Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 3007 ggr
SillyZones
0

Byta foder till vad?

Nu har jag tröttnat på svarthakor som bara blir värre och värre. Detta problem började när vi bytte till Royal Canin i vintras. Det började på min ena hona då, som aldrig tidigare lidit av svarthaka. Nu har även de andra katterna fått, särskilt småttingarna som är 5 månader. Så, vad ska jag byta till? Eukanuba, är det någon som har erfarenhet av det? Helst hade jag velat byta till James Wellbeloved, men det finns inte att få tag på i vår stad…Ledsen

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Wikstr_m
0

RC har bara blivit sämre och sämre med åren. Mina hundar fick enorma klådor och eksem av det fodret.

Kronängens
0

Jag är väldigt nöjd med James Wellbeloved. Synd att du inte kan få tag på det. Om Orijen finns där du bor ska det ju vara ett bra foder också.

Mylingens
0

Vi bytade från RC till Euacanoba och har kört på det ett tag. Men vi är inte riktigt nöjda med det heller, katterna är inte helt ok i sina magar och de slänger sej inte precis över det. Men vi har provat att köra ett annat foder jämsides ett tag, Precept plus, och de fullkomligt älskar det! De har oxå uppfödarklubb och rabatter så det blir samma pris ungefär som RC. Än så länge finns det tyvärr bara i 7,5 kg säckar men det ska komma 15 kg säckar. Vi är jättenöjda med det och kommer fortsätta med det. //Kaisa

Fairyhearts
1

Jag har haft svarthaka på två katter, och jag gav dom inte mycket RC. Jag har och hade då James Wellboloved mestadels. Så jag vet inte hur mycket som beror på fodret. Trodde själv ett tag det var JW men jag tror inte det längre.  
Dom två har inte haft svarthaka på ca 1 år. peppar peppar - och ingen av mina andra har haft alls.

Mysko är det i alla fall. För det varade rätt länge (flera månader) och så bara försvann det lika plötsligt som det kom.
/Marie

PS  Mina katter gillar James Wellbeloved som foder och Orijen. Så ska du byta så rekommenderar jag dessa båda.

Margona
0

Orijen är inget foder jag har någon bra erfarenhet av, mina katter tycker inte om det. Amadeus har dock smakat vid några tillfällen men han har blivit dålig i sin mage av det.

Mvh Margona

AngelicaT
0

Om valet står mellan JW och Eukanuba skulle jag välja Eukanuba på grund av att det har större andel kött med högt biologiskt värde. Det ät tveklöst två högkvalitativa foder men när det kommer till mängden anm.protein så är det inte många som slår Eukanuba och Orijen. Tyvärr är Eukanuban inte lika smaklig av någon anledning.

Hills är också ett bra foder att fundera på. De har börjat med nytt uppfödarsystem med bonuskort där du får var 5:e säck utan kostnad.

SillyZones
0

Tack för alla bra synpunkter! Ja, det är verkligen en djungel utav fodersorter. Hur som helst så är jag inte alls imponerad av RC, mina katter är inte direkt vackra i pälsen av det heller. Jag har dock en katt som hade magproblem innan bytet till RC och på honom funkar det alldeles utmärkt med RC. Jag vill verkligen inte ha tillbaka hans problem.

Jag har ringt runt till varenda djuraffär och bönat och bett dem ta in James Wellbeloved, men ingen av dem vill ta in det. Orijen finns inte heller. Hills ska jag fundera på och Eukanuba… Något annat förslag? Precept skrev någon. Någon som har mer erfarenhet av det?

LittleL
0

Jag har lite funderingar kring detta med svarthaka…Min teori är att det uppkommer först utav någon anledning, t ex hormoner. Och att det sen smittar till dom andra. Kanske trivs "bacillen" som gör svarthakan i den miljön som finns i vatten och matskålar. Och smittar när det väl fått fäste. Vet inte om det stämmer för fem öre? Men jag får inte ihop det med att det skulle vara fodret heller.
Prova att tvätta med klorhexidin eller vad som nu rekommenderas. Och samtidigt överdriver du rengöringen av matskålar/vattenskålar. Lägg inte upp mer mat än vad som verkligen går åt under den tid som du inte är hemma och kan servera dom ny mat. Och rengör, rengör och rengör…
En tanke som kanske är värd att prova?? Eller också är det bara jag som har knäppa idéer? /Sylvia

SKOGSGLIMTAN
0

Har precis samma problem med mina två grabbar, dom har fått svart hakor,, som ser ut som finnar, ibörjan visste jag inte vad det var,, men sedan fick jag det förklarat för mig. Så det kan komma från fodret,, jag som använt Royal canin, men har planer på byta till Hills, men är James Wellbeloved mkt bättre pga att det är mer naturliga ingredienser eller?

Ja, hur som helst så ser det inte bra ut, då man gärna vill att dom ska vara fina, även under hakan,,vill få bort svarthakor, så får väl försöka se om det hjälper att byta foder.

*Mvh Eva-Helen*

Blankan
0

Återigen hör man sällan rekommendationer ang. PRINA PRO PLAN! Det kan jag verkligen rekommendera och vet med mig att flera uppfödare använder sig utav det. Katternas magar mår bra, de har bra pälsar och katterna tycker om fodret. I vårt är det DELICATE som gäller och är baserat på kalkon till skilnad från många foder som baseras på kyckling……..om jag inte har fel ? =)

Orijen och JB har jag ingen kunskap om förutom att vår hane, Sims, hade vägrat äta torrisar tills han fick pröva Orijen ….Sen käkar han allt i torrfoder väg.

SillyZones
0

#8 Ja, det kan ju vara en tanke så god som någon! JAg ska prova det, det kan ju vara så att det smittar. Anledningen till att ajg förknippar det så starkt med fodret är att jag på ett annat forum läste om folk som haft problem med svarthaka och royal, och att min hona direkt fick svarthaka vid byte. Jag tänker prova att byta foder, och funkar ite det ska ajg absolut följa dina rekommenationer.

#10, Purina Pro Plan, är det det fodret som finns i vanliga mataffärer och kommer från Doggy?

Agent007
0

Jag tycker att Eukanuba är överlägset det bästa. Mina katter mår kanon och VILKA PÄLSAR!! Till och med en av mina honor som aldrig varit någon pälskatt har en kanonpäls och en så fin krage nu. Bonus systemet är kanon också.

SillyZones
0

#12 Det låter ju kanon! Jag är allt annat än nöjd med mina katters pälsar just nu…Fundersam

Blankan
0

#11 Nix, det är ett foder man köper i djuraffär. Finns inte i denna sort i mataffären.

Kan nog stämma att det är Doggy…blev lite osäker nu..=/

SpinEngine
0

Hej,

Här fullkomligen älskar alla mina katter Purina Pro Plan adult delicate och kitten delicate.
Svarthaka hade jag på en av mina damer och om det var fodret eller bara damens utveckling som gjorde att den försvann vet jag inte, men det fanns bara en "vithaka" några dagar efter byte till PPP. Katterna får också JW och Orijen.
Orijen har de tyvärr rätt snabbt börjat tröttna på. Ledsamt då det har mycket kött och lite vegetabilier som ingredienser.

Jag tror Du kan beställa hem alla dessa sorter från Rosa Huset som numera heter någonting annat men goggla på Rosa huset så kommer Du nog dit.
Du får det hemkört till dörren och handlar Du över 1500 kr så slipper Du frakten. Uppfödar rabatten måste vara avdragen innan.Glad

Blankan
0

Nu kollade jag upp…..det är Dogman som har fodret PPP! =)

Restless
0

Flera av våra katter fick svarthaka samtidigt här hemma. När vi slutade hälla upp Orijen i skålarna började det klinga av, medan katten som fortfarande går på Orijen (favvismaten) fortfarande har rikligt med svarthaka. Funderat på om det har med smuligheten som iaf jag har i mina säckar här hemma (kan de inte ta slut någon gång?!). Har annars Hills, men katterna och jag är nöjda med Eukanuba också. JW gav katterna risiga pälsar och RC har jag inga goda erfarenheter av.

eccentrics
0

det man kan göra är ju att prova foder. i alla djurbutiker har man ju smak garanti på alla foder så äter inte katten maten så får man lämna tillbaka maten. det gäller inte dom små påsarna men från 2kg och uppåt. jag hade problem med svarta hakor på en av mina och jag har bytt till orijen och blandar det med hills oral care och vips så var dom borta :)

men man får prova sig fram.

Garpe
0

Hat provat det mesta på marknaden men kommer tillbaka till Hills och Purina Pro Plan hela tiden så nu stannar vi där.  Har en katt som föredrar Hills medan resten helst äter Purina. Jag tycker båda är superbra foder. Använde RC tidigare men tycker det blev uselt med tiden, de gjorde någon förändring som inte alls var bra. Både Hills och Purina finns upp till 15 kg säckar så det förslår lite.

SillyZones
0

Många bra synpunkter! Roligt att höra vad alla har för erfarenheter. Jag vill helst inte laborera med allt för många olika sorter, utan vill gänra börja med ett och fortsätta med det. Jag har ju en husiskille som pajade magen på foderbyte en gång och det vill jag bespara honom.

Rosa huset låter ju riktigt bra! Ska verkligen kolla upp det. Handla för 1500 gör man ju nästan jämt i alla fall…Skrattande

SillyZones
0

Blankan Okej, Dogman, Doggy, låter litet lika, hihi. Det säljs något foder på p i matvaruafären, något "litet dyrare" Men du är det ju inte det.

Shali
0

Här finns en skrämmande länk om hund och kattmat.

Svenska katter kan ha ätit förgiftad mat

Hund- och kattmat som innehåller ämnet melamin kan ha sålts i Sverige, "men är då sannolikt redan konsumerat." Det uppger Kjell Wejdemar på Jordbruksverket till matbloggen. Sverige har infört skärpt importkontroll och i samband med detta stoppades ett parti förorenad djurmat som var på väg till Sverige.

Läs mer på …… Ja vi behöver väl inte säga att vi inte är inblandade med kemikalie problemen som våra "kollegor" har ;-)

http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14574912.asp?id=3816

Shali
0

Jag hittade det här ovan på  CENATURIO.se    och en länk fanns också till vilka foder det gäller som säljs i Sverige och att det även var katter som dött av förgiftning men tyvärr kan jag kan inte hitta den länken just nu /Siv

Silverfarans
0

Änn en gång så skryter jag över Royal Canin mina katter har "alltid" i c:a snart 10 år ätit det o vi har aldrig haft svarthakor!!!!! Min ena hade det när jag köpte den o den gick på Royal Canin då MEN jag tvättade den med Alsolsprit några gånger o det försvann o HAR EJ kommit tillbaka fast de äter RC.

Åh jag har alltid framme en skål med c:a 2liter. När den är tom byter jag skål till en ren o häller den full igen mm mm.

Vatten har de oxå en skål framme som jag byter flera gånger om dagen o den delar de med mina hundar.

Jag tror oxå att det beror på katten ALLA katter är ju inte lika!!!! eller hur??? För då hade det ju bara funnits ett foder som passade ju….

Lenlita
0

Ang svarthake… Min ena hane hade det när han var 6månader, är i dag 1år och 7månader. Jag gjorde inget vid det och jag hade vid det tillfället RC foder. Jag tror inte på att det uppkommer pga foder. För när min kille var lite över året, så försvann det av sig själv, så det är nog lite olika, mycket är nog pga hormoner.

Jag har kört Orijen på mina katter nu i 3månader, dom bara älskar det. Dom första 2veckorna var dom lite små kassa i magen men sedan har det inte varit några problem alls. Har bla en hona som är lite tunnare i kroppen men sedan jag gick över till orijen har hon lagt på sig ½kg och pälsarna är bara sååå kanon fina, annat än vad dom var när jag annvänd RC, som jag innan alltid annvänt och tyckte det var ett kanon foder…

Eukanuba har jag där emot ingen bra erfarenhet av varken när det gäller kattmaten eller hundmaten. Mina katter äter inte Eukanuba eller Hill´s…

Anna-j
0

Medan det ändå diskuteras foder.. Jag ger mina katter Hill´s och har inte för avsikt att byta. På billigare kattmat t.ex Friskis som man kan köpa i vanlig matvaruaffär står det att det är ett helfoder. Detta har min sambo fått syn på och undrar varför jag inte ger katterna det istället för så dyrt foder.. Vad är era argument för det?

Blankan
0

Men finns det inte både Doggy Och Dogman? haha

Jag är väl puckad i huvudet *asg*

Tycker iaf att PPP är bra och det ska vara den man köper i djuraffär. Delicate är svart/silvrig med lilarosa färg på påsen iaf, och är med turkey and rice….;)

Lenlita
0

Läs innehållsförteckningen på billighetsmaten, så kanske han förstår… Bla burkmaten som finns i mat affärer, tex pussi, mjau osv, innehåller mellan 80-85% vatten…

Dom är inte enligt min mening och vad jag fått lära mig, näringsmässigt bra. Det är samma sak att dom går ut med att frolic till hundar är ett helfoder, men det är det inte…

Så i slutänden så handlar det om vad fodret innehåller näringsmässigt.

Kram

Silverfarans
0

#26 Det är mkt vanligt med det billiga fodret att katterna blir dåliga i magen o BAJSAR dubbelt så mkt som när man ger det dyra fodret!!!

Sedan tror jag nästan att det "dyra" fodret är billigare om man räknar ihop det "billiga" fodrets alla burkar o torrfoder NI köper under en månad. Det dyra fodret går på Royal Canin 2kg 199kr som säkert räcker för en katt / månad ja jag kan ha fel om hur mkt en katt äter på en månad (Royal Canin). Sedan när mina katter äter Royal Canin så äter de inte någon burkmat eller något annat foder. De vill inte ha något annat än torrfodret!

Sedan är det mkt vitaminer mm som en katt behöver i det dyra fodret som jag inte tror finns i det billiga fodret eller?

Margona
0

Är det någon här som provat Nutro Choise? Jag dick några provpåsar från Zooaffären och till och med Smeagol har smakat och verkar tycka det är ganska gott. Är det ett bra foder?

erspers
0

# 30 Nutro Choice Kitten har vi kört med ett bra tag här hos oss o alla älskar det..dessvärre så verkar en av katterna ha fått nån allergisk reaktion sen jag öppnade den senaste påsen så just nu så får dom det inte alls..vet inte om dom har nytt recept eller nåt men vi får se om han blir bättre nu när dom inte får det eller så är det nåt annat han är överkänslig mot..

//Stefan

Froydis
0

Mye å tenke på ang. for ja.

Jeg faller alltid tilbake på Specific jeg.. fin utvikling på kattene, flott pels, ingen svarte haker , fin muskelbyggelse, drøy i bruk og gir lite og luktsvak avføring. (dvs den blir brukt opp der den skal brukes opp, inni katten)

Blander av og til litt RC Maien coon slik at de skal få litt variasjon bare..

ulempen er pris og tilgjengelighet da..

bustrollet
0

Jag håller på Hills jag.Tycker det är ett toppenfoder.Bytte till Rc i våras men min ena hona Tussie blev så knepig i pälsen,den såg ut som svinto nästan.Och hon fick dessutom mjäll.Nu sen jag bytte tillbaka har hon fått tillbaka sin fina blanka päls.Min mamma anväder Rc och nu har ena kissen troligen fått allergi.Fått två fula sår i pannan.En sköterka på djursjukhuset trodde det var allergi så på måndag ska hon dit med kissen så en veterinär får kolla på honom.men hon har redan bytt till Hills..

SKOGSGLIMTAN
0

Ja, nu har jag köpt Eukanuba, katterna verkar gilla det, men har blandat upp det med mitt tidigare foder, så inte magarna ska börja krångla. Jag tror mkt på detta foder. Har även prövat Hills, som också katterna gillar, men RC har jag lämnat. Tutankhamun har fått svarthake och idag nämnde vetrinären att jag kunde tvätta med Alsollösning, men vad rekommenderar Ni som har samma/haft samma problem??Jag ska ju ställa ut honom i dec, så vill gärna att det ser bra ut innan.

*Mvh Eva-Helen*

Juliette-
0

#34 Tvätta med Alsolsprit du

SillyZones
0

#34 Jag har tvättat med Pampers sensitive våtservetter och jag tyckte det funkade kanonbra!

SKOGSGLIMTAN
0

#35 + #36 Tusen tack för bra tips, ska testa båda två se om det hjälper, det syns mest på det vita i pälsen.

Ha en trevlig frdagskväll..*Mvh Eva-Helen*

fiskerjentas
0

Du kan bestille James Welbeloved kattmat på

Rosahuset

Ledin
0

oj å jag som är nöjd med R C mina katter mår bra alla mår fint fint.

Ledin
0

Eukanuba vart hittar jag en hemsida vill ju veta vart i närheten som säljer det fodret. Sedan vad har ni för tips om bra byten jag har allså R C nu när jag sak byta foder så bör man ju inte byta rakt av allså trappa ner (på rc) å trappa upp på eukanuba men hur mycket av varje procent är väll lättast då jag har 2 olika matställen för missarna.

SillyZones
0

Jag är inte till hundra nöjd med James, mina katter är inte bra i magen på det. Jag kommer att återgå till RC, eftersom jag vet att alla är krya i magen på det. Det är otroligt viktigt. Svarthakorna är borta nu, så då får jag se om de återkommer. Gör det inte det, då kan jag ju inte skylla på fodret.

Kattilaforsens
0

Här använder vi Hill's sedan nästan 20 år tillbaka. Katterna mår bra av det och deras pälsar blir kanon. Har även provat RC men återgick ganska snart till Hill's.

[Skogsjentans]
0

Hills, Hills och åter Hills!

Efter alla år med Royal Canin, har jag helt slopat det fodret.

Hör fler och fler missnöjda och många har berättat för mig att de förknippar sina katters för tidiga död (lever och njursjukdommar) pga fodret…. ingen bra reklam!

//Marianne

SillyZones
0

Provade Hill´s med och mina katter fick riktig diarré, och det luktade apa när de var på toa… Men jag kanske bytte för fort, vad vet jag…

Sol-Mone
0

Här har vi Nutro Choice som basfoder och har andra foder mellan varven som "godis".

lynxeyes
0

SillyZones… visst bor du i Östersund? Jag vet att min "syster" Cherish som föder upp Cornish under stamnamnet S*Shaneequas o bor där, har använt och köpt både JW och Orijen till sina katter… hör med henne… om du pmar mig ska du få hennes adress :)

Annars är mit starkaste tips Nutro… ett kalasbra foder tycker jag… Har beställt provpåsar på ett annat foder Olivers, men det kan jag inte utala mig om förrän jag provat ;) men det jag läste om det tyckte jag lät bra iaf.. det hittar du här

/ Sophia

SillyZones
0

Hej Sophia!

Ja, jag känner till Cherish, jag har gått i samma föräldragrupp som henne när hon fick William, och nu är vi ju med i samma klubb, Storsjökatten. Jag har mailat henne förrut angående andra saker, men tack för din hjälp!

Jag provade ju JW nu, och jag är inte riktigt nöjd meed magarna på dem. Nutro har jag inte testat, men jag vet inte om jag vill testa så mycket olika just på kort tid.. Möjigen ska jag smyga in det och se under lång tid.

/Jessica

Niffi
0

Jag tror inte fodret har någon större inverkan på svarthaka. Plastskålar till foder och vatten däremot bidrar absolut till utvecklandet av svarthaka på katterna. Nej kattskålarna skall vara av rastfritt, glas, porslin eller glaserad keramik och diskas dagligen, då får katterna ingen svarthaka.
Har själv i många år använt RC och har aldrig haft någon katt med svarthaka sedan jag slutade med plastskålar för ca 10 år sedan.