Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2355 ggr
annise
1

ambergårdens farin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer ambergårdens farin

kerstin2181
0

Är det en av kattungarna från hennes kull i sommras? underbar färg

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

annise
0

nej

annise
0

hon har en ny kull med underbara bebisar och sen ska gumman få vila några år

ariel
0

*Hur som sötnos*

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Kattilaforsens
0

Vem är mamma till kullen? Jag blir lite förvirrad när jag tittar på din hemsida. M v h Tina

annise
0

DET ÄR OPEYA

Kattilaforsens
0

Ok. Eftersom det står Zelda under bilden blev jag lite förvirrad.

annise
0

ok tack för hjälpen ska ändra det så fort jag kan tack för upplysningen

annise

annise
0

ÄNDRAT TACK EN EN GÅNG TREVLIGT NÄR MAN FÅR HJÄLP

annise
0

OCH HÄR KOMMER AMBERGÅRDENS MARSIPAN

KULLEN KOMMER ATT HETA BAGERIKULLEN

annise
0

förlåt nu har jag glömt att trycka bort capslock så det blev stora bokstäver ursäkta

annise
0

ambergårdens prinsess

KarolinaM
0

Nej, men sååå söta. Jag är störtkär i blått. Är farin helblå?

Karolina!

annise
0

ja det är han och han väger 187gram 1 vecka gammal

annise
0

här kommer ambergårdens saffran väger 214gram cremetabby

Myskatten
0

Jätte fina kattungar & stora är dom oxå Skrattande

annise
0

saffran

annise
0

tack så mycket saffran igen

annise
0

här är blå farin

anakin
0

Har Oriopeya en kull igen???? Varför i hela friden då om jag får fråga? Hon har väl knappt tassat ur kattungelådan??

Jag vill också gärna säga att de är väldigt söta,särskilt den blå=)

/Anki

annise
0

här kommer 5 bebisen som heter gräddnos och jag tror hon är blå silver tabby och är tyngt 234gr

annise
0

därför och nu ska och sedan få vila. hon får kanonbebisar och hon har inte synts någonting det finns dom som tagit 3 kullar på samma hona inom 1och ett halvt år men om dom klarar det och man ser att katten mår bra så ser jag inget med det för var av en sköter sitt tycker jag.kl att ni gillade bebisarna.

Sagolika
0

Honkatter tillåts inte ha fler än tre kullar inom en 24-månadersperiod. Är det detta du syftar på annise, enligt Sveraks regler? Hon hade ju en kull 2006-07-14 hos sin tidigare ägare (var det hennes första?), sen hade hon en kull i juni?-07 hos dig och så nu en till ca 6 månader senare och därefter ska hon ha en lång paus? Är det så du menar?

Jag tycker nog det är i tätaste laget mellan de två sista kullarna. En kull om året är mer lagom, då honan trots allt behöver återhämta sig mellan kullarna. Om inte fullt 12 månader mellan kullarna, så åtminstone 8-10 månader. Tycker jag i alla fall. Tiffy skulle aldrig få tätare än så och då är hon ändå en hona som har problemfri dräktighet, lätta förlossningar och återhämtar sig snabbt efteråt. Men det är ju upp till var och en.

Jag antar att du inte är en av dem som kan tänka dig ett begränsat antal kullar för varje uppfödare, nu när marknaden svämmar över av skogisbebisar? Flört (se tråden "Är det för enkelt att bli uppfödare …"

favoritkatten
0

Hej Åsa… Superfina bebbar - och STORA redan.. ska bli kul att följa dem… Ha det bra

Kram Cina

annise
0

tack cina ja man hinner ej visa dom för man snart e tillbaka i ruta ett nä här på forumet lär jag aldrig visa bebbarna igen.alltid någon som vill klassa ner

Sagolika
0

Om du tog illa vid dig av mitt inlägg, så får jag be om ursäkt. Det är väl heller ingen som påstått att bebbarna inte är söta, stora och fina. För visst är de det. Det är inget fel på dem!

Men jag tycker att ALLA bör tänka på att i första hand vara mån om sina djur och inte "slita ut dem i förtid". Honan behöver vila mentalt också, de är ju så rädda om sina små och oroar sig för dem. De kan behöva vila upp sig från mammarollen och bara få vara katt ett tag. Dessutom kan hon ju vara mer sliten än du kan veta "invärtes". 

Varför måste så många nya uppfödare ha så otroligt bråttom? Köpa på sig en massa katter och avla hej vilt, utan större eftertanke och bara ilsket slå bort alla goda råd man får av andra som faktiskt vill försöka förhindra er från att behöva göra onödiga misstag som kanske både du och katterna får lida för i onödan. Varför? Många vet faktiskt för lite i början, det är stor konkurrens nu, många blir sittande med osålda kattungar och du fick ju faktiskt själv "rea ut" dina kattungar från de förra kullarna annise, om du ska vara ärlig. Det är ju inte särskilt positivt vare sig för rasen eller för dig som uppfödare. Det hjälper ju inte att bebbarna är fina om man inte får sålt dem. Det är istället ett tecken på att man kanske ska hejda sig lite och kanske avstå från fler kullar tills läget är lite bättre. Du ville heller inte lyssna på råden du fick angående för hög inavelsprocent på amberkatterna och dessutom, om du vill bli tagen för att vara en seriös uppfödare, varför har du då inte ärligt visat upp ALLA katter du har, som du gjort på andra ställen, men inte på hemsidan? Jag förstår mkt. väl att du känner dig orättvist behandlad osv. och du reagerar väldigt på allt som du ser som kritik, även om det mer är menat som goda, välmenande råd, men allvarligt talat, du fick 4 oplanerade kullar på raken med samma hane och honor med samma stamtavlor (mor & döttrar), för att du inte hade lyckats att hålla isär dem eller gett p-piller. Sådant är superviktigt att ha koll på och sköta och speciellt om man har katter av flera olika raser, som du ju trots allt har. Det finns t.o.m. de som sagt att du sålt blandraser också. Jag påstår inte att det är så. Jag vet inte om det är sant. Det hoppas jag vid Gud verkligen inte! OM det stämmer, så är det för jäkligt om det var med vilje (ej heller är det tillåtet enligt Sverak) och är det "ännu ett misstag" så tja, sånt får bara inte hända. Vem vågar ta chansen att köpa skogkattungar från ett ställe där man inte vet säkert vad det är man köper? Jag hade inte vågat det i alla fall (bara misstanken om det hade fått mig att avstå) och dessutom bör man ju som köpare även se till hur katterna har det. Är uppfödaren rädd om sina katter och låter dem vila mellan varven eller öser man bara på i syfte att tjäna pengar eller gud vet vad och struntar i alla goda råd? Då är det kanske inte vad man vill gynna som köpare. Nu får jag säkert hård kritik och varningar för att jag varit hård mot dig och jag ber än en gång om ursäkt, men samtidigt skriver jag dels vad många faktiskt tänkt men inte vågat/velat ge uttryck för, dels så är allt jag skrivit i första hand av omtanke om dina katter samt att jag även tycker det är synd och onödigt om du ska göra sådana onödiga misstag i onödan. Ledsen Det gynnar ju varken dig, dina katter, dina kattungeköpare eller rasen som helhet.

Ulabrands
0

Det är nog ingen som tycker illa om dina bebisar. Det är bara det att du har en rasande fart på ditt uppfödande och många undrar nog hur du hinner utvärdera ditt "avelsarbete" . Du är ju trots allt ingen erfaren uppf. med massor av kunskap efter många års avelsarbete. Hoppas du inte tar illa upp många vill säkert bara väl.

Mvh
Mona

annise
0

ja det må jag säga där kom kattbibelen

Sagolika
0

Vore det inte bättre att du svarade ärligt, eller är det så att Sanningen är illa hörd?

Har du eller har du inte sysslat med backyard-breeding?

Och angående att det inte angår oss, så jo, det tycker jag nog. Du måste följa Sveraks regler som alla vi andra och potentiella kattungeköpare kanske inte vet att de eventuellt bör ta sig i akt.

[michaelalundgren]
0

#27 Jag tycker det var ett bra inlägg! Tycker det inte var elakt, bara rakt på sak. Även fast man kanske låter "hård" och elak, så försöker man ju bara hjälpa genom att svara på frågor och ställa motfrågor så man får sig en tankeställare.

Sagolika
0

Ja, Monas inlägg var mycket bra. Själv borde jag väl knipt käft, men ibland är det svårt, speciellt om man oroar sig för djuren.

[michaelalundgren]
0

#31 Jag tycker det var bra att du uttalade dig. Tycker även att ditt inlägg var bra!!!

Jag är medlem på denna sida för att utbyta erfarenheter, råd och andra bra saker som kan vara nyttigt! (Jag tror jag inte är ensam om det). Men då måste man nog också vara medveten om att få en del frågor som man kanske ser som "påhopp", men frågan är ju bara om man kör ärligt spel och lägger alla kort på bordet, eller om man soppar en del under mattan.
Därför tycker JAG att det är bra när man skriver argument och motfrågor!!!!

/Michaela Lundgren
S*Glömstaskogens

kerstin2181
0

#32 helt klartFlört

WesthKiowas
0

Ja, varför inte lyssna istället för att bli arg. Håller med både Sagolika och Ulabrands till 100%!!! Varför ha så bråttom?!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Florinellas
0

Jag har också länge undrat detsamma….
Jag kan inte annat än hålla med Sagolika, Ulabrand, Michaela och Camilla!
Och varför blir man så arg?

Lollo

Fairyhearts
0

#34 Håller med! Bra skrivet av Sagolika, Ulabrands och Michaela.
Man måste väl på ett "snällt" sätt kunna undra om saker som sker. Det är ju så man kan utbyta kunskaper. Ska man bara få skriva gulliga saker blir det snart ganska löjligt det här.

Visst har du söta kattungar och du får gärna visa upp dem, jag tycker det är roligt med bilder.
Det kanske var ett misstag (hoppas jag) att din hona fick ungar redan igen. Annars undrar jag också vad dina avelsmål består av?
Lyssna på andra dör man inte av…..Skrattande
/Marie

annise
0

man kan svara trevligt och goda råd ja det kan jag både säga ja och nej

men jag vet och det tyvärr finns många stakars katter som får ett liv i en utegård e det att tänka på katten.

[michaelalundgren]
0

#37 SJÄLVKLART har katter som bor i en utebur hela tiden inte ett toppen-liv (skulle iaf inte jag ha eller tycka).

Men jag vad jag kan se så har ingen skrivit att du har det. Jag/vi vill bara veta mer angående ditt avelsarbete, och med detta svar du gav tycker jag du försvinner lite från frågorna som ställts.

/Michaela Lundgren

WesthKiowas
0

#37 Vad sjutton har det med din uppfödning att gör? Nu vad det ju den som diskuterades.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

#37 både du och jag, ska vara mycket glada att ha detta gäng, som lär ut av sin eget kunnande, man får ta och ge, och försöka ta allt possitivt. Att få kritik för sitt agerande, får man räkna med, och man kan lära mycket av det. Jag är inte så gammal på detta forum, och kom in med en syn på aveln, som idag får mig att skämmas, jag trodde att hade man bara en bra bedömmning på katten, så kunde med avla, men allt är inte bara, vägen är mycket lång till att bli bra, att ha ett kunnande, och nu har jag anmält mig till allt jag bara har råd och tid till, jag ska bli bra, men det tar lång tid till, och vägen blir säkert mycket krokig. Var inte rädd att be om hjälp och stöd, finns många underbara människor här, som hjälper till, vi alla månar om våra djur, så där är vi lika

annise
0

precis jag tycker det är tråkigt att komma in och visa sina bebisar har inte bett om att få förklara mej, så har jag lika rätt attt skriva att jag tycker det är många stakars katter som får leva i bur och det tycker jag inte e bra men ingen vill ta till sej utan säger bara att jag blir arg.

hur många i procent får leva såtror ni?

jag visade faktiskt upp mina bebisar och helt plötsligt skriver en hel del massa tråkigheter.hade ni velat bli behandlad så? nä kolla upp alla igentligen hur dom lever som avelshane.hur många hanar tror ni får familjen omkring sej ,inte många och det tycker jag är ibland inte seriöst.varför har många mer än 25 katter inte för sällskap om man inte kan ha dom inne som faktiskt vi har….

zygotan
0

Hej Åsa!

Ja, vad skall jag säga? Det gör mig ont ända in i själen allt det här.
Lilla Ori-Opeya, hade jag vetat så skulle jag med glädje ha köpt tillbaks henne, men allt det där har vi ju redan pratat om.
Ingen kan göra någonting för ditt katteri mer än du själv Åsa. Jag hoppas "Peya" kan få bli kastrat efter den här kullen, då du ju har tre utav hennes döttrar också ur hennes första kull.
Jag skulle vilja fråga dig en sak, och detta är av välvilja och ingenting annat. Har du HCM-testat Ori-Opeya, hennes döttrar och de andra katterna du använder i avel nu?
Det är inget krav på att man skall göra det, men eftersom katterna är så närbesläktade (Opeya och hennes döttrar) så vore det bra för alla om dom blev HCM-testade. Det har redan fötts så många nu med i princip samma stamtavla, så snälla du, testa katterna, både för din, katternas och rasens skull.

Hälsningar en ledsen uppfödare till Ori-Opeya.

//Annika

annise
0

ska kolla synd att du blev lessen men vad tror du jag känner…..

[michaelalundgren]
0

Jag tycker det är lite trist att du varje gång någon vill ha ett svar från dig, glider ifrån och försöker prata om något annat. Undviker diskution.

Du kanske har väldigt BRA anledningar till att ta dessa kullar på din hona, men det är ju det vi är lite nyfikna på. VAD är dina mål med dessa kullar och planer? Jag tror inte det är någon som vill vara elak på något sätt, och visst att en fråga har blivit stor och till många frågor. Men var rakryggad och svara på dom istället för att försöka skymma undan. Att försöka "mörklägga" skapar nog TYVÄRR en hel del snack och förhastade slutsatser. Därav tycker JAG att det är bättre att STÅ för vad man gör, och ta åt sig av andras hjälp. ALLA är/och har någon gång varit uppfödare, och man kommer nog ALDRIG kunna allt. Så var TACKSAM för den hjälp som det i slutändan kan GE genom att man delar med sig av sina tankar!

/Michaela Lundgren

annise
0

jag klarar mej nog även denna gång hoppas jag

jag har ingen skyldighet att förklara mej så lägg av

[michaelalundgren]
0

Det är synd att du verkligen inte vill dela med dig av dina tankegångar..

annise
0

nej tack

SillyZones
0

Hur det än är, så är ingen skyldig att framföra några förklaringar, hur illa vi än ser på hur vissa katterier sköts. Så länge man håller sig inom förbundets lagar kan vi inte göra mer än att tycka, och bryts några av förbundets lagar så ska det självklart anmälas. Vi kan bara tala om vad vi tycker, och så länge det hålls på en saklig nivå utan personpåhopp så tycker jag att det är okej. Man måste kunna tåla kritik, även om man inte har skyldighet att bemöta den.

/Jessica, Sajtvärd

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

annise
0

stäng tråden e du snäll

LenLass
0

Det finns saker man nog aldrig kan förstå och jag må nog säga att detta tar priset. I det mesta försöker jag vara eftertänksam och ha förståelse, här tappar jag dock fattningen totalt. Jag måste få fråga Annise…..vad är det som gör att du inte förstår varför folk ifrågasätter det du gör? Du har ju uppenbart inte något tillövers för andra förutom då du får lyckönskningar till dina kattungar. En diskussion av seriöst slag är du ju inte intresserad av utan babblar bara om påhopp osv stackars dig, liknar mest sandlådekrig.  Vi skall ju vara så försiktig med vad vi uttrycker, men jag kan inte se att det finns någon anledning till det i det här fallet. Jag tycker det är för bedrövligt vilket jag inte ber om ursäkt för, men som du skrev…du klarar dig nog denna gången också.

Inlägget är låst för nya kommentarer