Katt på Flyg
Är det ngn som har erfarenhet av att skicka katt med flyget utomlands.
Ringde Trust idag och hörde hur mycket det skulle kosta att flyga en katt mellan Landvetter och Barcelona(Spanien) och det skulle kosta runt 4000 kr. men det måste väl finnas billigare allternativ, eller? Ngn som vet?

Det är betydligt billigare om någon 2-bent åker med katten för då kan du komma undan med nästan halva priset …
Eftersom inte alla flygbolag transporterar katter så finns det ingen konkurrens och då kan de ta hutlösa priser.
//Ylva

Som här innan säger är de billigare om en 2bent åker och även om man vill köpa katt och bor i Spaninen kan man gott sätta sig på flyger och hämta sin katt

#1 aha där ser man. 
#2 hihi skönt att du har åsikter 

Hej!
Jag åkte ner till Madrid och hämtade vår katt, om man kollar flygstolar och beställer kattplats kan man ha katten inne i planet. Vi åkte med Spanair tror jag, om jag inte minns fel.. ;o) En extra avgift tillkommer för katten på 40 EUR (om man åker med samma flygbolag som jag gjorde). Jag skulle inte skicka en kattunge själv med flyg, för det är enorm skillnad mellan att sitta i lastutrymmet jämfört med kabinen. Själva flygresan var inga problem alls, men man får tänka på att alla olika flygbolag har olika stl på vilka slags burar de tillåter inne i planet, i vårt fall var det en mjuk bur som skull hålla vissa mått som max. En annan viktig sak att tänka på är att det ofta tar enormt lång tid eftersom man ska checka in timmar innan flyget går plus att man ska checka ut, så flyget tar många timmar för kissen.
mvh Malin
#2 Nja..inte riktigt så lätt. Bara för att vi kan åka billigt är det inte säkert att samma biljett kostar lika mycket för Spanjorerna.
När vi åkte ner med vår katt till Italien(Milano), så var biljetten betydligt billigare för oss en dom som skulle ha katten.
Så vi tog en liten mini semmester i Milano och leverera katt och fick träffa en massa trevligt Skogis-folk. Dessutom får du se hur katten kommer få det i det nya hemmet.
MVH
Humletassarna.
Hej Miraklis,
För några dagar sedan flög jag till Tyskland med en kattunge. Köparen betalade biljetten, men jag bokade den.
Den billigaste flygbiljetten hittade jag hos SAS - 1500 sek tur och retur plus 150 kronor för kattungen. Jag hade en tygväska, en sån som en del har till små hundar. Jag kunde ha väskan i knät under flygningen.
Jag håller med Humletassarna om att det är en stor fördel att själv åka med kattungen; att få se kattungens nya hem och träffa den nya familjen. Vi hade en supertrevlig dag tillsammans och det kändes bra när jag sa hejdå till våran kattunge.
Lycka till!
Mvh / Gunnel
Min erfarenhet efter att ha vinkat av två kattungar, två olika gånger + två-bent matte/husse till Madrid, Spanien är denna:
De flög med IBERIA båda gångerna, inga problem och ja, mycket billigare för dem att själva HÄMTA katterna i Sverige. Minsta ATLAS-buren blev bäst, eftersom man måste ha katburen i knät på flygplanet. Glöm inte att det är nödvändigt med EU-pass för katten.
Lycka till!
//Marianne

#7 Enligt flygbolagen så måste buren vara i stl så att man kan ha dem på golvet, av säkerhetsskäl får man inte ha burarna i knäet på flyget.. Det var åtminstone vad de sa till mig när jag skulle flyga.. 45x35x24 är måtten för Iberias flygburar. Detta för att man ska få in dem under sätet.
mvh Malin

Ja vi får väl se om det blir ngn export "intressanten" kanske fick kalla fötter när jag informerade om flygpriset.
Vi får se vad som händer.
#5 Det ska jag ha i åtanke om det blir ngn export i framtiden. Mini semester låter fint!
#6 Tack för svaret och att du delade med dig av dina erfarenheter.
#7 På Trust ville de oxå ha Atlas-buren. Tack!