hm knepigt ang silver.
det sägs att man inte kan "bära" silver anlag. Men nu börjar jag misstänka att lillsnurpan Fudge som jag kämpar med här hemma är silver,, Är fortfarande osäker men hm det ser onekligen misstänkt ut..
Hur kan detta då komma sej?
//Linda
Vad får dig att tro att hon är silver då?
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Jaaa du,,, hon ljusnar, på benen, bakon öronen ska se om jag kan få till någon bild.. men just nu sover sonen i samma rum så.. hm jag ska kolla…
Men hm jag fattar inte,,, men hur kan det komma sej då?
//Linda
Är någon av föräldrarna blå,?
Var inne och kikade, och ingen av föräldrarna är ju silver, det är ett som är säkert.

Mycket svårt att se. Vill se bilder i dagsljus.

hon ser onekligen ut att va smoke ja..
vad har hennes föräldrars föräldrar för färger?

Har du någrar bilder som inte är med blixt?

majas pappa är ju ns,, kraftig sådan,,, mycket silvrig,, men det sägs ju att man inte kan bära med sej och ge vidare om man inte själv är… därför undrar jag,,, det är ju supermysko…
//L

Är det inte så att Maja är dålig silver då????

#12 nää det har jag inte…. men jag ska se,, kanske kan fixa…. :-)
/L

hm går inte,,, är för mörkt här….

#14, jag vet inte,,, ibland kan jag tycka det men det är mycket dåligt då… vissa har sagt att jo så är det nog och andra har sagt att nej hon är inte silver…
så jag vet inte alls jag… det är bara i vissa sken jag kan tycka det men inte annars..
/L

Men hur om det nu är så att Fudge är silver,,, hur kan det komma sej då? hur gör jag med regestreringen då? Kan man regga med s om föräldrarna är utan?
/L

tror att mamman är dååålig silver i så fall, kan även sitta fläckvis i vissa fall.. så man kan väl antagligen säga att hon är genotypisk silver dvs då skriver man såhär vid mamman
… Maja.. n (ns)..
och du kan regga Fudge som ns09..
tror jag.. maila sverak annars och fråga, eller ring :)

Hej!
Jag hade en kattunge som var så silvrig i botten att han var kritvit.. Såsmåningom växte det utåt och var ett fall av fevercoat eller vad man kallar det. Troligvis ngt virus eller liknande som satt sina spår i pälsen. Avakta och se, om det inte finns silver bakom så bör katten rimligtvis inte vara silver, såtillvida ingen av föräldrarna är genotypiskt silver (vilket jag betvivlar att maja är eftersom hon är så svart… Vänta o se, inom ett par veckor ser du om det vita på hårstråna flyttar sig utåt mer o mer.. Kan tillägga att min kattunge är solklar ickesilver som 6 månaders kisse, men han har fortfarande kvar lite av det vita ytterst på topparna av pälsen..
mvh Malin

ps: Fudge är inte 03.. utan 09.a :)ds (en 03.a ska ha hela fram och bekbenen vita, hela magen bröstet och gärna en bläs i ansiktet vita.. ;)
Håller med #20. Vänta och se. Eftersom du har kämpat med henne kan det vara fevercoat.
/Kattis

#26 Hi hi, vad söt han var vattenkammad!

#28 Japps..
Fick ju rådet att blöta hans päls… fniss… Så då blev han vackert kammad..

#21 Det du beskriver är det man önskar på en bicolour, men vid registrering använder vi oss av mängden färg kontra vitt. Har katten mer än 25%, men mindre än 50%, så är det en bicolour, hur det vita än har fördelat sig :) Nu ser inte denna kattunge ut att vara en 03:a, men ville bara förtydliga lite.
I själva grundfrågan håller jag med Malin och Kattis, avvakta och se och registrera kattungen utan silver. Om din kattunge blir smoke, så är förmodligen någon av föräldrarna genotypiskt silver, vilket inte är omöjligt då det finns silverkatter nära i stamtavlan…
I mina ögon så ser den inte ut som silver. Det kommer tydlig fram på bild nr #9 och #10.
Det ljusa är spökmönster 
Jag gissar a 09
Svårt att se om den har mönster.
Vill gärna se fler bilder i dags ljus.

#31: allvarligt? menar du blått?
har du kikat på tidigare bilder av Fudge?
Jag tror på att hon antingen är ns ELLER n09 mönster nånting.. ;)
men Inte blått … för svart i pälsfärgen för att vara blå måste jag ju säga.. :)
Hur som helst ska det bli spännande att se hur Fudge färg utvecklas framöver!
Linda du får hålla oss uppdaterade!:)

Mmmm det ska jag ju göra såklart,, jag ska försöka ta bilder på henne idag i dagsljus utan blixt.
Men fevercoat? Jag håller ju på att kämpa med vikten på henne,, hon får upp och ner hela tiden, hon får KMR dagligen. Men kan hon vara sjuk,, jag ska ringa vet idag och höra vad och om jag kan göra nåt..
Tack
/Linda

Håller med #20. Det ser ut som 'fevercoat' som, precis som Malin skriver, kan uppkomma utan att man behöver klassa kattungen som sjuk.
Jag har haft en kattunge som blev kritvit i botten vid ungefär samma ålder som din, men visade inga tecken på sjukdom. Kanhända var han lite tunn i hullet, men det var allt. Det ljusa i botten försvann mer eller mindre på ett par veckor när nya pälsen växte fram undertill i korrekt färg. Detta är idag en högst välmående katt utan att någonsin haft några tecken på sjukdom.
Slutsats: inget att oroa sig för, men silver är den högst sannolikt inte.

Ska bara tillägga: enligt min erfarenhet är det inte många veterinärer som någonsin hört talas om frostning/feberpäls (eller vad man vill kalla det), så det är ingen större idé att fråga så mycket om det…

Hej, nej det är inte det jag ska fråga om gällenade Fudge utan mera att hon minskar i vikt hela tiden,, hon vägde häromdagen 305gr,, sedan har hon minskat och hon vägde igår morse kl 8, 264 gr nu har hon ökat igen och ligger på 297.
Hennes ögon har en förmåga att klibba igen oxå så jag får fukta med vatten.
Jag fattar ingening,,, varför blir det så här? hm aja hur som,, jag ska iaf försöka fota nu idag utan blixt och visa er bilder.
//L

#36: Menade i inlägget #35 rent generellt och inte enbart dig ;) I övrigt låter det dock som din kattunge har ngn infektion eller virus om hon knappt orkar hålla vikten och därtill har klibbiga ögon. Vore nog inte fel med ett veterinärbesök.
Nej… jag menade n 09… skrev fel 
Men måste ju se fler bilder då 
Vad är KML? Jag är Norsk….hihi
Vad äter dom?
Hur är bajset på hon? Blött eller vanlig hårdt?

dom blir 4 veckor imorrn,,KMR är kattungevälling som säljs på apoteket,
bajset är hårt. jag har pratat med vet men dom tycker att jag ska avvakta. Hon känns varm, tror att hon har lite feber men hm jag vill inte sätt in nåt i rumpan på henne… :-(
/L

Fy va jobbigt Linda…Skulle själv vara jätteorolig…Har aldrig tempat en katt/kattunge måste väl vara jättesvårt.Gör det inte ont på en liten kissunge?Vill gärna veta för detta kan ju hända mej oxå någon gång…Håller tummarna för lilla gumman…Någon som har svar? MVH*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#40 Min lilla CD föds ju upp på KMR enbart. Hon blir också hård i magen. Jag var i kontakt med Agrias vetrinär för att höra vad man kan göra med en så liten krabat och han rekommenderade att tillsätta messmör till maten. Det blir väl ca 1-2 droppar dagligen, om man räknar om i förhållande till vad man ska ge en vuxen katt. Jag har också masserat henne på magen och runt rumpan. Har även tagit en muntermometer med lite glidslem på och stimulerat stolgången med. Än så länge har jag inte provat messmör, men skall köpa det idag. Det är enligt vetrinären mjölksockret som ger effekten och kan förebygga förstoppning.
Enl. uppfödarboken (RC) så rekommenderar de inte paraffinolja på kattungar. En muntemometer (digital) är så liten så det är inga bekymmer att använda den. Kan ju vara livsviktigt att kolla om den lille har feber.
Min mening så hadde jag inte gett hon kml… det är bättre om hon får äta ifrån sin mammas mjölk som också är mycket bra för imunförsvaret. Den fungar ju som medisin för dom.
Hennes vikt borde nu vara ca 450 gram minst.
Jag tycker du ska insistera på att åka till veterinären.
Det bestämmer du ju själv 
Når jeg ga mine kattunger morsmelkerstatning, tok jeg et parr dråper med maisolje i blandingen
Med KMR ble ikke magen hård, så da trengte jeg det ikke, men om jeg ikke fikk tak på KMR og måtte gi RC sin erstatning, ble de hårde i magen, og maisoljen holdt magene igang
Lykke til!
Edelmann KML er et hollandsk flyselskap, men KMR er den beste melkeerstatningen som finns for kattunger 
KMR ja…he he !!
Jeg hadde nå ikke turt å gi de noe ekstra uten å få sjekket de hos dyrlegen "først".
Så lenge de dier som de skal og kattemor har nok melk så kan det være noe annet galt.
Men det er min mening ;-)

Jag har tempat henne nu,, inget vidare roligt men det gick iaf… tempen ligger på 39,6 ca,
jag vet inte vad jag ska göra? ska jag ringa och boka en tid imorrn tycker ni? Vet tyckte ju att jag kunde avvakta..
//L

#46. 39,6 är feber. Har du alltså pratat med vetrinären efter att du tempat henne? Hur mår hon idag? Är hon pigg eller slö? Äter hon med god aptit? Det kan vara långt att vänta till imorgon. Försök att åka med henne idag redan. Har hon feber så är också ämnesomsättningen högre och hon behöver mer energi=mat.
Bifogar en bild på CD när hon äter sin KMR. Jag matar henne med spruta pga att hon suger för hårt på nappflaskan och det kommer då för fort.

Hoppas du får tid hos vetrinären.
En kort kommentar angående silver.
Det är skillnad på en ljus botten och en katt som har en mjölkvit silver botten. Många enfärgade katter är urfärgade i botten och har en ljusare nyans än den de har i hårtoppen vilket kan förvilla många att tro att det är silver.
Många kattungar är väldigt randiga när de är väldigt små samt har väldigt mycket vita bebisfjun som kan förvilla.
Silver är dock alltid en mjölkvit botten…samt en bit av hårstråt beroende på hur mycket silver katten har.

Hur går det Linda?Har du fått tag i veterinär?Jag skulle åka in akut om jag vore du…Lycka Till håller alla tummar&tår…Kram*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's
ajdå… jag tycker också som dom andra att du borde åka inn akut.
Hon behöver extra med vätska nu !!!
Men har inte mamman nog med mjölk eftersom du gett hon KMR??
Ônskar er lycka till. Vi tenker på er… !!!
Kanske du redan är hos vetten?

#53 Hon är så liten emot dom andra o svårt o få ett bra grepp långa stunder,hon får inte i sej tillräckligt därav har hon gett KMR.*Rätta mej om jag har fel Linda?*MVH*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's
aha….
Jag törs inte ge mina extra mjölk om jag inte har varit hos vetten o kollat. Det kan vara nogot annat som är fel om varför den inte får i sig nog.
Hon är nog hos vetten nu känner jag på mig.
åååååå, håppas dom hittar ut vad som är fel nu då 
Många kramar ifrån oss !!!

#55 Tror oxå att hon är hos vetten nu…Hoppas att hon får hjälp nu ,vet ju hur Linda har kämpat med denna lilla flicka…MVH*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's

hej alla… jag har inte varit hos vet,, jag har pratat och fått en tid. hon har ökat mera i vikt nu, men är fortfarande varm,, dock inte lika varm som förut, har inte kollat tempen igen men ska göra det.
näe då, du har så rätt Marina ang att Fudge inte får i sej tillräckligt så hon får nog inte ett så pass bra grepp. och eftersom hon är så pass mycket mindre än dom andra så blir hon ju väldigt lätt undanputtad.
Men hon är "pigg" iaf,,, struttar omkring på golvet när jag har henne där. Hon är väldigt nyfiken och framåt så hm jag fattar ingenting,,, men jag åker såklart in iaf imorrn för att kolla att det är ok… hon kanske behöver nån med av nåt slag.
#51 mm oki,,, ja jo,,, det ang färgen och silver lämnar jag just nu tror jag,,, hon ser ut som silver just nu, det är sån skillnad på henne och dom andra i färgen, men om det är frostat eller inte återstår att se… inte så viktigt känner jag nu,,, så mycket annat som jag tänker på….
Kram och tack alla för ert stoooora stöd….
Vad bra att du beställd tid.
Bara Et litet råd ifrån mig: 
Du borde inte låta hon springa rundt på golvet eftersom hon har feber och är så liten. Det kan ju dra lite kaldt där.
Bättre om hon får vara i korjen med sin mamma och syskon där det är varmt o godt och mjölken i närheten 

#58 jaa men jag var tvungen att boka tid,,, blir ju så orolig,,,,
njäe jag vet,, men att jag släpper henne ibland på golvet (tillsammans med dom andra syskonen) är för att jag vill se hur hon är i jämförelse med dom,,, Maja ligger oxå utanför bolådan då,.,
Men tack för rådet iaf.. :-)
//Linda
Okej :-)
Jag håller med dig. Man blir sååå orolig när dom små är sjuka.
När jag ser andra är oroliga för sina katter så blir jag också orolig..hihi !
Det går nog bra ska du se 
Hur går det? Har du varit hos vetten?

#61 Hon ska till vet nu i eftermiddag,så vi får hålla alla tummar &tår…MVH*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's
okej:-)
tenker på den lilla kattungen hela tiden jag 

Hej,, nu har jag kommit hem igen, vet misstänker kattsnuva då lillgumman har sår i munnen och irriterad i ögonen.
Jag fick antibiotika och ögonsalva. Så vet hade goda förhoppningar om hon bli pigg och kry bara inom ett par dgr..
Hon fick en spruta med antibiotika redan där och sedan ska jag ge det i 10 dgr. Sedan trodde hon hoppades hon att det skulle bli bra,, man borde se en klar förbättring bara på ett par dagar.
Lillsnurpan……. Men nu borde det bli bra,,,, tack alla för ert stöd och jag kommer att hålla er uppdaterade…..
//Linda
Inte lätt när någon är sjuk. Men det är ju positivt att hon är pigg. Messmör använde vi på vår äldsta son när han var bebis, mot hård mage. Det kan man dosera med lite själv, börja lite men öka sakta.
Jag jobbar som personlig assistent där vi dagligen använder Laktulos, mot förstoppning. Man ska aldrig ge människomedicin till djur. Men denna medicin har använts till djur också- det finns tester. Den finns som sirap och som pulver. Man ska aldrig överdosera medicin, men denna är ganska svår att överdosera då den är ganska "harmlös". Det mesta försvinner ut i urinen.Dock till små kattungar kanske den inte är så bra. Veterinären vet ju. Den är receptbelagd hur som helst.
Hoppas det går bra:)

Hej Linda…Nu håller vi verkligen alla tummar o tår att det vänder för lillsnurpan.Inte så konstigt att hon inte fått i sej så mkt mjölk från Maja med sår i munnen…Jätteskönt att du fick reda på felet o kan göra något åt det…Lycka till med skruttan,,,Kramizzar*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's

Skönt att ni kom iväg till vetrinären. Då håller vi tummarna för att det blir bättre med tjejen och att hon snart kryar å sig.
Å vad bra att dom hittade ut att något var fel.
Jag kände det nemlligen på mig..
ååå nu blev jag glad.
Håller tumlarna för er nu
Det fixar sig ska du se. Jag har sett kattungar komma sig ganska fort 

Då håller vi tummarna att den lilla ska bli bättre

Lilla fina snuttan,nu blir du säkert bra,o matte får sova
.Isis löper nu,o hon e`världens goaste lilla snofsa.!
Jag bara älskar henne!!!!!!!
Kram,kram Christina

Tack alla,,, hon har nu redan ökat upp till 319 gr,,, kanske inte ska ropa heeej ännu men…. Lilla snurpan,,,, är det någon här inne som kämpat massor med en sån liten och sedan sålt? Hur sjutton gör man det?
#70 heheh löper hon,, spännande,,,, Augustas första 2 löp var tysta,, hon gjorde inte alls mycket väsen av sej,,,, hur är Isis?
Men vad glad jag blir att du älskar henne…. Kan du inte sätta in en bild här så alla kan se? :-)
Kolla bara så juvlig hon är när hon somnat innanför min tröja igår kväll…. hud mot hud eller vad man säger…
Puss på nosen,,, kram till dej,, /Linda

Hej Linda…Vilka mysbilder på lillskruttan när hon sover…Skönt att det går åt rätt håll…Jadu det blir inte lätt för dej att sälja henne,hon är ju din lilla bebbe,,,men jag känner en uppfödare som bara fick en kille i en kull,hon hade jättesvårt att sälja honom, hon födde upp han på flaskan o blev ju som hennes egna lilla baby,men hon hittade en uppfödare som passade, o nu mår han jättebra o myser i sitt nya hem…Annars så får du nog börja bearbeta Johan redan nu hehe…Det löser sej alltid Linda, men förstår dej,det blir inte lätt…Lycka till med lilltjejen nu…Många Kramizzar*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's
en fråga om färger var kan man hitta ang kattens olika färger? Finns det någon sida? Har ingen skogis men några blansisar kan vara kul o veta namn på färgerna?
Hoppas att lilla Fudge mår bra nu.
när du skrev klibbiga ögon så kan det även bero på clamydiasmitta.Och tyvärr kan då alla katter i hemmet vara bärare på smittan.Men eftersom du vart hos veterinären så tog dom förhoppningsvis odling.