Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1288 ggr
Labolina_73
0

Hur ofta? och varför?

Asså.. nu pratas det vitt och brett i olika trådar och på olika forum om detta att det är ok/accepterat/tillåtet med 3 kullar under en 24 månaders period.

Men bara för det så behöver det ju inte vara bra. Bra för honan,, varför ska man som uppfödare låta henne ha kullar så ofta?

Nu tror iofs inte jag att det är så många som gör så, men det finns ju vissa. Det vet man ju annars hade ju inte regeln ens kommit upp.. (min teori)

Sedan finns ju "klausuler" kanske stavfel emn,,, hur som,, som säger att honan ska vara frisk såklart och oxå redo för en kull till.. Vem gör den bedömningen, ja inte tror jag att man / dom som tar kullar så ofta.. gå¨r till vet och får det konstaterat utan det är ju säkerligen en ensklid bedömning man gör på sin egen katt.

Njä nu vet jag inte var jag vill komma, men jag fattar inte regeln,, är för mej helt galet.. Detta innebär ju faktiskt att man kan om man vill.. ta 3 kullar på 12 månader,, då håller man sej oxå inom 24 månadersperioden för 3 kullar…

hm njä tacka vet jag max en kull / år / hona….

Kram Linda

ariel
0

Bra skrivet LindaFlörtJag skulle aldrig ta mer än en kull/år/hona

Kissen måste ju få vara bara katt oxå,för största delen så är mina avelshonor till sällskap…

Kram*Marina*

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

SKOGSGLIMTAN
0

Jag tror också att det inte är bra att ta 3 kullar på samma hona inom 24 mån men det är min åsikt. Jag tror inte det är bra för honan, hon behöver återhämta sig och få vara bara "katt" och inte hela tiden vara "kattmamma". Varför tar man 3 kullar på samma hona under så kort tid? Jag tänker som så är inte risken större för missfall etc om inte honan får återhämta sig? Jag skulle aldrig ta mer än 1 kull/år på samma hona. Även om jag vet att det inte är bra att ge P-piller under en längre tid, så tycker jag att honan bör få vila 1 år mellan var kull.

*Mvh Eva-Helen*

Sissi
0

Jag kanske är lite larvig, men jag har faktiskt väntat mer än ett år nu och det lär nog bli ett par månader till. Min avelshona fick sin första kull augusti 2006 och jag tycker nog att det tog minst ett år innan hon såg ut att vara tillbaka i "normalt" skick igen.

Förmodligen skulle hon säkert ha kunnat fått en kull igen mycket tidigare. Men om man inte tycker att de duger till att t.ex ställas ut, för att pälsen är lite matt, för smala mm, då kanske de inte borde ha kattungar heller.

Jag vet att jag är lite "kyckling-mammig", men min första hona höll på att stryka med när hon fick sina kattungar, så jag är hellre lite extra försiktig…och dessutom har jag inte så bråttom.

Jag skulle iaf inte vilja föda barn en gång om året, fast jag är ju i och för sig inte katt.

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sagolika
0

Håller helt med er, även om jag väl lär få f-n för hur jag uttryckte det i en annan tråd.

Labolina_73
0

#4 nej då.. det hoppas jag inte att du får,, för det var bra skrivet..

#3 jag håller helt och fullt med,,, om dom inte är helt ok för det ena så kanske jaaa näe kanske dom inte är det för det andra heller… Augusta har kommit ikapp i pälsen nu,, hennes nästa planerade kull kommer inte att ske föräns i juni/augusti -08 ca.. då är det ca 1½ år mellan,,

Jag har ju 3 st honor och jag vill inte att allt krockar,, och har man då kattungar kvar ur förra kullen sitter jag hellre med dom utan att sänmka priset och väntar med nästa kull än att ta nästa kull iaf och rear ut dom jag har,, näe skulle inte ske…..

hm nu kanske jag virrade till det som vanligt men hm hehe hoppas att ni förstår..

/Kram Linda

Niffi
0

Vill bara påpeka att tomlöp absolut inte är bra för en honkatt eftersom det leder till livmodersinflamationer. Dessutom är hormonsvängningarna vid ideliga löp heller inte bra för en honkatt. P-piller är alternativet vilket ju alla känner till leder till juvertumörer. Så hur gör ni då som har avelshonor och bara vill att hon skall ha max 1 kull per år? Åstadkommer ni ägglossning på konstgjord väg (tops eller liknande)?
Själv tycker jag det är bättre att mina honor får sina 3 kullar på 24 månader och sedan kastreras.

Sissi
0

En annan sak jag tänkte på är det här med ekonomin, för det är ju inte helt gratis att ta en kull med kattungar.

Jag har räknat ut att jag måste spara ihop ca 10.000 kr för att vara på den säkra sidan, 5000 kr till hanen och ca 5000 kr till div veterinärkostnader, mat mm.

Har man då 3 kullar per år så blir det 30.000 kr och det har iaf inte jag råd med.

Jag tycker att det är viktigt att man tänker på att det faktiskt tillkommer en väldig massa utgifter och om man (som alla säger) vill avla fram friska och sunda katter, så är det A och O för att lyckas med detta.

Visst är det gulligt och kul med kattungar, men det är också ett stort ansvar man har för de små liven.

Det finns säkert jätte många med god ekonomi som klarar att ta flera kullar per år (med olika honor), men det är nog långt ifrån alla. Ville bara understryka detta, så att ingen känner sig påhoppad!!!

Merlyn
0

Veterinär Susan Little sade på Sveraks föreläsning att " en frisk livmoder är en gravid livmoder " hon menade att katten är skapt att vara dräktig ofta, vilket den skulle varit i naturen.

Hon rekomenderade Inte tomma löp eller P-piller.

OBSERVERA NU att jag inte själv tycker man ska ta ungar i parti och minut även om det hänt mig en gång med en hona, hon hade 3 kullar inom 24 månader (tjuvparning 2 ggr) jag kollade upp henne nogsamt med veterinär så jag har rent samvete när det gäller henne. Det är nu flera år sen sista kullen.

Men jag menar att man bör se från fall till fall.

Labolina_73
0

#7 jaa visst är det ju så… Jag har inte heller så mycket som 30-40 000 undanlagde precis..

Sedan vet men ju inte om något tillstöter,, som för mej nu med Fudge,, välling 189:-/ 5-7 dagar ca sedan vetkostnader utöver dom normala,, antibiotika och salvor..

Sånt kan man ju aldirg veta.. eller oim det skulle bli kejsarsnitt av någon anledning…

#6 Jaa det är ju upp till dej då.. jag väljer hellre att inte ge p-piller första tiden sedan p-piller. Man får ju hålla extra kolla på katterna som löper tomt eller äter p-piller.

Hellre det än att låta honan få kullarna så tätt. Men det är ju jag det….

//L

Sissi
0

#8 Intressant, se vad man kan lära sig genom att diskutera olika saker.

Jag tycker att det är intressant med olika diskussioner, men bara för att man inte tycker lika så behöver det inte betyda att någon har mer rätt eller fel.  Det är ju det som kallas "diskussion",  så…var snälla mot varandra och respektera att inte alla tycker lika!

Niffi
0

Man kan inte jämföra katter med människor. Om en honkatt fick leva helt utan inblandning av människor så skulle hon ha 3 kullar per år istället för på 2 år. Ett kattår är inte samma sak som människoår. Man ser ju tydligt att en honkatt mår som allra bäst när de har kattungar. Då är de lyckliga katter om man nu kan kalla det så.
Förtydligande. Jag tar heller inte massor av kullar på en och samma hona men jag ser skillnaden i mående på en honkatt med kattungar och en som hela tiden får tomlöpa.
P-piller tycker jag man skall använda så lite som det överhuvudtaget går eftersom det är hormoner framtagna till människor som sedan används på katt och ovillkorligen ökar risken för allvarliga juvertumörer med flera hundra procent.

Merlyn
0

Självklart tycker inte alla lika och det är väl bra, då skulle detta forumet inte behövas Skrattande

Det är alltid bra att läsa vad andra tycker och man kan lära mycket av att lyssna/ läsa både bra och dåliga saker :-))

Susan Little gick ju stick i stäv med vad Sverak rekomenderar och det är intressant tycker jag. Hon är dock mycket kunnig och var fängslande att lyssna på.

Fairyhearts
0

#10 Helt rätt. Intressanta diskussioner.
Jag tror också det beror mycket på hur ofta och hårt honan löper mm. Man få se från fall till fall. En del honor tar det ju väldigt hårt på att få kattungar och en del inte.
Jag tycker 10-12 mån minst, men ingen "regel" utan sunt förnuft.

Har en annan fråga. Hur länge tycker ni det kan gå som längst emellan. Tex om en hona får sin kull vid 2 år och sen väntar man i 2-3 år, är det för länge?

/Marie

MissMikkus
0

Jag var på en föreläsning för nåt år sen som handlade om dräktighet, förlossning, komplikationer  osv. Det var en kvinnlig vetrinär som höll i föreläsningen, kommer dock inte ihåg vad hon hette. Hennes inställning var också att Sveraks regel- 3 kullar på 24 månader var alldeles lagom för en honkatt. Inte bra att vänta för länge mellan kullarna. Och naturligtsvis inte bra att ta för tätt heller.

Därmed inte sagt för min del heller att jag tar kullar på mina honor var 8:e månad.

Mulan
0

Hej!

Alla har vi ideal och mål vi försöker följa, men ibland blir det inte så pga olika orsaker (tjuvparning, katten blir inte dräktig när man planerat, hanen man vill använda ska kastreras snart osv..) och det tycker jag är viktigt att komma ihåg. För mig är det idealt med en hona som kan komma igen ordentligt efter en dräktighet och digivningsperiod, och få max en kull per år, men det beror ju också på hur allt ser ut runtomkring. Det är lätt o peka finger åt andra men vad händer när vi drabbas själva? Sen är det skillnad mellan kattungeproduktion och avelsarbete… Huvudsaken är att man tror att katten mår väl och inte tar skada. Ingen av oss har facit på hand och alla har vi olika åsikter, bra om vi kan respektera det.

mvh Malin

Myskatten
0

Med risk att blihoppad :( jag har själv haft 2 kullar på en å samma hona på ett år som tur är har det gått bra ! Nu har jag de kommande året tänkt att inte ta någon kull fören senare under året och inte på samma hona !! delvis för att katteriet får vila upp sig och sen att jag ska lägga ner mer tid på utställningar i stället än att bara ta kullar ! det handlar ju inte bara om att ta kull utan mycket annat oxå .. jag brukar i vanliga fall inte skriva i trådar det har med att jag tyvärr har problem med stavning & formlera mej rätt mm lite pinsamt men jag hoppas att ni förstår hur jag menar och tänker /Eva

zygotan
0

Det är inga problem att förstå vad du menar Eva, fortsätt att skriva i trådarna. Lycka till med kommande utställningar.

//Annika

kerstin2181
0

#16 har samma problem, och min barndom har gjort att jag förtränger även sånt som är bra, och jag har otroligt dåligt självförtroende. Jag ser upp på folk som är ärliga och raka

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Myskatten
0

#17 Va skönt att höra tycker under hela den tiden som jag har varit med här haft svårt att skriva eller säga nåt utan valt att vara tyst eller bara skrvit söt kisse m,m /nu kanske det blir lättare att va med å dela med sig både på gott och ont jag äri alla fall en som vill ha råd när det gäller både utställning och avel , stamtavlor m,m jg tycker att man ska kuna ta krtik på rätt sätt så med fakta på handen så har jag inte haft det så lätt under de åren som har gått mm jag lånade ut min hane nu är det ju länge sen men jag fick in nåt i mitt katteri ( ännu mer risk för påhopp :( jag fick inte bot på detta utan 2 av mina katter lever inte idag på grund bakterier  av jag litade på den sm ägde honan jag tänker inte nämna hon kattens ägare utan vill någon vet så får pm mej i stället /Nå väl därför finns det ännu mer orsak till att låta katteriet vila i dag ökar mina katter i vikt och mår bra men kämpigt har det varit och jag lovar att det är värt och jag hoppas att kommande kullar ska bli bättre både päls kvalite och vikter /Eva :(

Sissi
0

#15 Måste bara säga att du är en fena på att uttrycka dig i ord, bra skrivet!

LittleL
0

Ett tillägg till det som Merlyn skriver om i #8 om vad Susan Little sa på seminariet. I Canada är det förbjudet med p-piller till katt, därför tar man kull på kull på honan. Givetvis under förutsättning att hon klarar det. När hon har fått sina kullar (samma antal som här) vid ca 2-3år så kastreras hon. Ett annat sätt att tänka mot vårt.

Jag anser inte att man ska ta kull på kull, av många anledningar, honans kondition, katteriets välmående osv, osv. Överproduktionen av skogisar är en aspekt också. Men det som var intressant var att hon även sa att livmodersinflammationer och liknande sjukdomar i stort sett inte existerade i Canada. Något att fundera på tycker jag….

/Sylvia

Wirre
0

Håller helt med! Vet att vissa kör på med sina honor på ett mycket ohälsosamtvis, beklagansvärt tycker jag. Bra att det uppmärksammas!