Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 4308 ggr
lottis46
0

Vikt?

Finns det någon som vet vad en 12-veckors kattunge väger på ett ungefär?

Det sades att min kattunge var 12 veckor vid hämtningen, men jag misstänker att han var yngre. Vid hemkomsten vägde han 795g, Min syster fick kullbrodern och han hade samma vikt.

Det är en Skogis

kerstin2181
0

Vad jag hört, så bör det ligga på ett cirkus 100g i veckan, alltså 12 veckor gammal, runt 1200g, skulle aldrig i mitt liv släppa en unge som inte väger över 1kg, då bör den stanna ett tag till

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Draken_old
0

Som #1 säger.
Det var alldeles för litet. Man bör överhuvudtaget inte släppa iväg en kattunge under 1 kg.

Men har du verkligen köpt en rasren Skogis med stamtavla av en uppfödare?
På stamtavla står det när kattunge är född. Du kan ju kolla mot  den om din kattunge är 12 veckor.
Vad säger besiktningsintyget??
Veteinären borde åtminstone reagera på att kattunge är så liten och skrivit en kommentar.?
/Kattis

UncutDiamond
0

Men du fick en stamtavla antar jag och där ser man när katten är född Jag tycker nog att en 12 veckors kattunge bör ligga över 1kg när den är leveransklar men min kattunge som är 6 veckor väger721gr.

/Theresa

lottis46
0

Katten är ej reggad men såg föräldrarnas stamtavlor

Har insett att uppfödaren förmodligen inte var så seriös.

Min kise är otroligt "mammig" skall ligga och dutta på mina kläder helst dygnet runt. Är det normalt när han enligt uppfödaren är 5 mån

SillyZones
0

#4 Nej, allt annat än seriös. Varför reggar man inte en kull när man har två katter med stamtavla? Det luktar hund för mig. En stamtavla kostar 200 kr, en fis i rymden i sammahanget att föda upp en kull. Och med den vikten finns det inte en rimlig chans att det är en 12 veckors kattunge. Mina har vägt mellan 1400gg- 1900 g är det har varit 12 veckor

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

lottis46
0

Hur det än är har jag lärt mig en läxa så nästa gång köper jag av en seriös uppfödare. Kisen jag har älskar jag oavsett, men om han ska ha en kompis längre fram aktar jag mig

Seerath
0

Antingen är det är en väldigt undernärd 12v eller så är det en normalviktig 7v ungefär. Hur är han i hullet?

lottis46
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag fick honom vågade vi knappt ta i honom för han var så liten. Nu tycker jag att han har tagit sig han väger 1995 g, jag har haft honom sedan 1 nov. Han äter bra och har fri tillgång till mat

Kronängens
0

Mina kattungar som flyttade när de var tolv veckor vägde mellan 1354g och 1651 g. De var sex stycken och jag tror att de vägde rätt lite pga att de var en stor kull (inte för lite, men rätt lite). Det verkar otroligt att din katt var tolv veckor när du fick honom.

Skönt att hon mår bättre nu och att han gått upp i vikt.

Det verkar inte vara en seriös person du köpt katt av. Som #5 skrev så kostar det 200 kr att regestrera en kattunge. Eftersom man brukar ta mer än 200 mer betalt för en rasren kattunge jämfört med en bondkatt kan man ju säga att man tjänar på att regestrera en rasren kattunge. Därför är det inte särskilt troligt att din lille älskling är barn till två norska skogkatter, men självklart är han lika värdefull för det.

Vildfagre
0

Självklart ska en kattunge på 12 veckor väga över 1 kg annars ska man inte lämna den. Nu har ju allt gått bra och du har fått en härlig liten vän. Förmodligen var han yngre än vad som sades och det är inte konstigt att han vill dia på dina kläder när han togs ifrån sin mamma så tidigt. Du är nu hans mamma och den tryggheten behöver han. Jag önskar dej lycka till med lillvännen och nästa gång hittar du nog en seriös kattuppfödare./Laila.

vettan
0

Kan bara hålla med kattungar ska väga minst 1 kilo när de lämnar uppfödaren. önskar dig lycka till med den lille.

SillyZones
0

Ja, personligen skulle jag inte ens släppa en skogis som vägde 1 kilo tror jag, men ja, det kan nog vara generellt över alla raser.

/Jessica

Pia-Leena
0

Ojdå… 795 är ju mycket , mycket liten vikt.

Den borde ligga på minst 1500 - 1800 gram vid 12 veckors ålder.

Men är detta en renrasig Norsk skogkatt? Jag kan ju inte tro att en seriös uppfödare säljer så små kattungar.

Jag läste här att Katten är ej reggad men att du fick se föräldrarnas stamtavlor.

Stamtavlorna kan ju tillhöra vem som helst katter i hennes uppfödning, så det behöver inte nödvendig vara en renrasig

Norsk skogkatt du har köpt eller fått?

Om denna uppfödaren är sååå oseriös så tycker jag att du ska tala om detta för hennes klubb om hon då är medlem.

Hon kan bli utslängd ifrån klubben om hon har såld kattungar som inte är reggade.

Du skrev att din syster "fick" kullbrodern.

Menar du hon fick den gratis eller köpte hon den för ca 4500 - 5000;sek??

Hur mycket gav ni för dom här?

Pulcherimas
0

Ett praktexempel på vad som pratats om i tidigare trådar här inne, dvs att oseriösa säljare förstör för uppfödare av reggade Norska Skogkatter, som följer SVERAKs regler. Om man inte vet bättre….varför köpa en Skogis för 5000 då man kan få en för 2000???

Men att dessa oseriösa dessutom skulle släppa iväg katter så tidigt som detta fall pekar på är t.o.m värre i mina ögon, än enbart det faktum att de ljuger om att kattungen kan betecknas som raskatt!!

Skönt att det i alla fall inte verkar vara något fel med missen och lycka till #1

/Monica

Pia-Leena
0

Ja och dom kan ju ha blivit lurat också.

Om ni har betalat något pengar för dom här så tycker "jag" att ni borde kräva pengar tillbaka eller polisanmäla för att ni har blivit lurat att tro detta är renrasiga NFO kattunger. Det blir ju svindel detta !!!

Kom ihåg att en raskatt utan stamtavla "inte" räknas som raskatt utan "huskatt"

Ninno
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla kille är 5,5 månader nu. Han väger 3,9 kilo. Han är inte tjock eller överviktig på något sätt..

Pia-Leena
0

Glömde också att säga:

Om det här är oreggade NFO så har ni mycket dårlig sjans att vinna något på utställning för att oreggade måste ställas ut i huskatt klassen.

Om domaren ser att detta liknar en renrasig NFO så vill dom ju undras över varför den inte är reggad. Då vill domaren hellre välja en ut en katt som liknar mer på en huskatt till att gå vidare i utställningen.

Och huskatter över 10 månader måste vara kastrerade/steriliserade på utställningar.

lottis46
0

Både jag och min syster har betalt vars 2000 kr för katterna.

Att jag köpte vad jag trodde var en skogskatt beror på att min man är allergisk men skogskatter klarar han. Än så länge har han inte känt av sin allergi men nu börjar jag bli lite orolig att det ska bli problem senare.

Pia-Leena
0

Det kan nog hända att han reagerar på katten med tiden.

Norsk skogkatt är inte allergivänliga 100%

Men var du medventen att du egentligen köpte dig en huskatt till kr 2000; ??

Jag kan bara läsa av det här att ni har blivit lurade ( tyvärr)

Håppas du kontaktar hennes kattklubb om detta.

Mulan
0

Hej!

Jag är väl en av de som tycker att det är ok med att köpa en huskatt för 2000kr under förutsättning att man vet om att det är en huskatt. Oavsett om föräldrarna har stamtavla eller ej så är alla katter huskatter såtillvida de inte är registrerade. Däremot tycker jag inte att det är ok att kattungen väger så lite och att "uppfödarna" kör med falsk varudeklaration, vilket jag tycker det är om man säljer en katt som Norsk skogkatt utan att den har stamtavla. Personligen skulle jag inte lita en sekund på en sådan människa.. Det känns som att rasringar och kattklubbar har en del att jobba med vad gäller detta med annonsering i press osv, för jag tycker inte att det är ok att man sätter in annonser där det står att katterna är en ras när de inte är registrerade.. Det är lurendrejeri! Däremot så tycker jag absolut att priserna på huskatter ska gå upp för att höja kattens status i samhället!

Kan berätta om en väninna till mig som annonserade ut sina kattungar (äkta Norska skogkatter) till salu och fick ett telefonsamtal från en kvinna som bodde nära E22:an. Hon ville dock inte köpa en katt för 5000kr eftersom hon bodde så nära vägen och katterna brukade såsmåningom ändå bli överkörda, men katt ville hon ha.. Suck.. Behöver väl inte tillägga att min väninna INTE sålde ngn kattunge till henne… Förmodligen köpte hon en huskatt för några hundra som såsmåningom blev överkörd istället.. Men då är det ju bara att köpa en ny för nån hundring eller få gratis.. Dubbelsuck…

mvh Malin

SillyZones
0

Ja, Mulan jag tycker absolut inte att det är fel att köpa en huskatt för 2000. Men som du säger så ska man inte bli itutad att det är en raskatt man köper, utan det ska ju på alla sätt vara seriöst. Men få är väl de gånger huskattförsäljning bedrivs seriöst. För den summan så väntar jag mig att katten är vaccinerad och veterinärbesiktad. Det kan man ju undra om dessa kattungar var.

/Jessica

S-Pax
0

# 20 Det känns som att rasringar och kattklubbar har en del att jobba med vad gäller detta med annonsering i press osv, för jag tycker inte att det är ok att man sätter in annonser där det står att katterna är en ras när de inte är registrerade.

Jag mailade till Blocket den 21 december (se nedan). Ska bli spännande att se vad dom svarar:-)

Mail till blocket- Angående annonsering av katter.

Hejsan, jag skriver till er i egenskap av att vi är många uppfödare av Norsk Skogkatt som upplever att det på Blocket förekommer allt för många annonser där katter utges för att vara Norska Skogkatter (Skogis,skogskatter). Dessa katter har ingen stamtavla och är inte registrerade hos något förbund och är därför inget annat än huskatter/bondkatter. Att annonsera ut dessa huskatter som Norska Skog(s)katter är därför inget annat än falsk marknadsföring. Av någon anledning har det blivit väldigt populärt att kalla huskatter för Norsk Skogkatt. En Norsk Skogkatt är en renrasig katt som åtföljs av en stamtavla. Vi är många uppfödare av rasen som lägger ner mycket tid, engagemang och pengar i vårt avelsarbete av renrasiga Norska Skogkatter med stamtavla. De oseriösa annonserna sänker statusen för våra renrasiga Norska Skogkatter och lurar många köpare som tror att dom köper en Norsk Skogkatt när dom i själva verket köper en huskatt. Mitt förslag till er är att man inte får sälja en katt och utge den för att vara renrasig om den inte säljs med stamtavla!! Säljs katten utan stamtavla får man inte kalla den för tex. Norsk Skogkatt, Perser, Siames, Main Coon osv. (En liknelse vore om det förekom massor med annonser där man säljer sin Volvo men påstår att man säljer en Ferrari….)

Hoppas det finns möjlighet att införa en regel enligt ovanstående förslag. Hälsningar

Charlotta Handler, Ordförande i Norsk Skogkatt United

SillyZones
0

#22 Vad bra, jag hoppas verkligen att Blockettar detta i beaktande. Det skulle hjälpa väldigt mycket.

/Jessica

Niffi
0

# 20 _Det känns som att rasringar och kattklubbar har en del att jobba med vad gäller detta med annonsering i press osv, för jag tycker inte att det är ok att man sätter in annonser där det står att katterna är en ras när de inte är registrerade.
_Tyvärr är det väl så att de som säljer huskatter men uppger dem som raskatter, inte är med i en kattklubb eller rasring.

#22 Jättebra initiativ.

SillyZones
0

#24 Jag tolkar det som att rasringarna mer ska sätta press på annonssajterna för att man inte ska kunna annonsera ut en huskatt under ett rasnamn. Nu ser vi ju att Norsk skogkatt United har tagit det initiativet. Kanonbra!

/Jessica

Mulan
0

#24 Läs inlägg #25 så förstår du vad jag menar.

#22 Bra initiativ!

mvh Malin

lottis46
0

För att svara på några inlägg

Jag har själv fått bekosta vaccination av min  kise, fått honom behandlad för öronskabb, så priset på honom har stigit ytterligre. Jag inser att jag har varit fruktansvärt naiv och korkad och kommer aldrig någonsin köpa en katt via blocket. Har på denna sidan upptäckt att det finns en uppsjö av seriösa uppfödare, om jag ska köpa en kompis till min lilla älskling kommer jag att ta kontakt med någon av er. Som jag tidigare sagt har jag skaffat min "skogis" och kommer att älska honom lika mycket oavsett vilken sort han är, Kastreras skall han göra så fort han är mogen för det och försäkringen skall jag fortsätta att betala

SillyZones
0

#27 Jag är verkligen ledsen över att än en gång behöva läsa att en människa har blivit lurad av en totalt oeriös uppfödare. Visst förstår jag att du älskar din katt lika mycket ändå, och det är bra! Men att köpa katt kan vara en så mycket, mycket mera positiv upplevelse om man hittar rätt uppfödare.

Jag tycker att vi alla måste ta ett krafttag för att upplysa och motarbeta att detta händer gång på gång!

/Jessica

[michaelalundgren]
0

Bara för att det finns "uppfödare" på blocket som är oseriösa och lurar folk genom att sälja huskatter ovaccinerade samt sjuka :O, så är inte alla så!
Vi har tidigare annonserat på blocket, men inte förens kattugnarna är runt 12 veckor. Men man ska nog ändå tänka på att ställa mkt frågor, att besöka kattungen osv. INNAN man köper den!

Jag skulle absolut kunna tänka mig betala 2000:- för en huskatt, men jag skulle aldrig köpa en katt som inte är vaccinerad eller besiktigad.

#22 Superbra skrivet! Hoppas att blocket snappar på detta och försöker göra det till en ännu seriösare sajt.

LittleL
0

#22 Kanonbra skrivet, håller tummarna för att det kanske gör någon nytta. Känns även bra att NU ställer sig bakom detta:))

Blocket har ju som vilkor att kattungarna måste vara 12 veckor osv, osv.. för att få annonsera. När det gäller hundar så har jag för mig att reg.nr  måste uppges, och om det inte finns på valpen så ska mammans reg.nr skrivas?? Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?? Om det är så så borde det ju även funka på katter. Vilken oseriös uppfödare skriver ut mammakatts reg.nr i en annons?? /Sylvia

Kakarikos
0

nej det är verkligen en låg vikt för att vara 12 veckor.

jag tycker dock inte du ska skriva att man är oseriös för att man säljer kattungar på blocket.

jag vet flera seriösa uppfödare som måste sälja via blocket, då de finns så många kattungar runt om i sverige så man är så illa tvungen för att få dom sålda.

Så man ska inte dra alla över en och samma kant men jag förstår dig.. det är så lätt att göra det speciellt när man köpt från en oseriös. det är verkligen inte roligt.

Det viktigaste är att få referenser från andra som köpt från den uppfödaren, det är alltid bra tycker jag. i fall man är osäker

sen är det a och o att katterna ser fina ut och att de har det fint och ordning till katterna. Samt att ge dig bra information om kattungarna och rasen.

Ett gott tips till dom som letar skogis och annan ras är att ta reda på så mycket fakta som finns om just den rasen, ex vad kattungen bör väga vid hämtning osv.

sen tycker jag de va ruttet av uppfödaren att inte ens vaccinerat kattungen. Det ska alla uppfödare göra, och kattungen ska vara vaccinerad 2 gr vid 12 veckors ålder.

och att han även hade öronskabb de låter konstigt, kan de verkligen har skött katterna på ett bra sätt?

mina har då aldrig haft öronskabb.

Lycka till med din kise och det är härligt att han börjar gå upp i vikt nu =)

MVH Susanna

ingann
0

#30 det stämmer att man måste uppge regnr på hund.  men detta beror ju på att det är lag på att ALLA hundar ska vara reggade i jordbruksverkets hundregister vilket ännu inte lagstadgats för katter Ledsen , dock hoppas jag att det kommer! jag har iaf både min skogis och min husis reggade i kattregistret Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Pulcherimas
0

#32 Men alla raskatter har ju ett reg.nr i antingen SVERAK eller IDP, det borde naturligtvis kunna gälla istället för Jordbruksverkets Hundregister. Så om inte kattungarna hunnit bli reggade, finns ju alltid föräldrarnas att sätta ut. Tyvärr betyder inte detta att kattungarna blir registrerade, men man kommer i allafall åt de som använder huskatter i parningen men utger dessa att vara rasrena.

#27 Genomuselt att inte ens vaccinera kattungarna. Inte fel att betala ordentligt för en huskatt, såvida man inte blivit lurad att tro att det är en raskatt. Hur är det med kvitton, köpeavtal mm? Finns det något skrivet om att det skulle vara en Skogkatt du och din syster köpt?

/Monica

Guldeken
0

Det är bedrövligt och sorgligt att läsa..men förmodligen ganska ofta förekommande.

Man skulle egentligen sätta ut namnen på de som har mage att lura andra människor på detta sätt. Ingen vill ha sitt namn på någon svartlista men det skulle vara en liten läxa för de här oseriösa människorna som ser livet som en handelsvara med fel innehållsförteckning.

ingann
0

#33 för att det ska funka praktiskt måste de ha separata sidor för raskatter och husisar…  tyvärr tror jag inte blocket kommer ändra det då de isf måste ha 4 sidor raskatt/huskatt/blandras/rashund (får kattuppfödare igenom egen sida kommer hunduppfödare kräva detsamma)

det bästa vore nog om regeringen införde lag på registrering av katt på samma sätt de har på hund…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Diva-Isis
0

håller med #31

Din kattunge har verkligen varit i låg vikt när du fick honom, men tycker att det viktigaste är att han mår bra nu och du tar hand om honom.

Själv köpte jag mina älskningar på Blocket och uppfödarna har varit hur seriösa som helst (de flesta i allafall, men inte alla), men av erfarenhet så får man en känsla att att det "luktar" om det är en oseriös uppfödare.

Oseriösa finns nästan överallt, man märker de för att de stinker.

Hade en uppfödare som ville lämna katten själv till mig (vilket är jätte bra), men hon ville lämna katten över till mig på tågstationen, alltså hon ville inte ens komma hem till mig och se hur jag bor.

Måste samtidigt säga att jag gick med på det, inte för något men kändes bara rätt mot själva katten att hon kanske hammnar i "soptunnan" om hon inte blir såld på det sättet.

lottis46
0

#36 Jag är övertygad att det även finns seriösa uppfödare som säljer via blocket. Men jag tror att det finns fler av den oseriösa sorten tyvärr. jag var hemma hos mn katts uppfödareoch misstänkte inget. Det är förstås första gången jag har katt och visste därför inte vad det är man ska titta efter. Nästa gång vet jag förhoppningsvis bättre. Kan bara säga att det kanske var tur att jag och min syster köpte dessa två för dom har det så bra nu som en katt bara kan ha det. Dom är högt älskade och får bara det bästa som marknaden kan erbjuda.