Osämja i flocken
Vill gärna ha lite tips då jag har lite osämja i kattflocken.
Dessa är mina katter:
Eevee, skogis hona som är kastrerad och är född 2002-02-02
Tindra, skogis hona, ännu inte kastrerad (men kommer att bli), är född 2005-01-09
Rister, huskatts hane som är kastrerad och är född 2005-09-25
Kiba, huskatts hane som inte är ännu kastrerad men kommer att bli. Han är född 2007-06-20
Och jag bor i 2 rok på ca 68 kvm, har även en inhägnad balkong. Antar att det är för många katter på liten yta? men Flyttade till en lägenhet i år ifrån ett hus.
Så hära är det…
Tindra tycker inte om Eevee och mobbar henne då och då. Tindra tycker absolut inte om Kiba heller. Har jätte svårt för honom. Även kan Rister ibland åka på en liten smäll ibland. Men funkar ibland rätt så bra med Rister, även ibland lite med Eevee. Men absolut inget med Kiba. Och tindra verkar vara den som mår sämst. Verkar vara rätt så stressad. Antagligen pga antalet på katter och liten yta.
Rister brukar mobba också Eevee då och då. Men funkar annars bra med alla.
Eevee är den som är utsatt för mobbing. Men funkar annars bra med alla. Men brukar ibland säga ifrån på Kiba när han blir lite bråkig såklart och ibland så kan hon även morra åt han. Men annars brukar dom sova tillsammans och så annars. Så hon funkar bra med alla mer eller mindre förutom att det är hon som är lite utsatt för mobbing en hel del..
Kiba, han funkar med alla. Förutom att tindra inte tycker om honom. Och får ibland några få morrningar ifrån Eevee.
Kan det bli bättre i flocken om jag kastrerar tindra så kanske hon börjar må bra?
Funderar på att omplacera henne, tindra, till en kompis annars. men blir då ensam katt. tyvärr.
Vill gärna ha tips och råd. kommer då att kastrera tindra den hära månaden och förhoppningsvis så kanske det blir bättre?
Funderar även sätta upp flera hyllor på väggen som dom kan vara på och hoppa upp på. Så dom kommer mera ifrån, Och någon gång köpa en större klätterställning. Kommer även fixa lite holkar och sånt.
Som sagt, vill gärna och tips och råd. Vill hellst inte omplacera någon.
Men funderar då på att omplacera tindra eftersom hon verkar må sämst här. Men kanske det blir bättre som kastrerad?
Om jag inte omplacerar henne, tindra, så funderar jag på att omplacera huskatts pojkarna tillsammans, då dom mår och trivs väldigt bra ihop. Dom är bröder och bästa kompisar.
Men att omplacera Eevee kan jag absolut inte. Då hon är min lilla älskling och bästa kompis.
Men det är mina sista val att omplacera. Vill ha råd och tips. =) Så att det blir bra och så att katterna mår bättre. Just nu så mår tindra sämst. ser man. då hon även har minskat med vikt. Och även Eevee mår lite dåligt med mobbingarna. Men inte lika dåligt som tindra.
kan även nämna att det finns lite burar med djur (smådjur) i lägenheten.
När du kastrerar så tänk på det kan ta lite tid innan hennes hormoner dämpas. Ta köp Felliway hos veterinären eller på Apoteket *såg de hade detta*. Köp adaptern du sätter i eluttaget. Detta är snälla hormoner den sänder ut samma som katten strycker av sig, Feromer *hur det nu stavas*. Testa se hur detta funkar, kan kanske ta litet tag innan du ser nå resultat.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
hmm svårt det kan ju vara så att hon inte trivs som sakt med liten yta då hon inte har en egen plats å kan slippa alla andra katter. Var dom ute förut? Det kan ju vara så att det var hennes lung isf allså hon slapp dom andra ute och kunde lättare gå undan. Hyllor kan ju hjälpa men då ser hon ju alla andra hela tiden ändå å kanske inte kan riktit koppla av. Kastrering är bra det kan ju lösa lite på konflikten. Men testa du och sätt upp lite hyllor kanske sätta upp något för så det blir lite privat krypin på något vis. Jag hoppas det ordnar sig så du slipper skiljas från din vän. Du kastrera din hane då det kan ställa till han kan vara boven i dramat då hankatter har mycket hormoner. Jag har en i ungefär samma ålder o jag har lagt märke till hans hormoner.