Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett32-utanför-ämnet
Läst 1992 ggr
Elinor
0

Nyårssmällare/raketer....

Till er som vill skriva på så skickar jag med en länk till Smällarupproret.se

Jag vet att många djur har en mycket jobbig tid nu både före och efter nyår då det smäller både före och efter nyårsafton.
Mvh.Elinor
S*Asphagen´s

http://www.smallarupproret.se:80/

Tassemarkens
0

Elinor …
Jag vet att många djur lider utav smällare … som startas låååååångt före jul … Jag och speciellt många hundar är mycket rädda för dessa. Självklart att jag skrivit på listan!!!!!!!!
Fast mina katter är helt fascinerade av dem (IQ=0) … men det MÅSTE hållas enbart till nyår … så att man har en ärlig chans att förbereda sin vän på detta …

Öronproppar till de drabbade … vad mer kan man göra????

Lycka till med ETT NYÅR med bara EN-dags-smällare/Raketer

//Ylva

Myskatten
0

Jag har skrvit under / men här smäller det redan utanför mitt fönster & katterna är nyfikna & funderar över vad som händer ./Eva

Vittra
0

Hej Elinor!!

Visst är det ett otyg med smällare/raketer som smäls av nu å´ då & dessa handlare som inte följer lagen!
Hade själv en kamrat som i tonåren sprängde bort händerna & synen.

Men.. säger som Ylva, "Fast mina katter är helt fascinerade av dem (IQ=0)"!??  
Trots att vi bor mitt i Stockholms stad & det skjuts som attan runt tolvslaget precis utanför vårt fönster så… ska katterna fram å titta!!??

Vår älsta dotters hund därimot var livrädd & behövde lungnande och  vara tvungen att vara långt från stan vid Nyår, så vi vet vad djur kan lida.

Skriver på
/Birgit

BlueBlond
0

Hej Elinor!

Jag har skrivit under. Tyvärr har inte mina katter IQ=0 . Några tonåringar roade sig med att kasta in en raket i vår trapp härom kvällen. Fem av katterna for in under soffan och låg och tryckte där, Ozca låg och sov på skrivbordet som står i hallen och hon blev så rädd att hon inte hade vågat lämna sin plats under natten. Hon hade både kissat och bajsat däruppe, stackare. Den jag var mest orolig för var ju dock Tatjana som är högdräktig men hon hade tydligen IQ=0 som tur var ;) Skall bli så skönt när detta smällandet är över.

Gott Nytt År på er allihopa.

MVH

Anneli

Fairyhearts
0

Nu har jag skrivit under. Tycker som många andra att det bara skulle vara tillåtet på Nyårsafton och helst bara raketer, inga smällare. Det borde kanske också bara tillåtas på vissa platser. För då skulle det ju inte bli precis runt om överallt där man bor heller.
Fy fasen vad det har smällt runt vårt nu i flera dagar. som tur är har jag ingen rädd hund eller katt. Men det finns ju andra som har.

Gott Nytt År alla.
/Marie

lillalotta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrivit under. Förutom att det skrämmer djur har vi ju även miljöskälen.  Åtskilliga kilo tungmetaller som sprids.

Gott nytt år /Lotta

Anneli_G
0

Nu har jag också skrivit under… mina katter verkar dock inte bry sig speciellt , de sussar lungt i soffan till smällarna… =) Men det kunde ju räcka om de smällde endast under en dag!! som sagt!!

Gott Nytt År till er alla!!

//Anneli

Rhapsody
0

Jag har också skrivit på även om vi är förskonade jämfört med många andra. Folk borde ha bättre saker att lägga pengar på. Både djur och människor som kommer från krigshärjade länder mår pyton under den här tiden!

Lena

iotdis
0

Jag har oxå skrivit under,det kan räcka med en smällare att ett djur blir rädd fast dom inte har varit det innan.Så bort med skiten, fyrverkerier skall bara proffs hålla på med tycker jag.Runt där jag bor springer småungar och smäller (föräldraransvar verkar inte finnas nu för tiden) det sker många olyckor och nu har man börjat använda det som vapen både mot människor och egendom.Så bort med det./Gunilla

blondifire
0

samma elände här.fastän bolaget delat ut lappar om att det är förbjudet i området just pga av djuren o oxå alla från krigsdrabbade länder men vem är det som skjuter? jo, deras barn!! jag ringer polisen, jagar ungar m.m tom gäster som kommer skjuter dom på!!!

S*Winsnes Wilda

bustrollet
0

Jag skulle kunna skriva under hur många ggr som helst.Min förra  vovve var helt skräckslagen när det sköts smällare%fyrverkerier.Hon blev så otroligt stressad,både kissade&bajsade inne.Så nyårsafton har för mig i rätt många år varit fylld med fasa:( Jobbigt sista april med men inte lika mycket.Nu dog min kära vovvei början på sommaren men jag gruvar mig ändå för nyårsafton.Här skjuts det smällare tills minst kl 2 på natten.Så ska man som jag upp kl 5 och iväg till jobbet blir det inte mycket sömn.. Som tur är så har ingen av mina kissar visat tecken på att bli rädd.Hoppas verkl det håller sig så.. Blir så förbaskad på folk som bara kliver utanför dörren och skjuter iväg smällare.Det är ju förbjudet i tätbebyggelse.. Inte en tanke på alla djur och barn som blir rädda.. Sänder en tanke till er alla som har skotträdda djur där hemma

Mulan
0

Mina kids hatar mig för att jag vägrar låta dem smälla innan nyårsafton kl. 23.30-0.30. Men det är det värt. Mina kissar är nog också korkade, sitter i fönstrena o kollar på allt som händer, superintresserade!

mvh Malin

timedas
0

Har själv inga berörda djur ännu…

Men vet andra som har, så givetvis har jag skrivit på och även

länkat på min hemsida!

Guldeken
0

Har skrivit på listan ..det är fruktansvärt att se dessa djur som är rädda för smällare. Och man kan ju undra ….ska mänskligheten inte kunna ta emot ett nytt år utan att föra en massa oväsen.

Min gamla katt är rädd för smällare..så jag lämnar aldrig honom på nyår samt på sista April.

Wirre
0

Hej Elinor!

Nu har jag skrivit på. Fick hem en 8 veckors hundvalp i går kväll som redan i dag fått smaka på smällare och raketerLedsen då ungarna i byn redan börjat "fira" tydligen,usch va arg jag blir! Hoppas ändå på att vi blir skonade här uppe i skogen i gemförelse med då vi bodde i stan.

Gott Nytt år på er Asphagare,

önskar S*Silvertorpet`s

Elinor
0

Tack allihop som skrivit på,vi får se om det kan ge en och annan en tankeställare.Framförallt dom som smäller i tättbebyggda områden.En dags smällande tycker jag är OK på
speciella platser så djurägare kan förbereda sig.

Skönt med er som har katter som är nyfikna och inte rädda!
Jag vet inte hur mina skulle reagera för här smälls det aldrig.

#4 Stackars Ozca och J_a ungar som kör pojkstreck utan att förstå konsekvenserna. Lycka Till med bebbarna!

#6 Milön är tydligen inget man behöver tänka på under nyår…

#10 Att barn från krigsdrabbade områden smäller är kanske ett sätt att komma över sin trauma på ett positivt sätt…!

#15 Hoppas lilla valpen slipper bli rädd!

GOTT NYTT ÅR till er alla!

Anneli_G
0

*suck*… folk skjuter redan smällare och raketer… och klockan är bara 17:00.. Jag tror jag får spatt… var är det för fel på folk… Katterna bryr sig som tur är inte nämnvärt men det förstör ju hela grejen… klockan tolv är det väl som gäller… åtminstonde sist jag kollade =)…

Bengan-A
0

Tänkte bara som hastigast kika in och tala om hur det är här med raketer. Ett grannhus la nyss av någon sorts bomb på marken som sköt ur sig det ena klotet efter det andra, med en jävla smäll varje gång.

En höjdare för Dynamit Harry i Jönsson ligan, men inte för Roddan och Engla. De kryper omkring på 2 cm höga ben och är livrädda. Nu har man övergått till Raketer, så jag funderar på och gå ut och köra upp en raketpinne i R***en på grannen ifråga.

Mvh Bengan

Bengan-A
0

Nu har Roddan i princip legat under en säng hela kvällen och skakat. Den enda katten som är som vanligt är Amiz. Även Buzzy och Engla är rädda och gömmer sig, fast de kommer fram då och då. Får väl hoppas att amatörpyroteknikerna är någorlunda nyktra och inte kör in något genom fönstret i kåken,  samt har alla fingrar kvar imorgon. Undrar hur det blir vid tolvslaget.

Mvh Bengan

Bengan-A
0

12 slaget blev som vanligt, man trodde det var invasionen i Normandie. invånarna i mitt kvarter måste tjäna för bra med tanke på hur mycket de kan skjuta upp i rök.

Roddan lämnade sitt ställe under sängen och drog ner och gömde sig i kattlådan. Buzzy och Engla tog beteckning under soffan. Amiz brydde sig inte.

Så här är det varje nyår, och Roddan hade ändå fått lite lugnande, man ska väl knappas behöva söva katten. Det är ganska tajt mellan husen här så  knallarna blir ordentliga, speciellt på de stora rören som står på backen.

Och allt detta skjutande inom tättbebyggt område är olagligt, men polisen väljer att se mellan fingrarna just på nyåret. Undrar vilka fler lagar som sätts ur spel, får jag köra på fyllan, råna bensinmackar eller något annat kul bara för det är nyår ?? Som ni förstår så gillar jag inte ens detta otyg vid 12 slaget.

Nåväl nu ligger alla fyra katterna i vårt sovrum, något de sällan brukar göra, men det kanske känns tryggast.

Gott Nytt Önskar Bengan

Eva´s
0

Hej, jaadu Bengan ja kan inte annat än hålla med, folk måste ha förbannat (på ren svenska) gott om pengar….

Själv har jag mina båda hundar liggandes nedanför fötterna och rycker till varje gång man bara rör sej i huset, katt"ungarna" Mercedes och DiMora springer som vettvillingar och röjjer runt, -förmodligen för att söka tystnad och ro… nu har dom somnat, sedan jag sprayat med D.A.P spray..

Helt otroligt va detta SK NÖJJE kan förstöra…Gråter  å man står där maktlös å vet inte hur man ska få någon rätsida på eländet…

Gott Nytt iallfall, för er som är vakna.

//Eva

skogisen
0

Vi i våret område firade med ett jättebra alternativ!!

De flesta hade Thailenska raketer-

-alltså ett tyst och alldelse Underbart skjutande med  ljus i ballonger---det bor många hund & kattägare i vårat områdeKyss Vi hade gått ihop om det Skrattande

Eva´s
0

*22 

Ååååh låter helt otroligt bra! finns de hus till salu *garv*

Gonatt från ett (just NU) NÅGORLUNDA tyst-från-smällare-raketer område.

Christina-S
0

#22 Vad häftigt det låter, tänk om alla kunde göra så.

12-slaget var inte roligt. Billy som inte rörde en fena utan låg lugnt och sov i sin fåtölj när det smälldes tidigare under kvällen blev orolig när smattermattan lade sig över området. När jag kom in efter en liten sväng ut på gården för att önska våra gäster ett gott nytt år var han bara borta. Jag letade överallt men hittade inte honom någonstans. Jag ropade och lockade men ingen katt kom - så brukar det aldrig vara - han kommer alltid som en skott. Till slut kom han framfrån utrymmet under trappen - lille plutten. Nästa nyår hoppas jag att vi kan vara någonstans där det inte är så mycket smällande.