatten
0

Tack det värmer. Kan inte svara för andra som varit i blåsväder, men jag har lärt mig min läxa, synd bara att inte de som jag bad om hjälp insåg att jag faktiskt menade allvar. Men det e klart fick ju veta vem mina rikitga vänner och mentorer var. Kommer inte acceptera att bli utfryst, jag klara mig ändå, även om det tar längre tid. Jag kommer att visa att jag förstått att jag gjorde så himla fel… Gråter

blondifire
0

Det är tråkigt när människor inte kan se när man sträcker ut en ärlig hand.Vi har alla gjort olika misstag i livet men det är vi som kan erkänna det och jobba på det som utvecklas..och det är så sant.."i nöden prövas vännen".Självklart ska du inte acceptera det! finns alltid andra människor som ser ett ärligt hjärta och INTE fryser ut.Lycka till!!

kram.

S*Winsnes Wilda

Sagolika
0

#17 Tack så jättemycket! Det väldigt vänligt av dig :)