Bilder på golden?
Var hittar jag information om färgen golden? Gärna bilder också så jag får se hur det ser ut. Jag har nämligen en hona som är reggad n 23, men hon har börjat förändras på färgen. Väldigt underligt??? Vet att amber förändras med tiden men hon är inte amber. Hon mörknar mer och mer, och blir rödare och rödare. Finns det någon här inne som har en goldenkatt??? /Sylvia
Är det inte Merlyns som har, eller har fött upp en golden
Kolla hennes hemsida, vettja.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Är det kattungen på bilden? För i så fall skulle jag vilja påstå att det är en padda.

Nej, där såg hon ju helt normal ut i färgen. Har du något mer kort där färgen har förändrats?

Jag tror inte att det är en golden utan bara en väldigt varm ton, hon verkade ha det varma med sig från början vid öronbasen och de har ju en tendens att skifta lite i tonerna normalt också utan att det är något konstigt. Men det är vad jag tror, någon annan tycker kanske annorlunda.

Tycker det ser ut som om hon har den tonen på brun som en brunagouti ska ha ;) Det står ju kopparfärgad i färgbeskrivningen. I mina ögon ser hon inte ut att vara golden.

Jag här ingen expert men jag håller med #9

Halloj Sylvia m fl
Ja det stämmer att det är min Texas (Derwen) som ständigt får domarna att klia sig i huve't. Jag har reggat om honom från
brunspotted till brungoldenspotted och tillbaks till brunspotted igen. Fortfarande är domarna inte överens… själv tycker jag nog att han är brungolden.
Jag struntar i vilket nu, då jag katrerat honom, så jag behöver inte fundera på färg på några avkommor.
Vad gäller din katt Sykvia så tycker jag nog att hon har den rätta varma bruna färg som de ska ha. Det är inte alls den bleka goldenfärg (gyllene, skånska?) som Texas har.
Heléne
Här är en bild på en golden. Dock fel ras:-)
Bilden är från början mitten på 80-talet och fortfarande fanns det Chinchillor/golden men näsor!
Tror att katten hette S*Chant Dar Omes Golden Chico, men kan komma ihåg fel.. det ar ju ett tag sen.
Sylvias katt tycker jag också är en vanligt varm brunagoti.
/Kattis

Det är mycket möjligt att hon är en vanlig bruntigré. Hon är köpt som en sådan så det passar mig bäst:)) Men om det nu är så att det är så här som en BRA bruntigré ska se ut så vill jag gärna se fler. Visa upp era varma, röda n 23. Och jag vill gärna se exempel på golden också. Kan någon förklara för mig hur en golden ser ut? Tycker inte att bilden på persern var så bra kvalitet, därför är det svårt att se någon skillnad på den goldenkatten och en brunagoti. /Sylvia

#17 du vill ha några foton på varma bruna-agotti katter.
Kan börja med vår hona IC S*Wildwood's Telia n 24
och sedan hennes barn:
S*Runsvik's Jeff Beck han är väl den som är varmast i färgen.
Kolla även hans hemsida
Miyavi är så pass ung på fotona de äldsta jag har är han 10 månader. n 09 24. [S*Runsvik's Miyavi
S*Runsvik's Molly](http://runsviks.se/foto/m-kullen/molly/molly_5.html "http://runsviks.se/foto/m-kullen/molly/molly_5.html") (f 09 24) Molly har lite sköldpaddsfärg men är varmtbrun i sin bruna färg.
De har alla tre fått mamma Telias varma färg.
Jag tror att hennes n-kull också kommer att få den varma färg.
Jag tror precis som det tidigare skrivits i tråden att du har en härlig varmbrun färg på din tjej. Jag älskar den varma färgen så jag tycker du ska vara glad över hennes vackra päls och färg.
//Kristin

#18 Ja, dom ser varma ut i sin färg. Men på vissa bilder ser dom kalla ut så det beror ju så klart mycket på var,när och hur man fotar katterna. Lite lustigt tycker jag dock att Telia kommer ifrån Wildwood's där allt i stort sett startade med x-färger, och att det sedan är hennes barn på bilderna. Kanske finns det ändå ett samband? Många tror ju att golden helt enkelt är varma brunagotikatter.
Vill gärna ha mer information om någon känner sig sugen att dela med sig. Kan tillägga att jag är helt nöjd med färgen på min katt, spelar ingen större roll för mig. Men jag är vetgirig av naturen och vill ha svar på allt. När det gäller just golden så finns det inte på långa vägar lika mycket bilder och info som när det gäller amber. Konstigt när golden var godkänd tidigare.
Tack Kristin för att du ville dela med dig av bilderna på dina vackra katter.
/Sylvia
# 17
En golden har en guldton i pälsen medans de varma brunagoti mer går åt koppar.
Och om jag kommer ihåg rätt så är det inom Perser alltid avkommor efter silverkatter/chinchillor/shaded.
Det borde gå att hitta mer info och bilder på tex Silvernews eller likande klubbar för Perseruppfödare som avlar på Chincillor/shaded och golden.
/Kattis

#19 Dina tankar om Telia och hennes färg är du inte ensma om, kan ha påverkats av att hennes slält är amber (S*Wildwood's Patina är hennes moster) och att Telia kan vara amberbärare. Ingen av de hanar vi har använt till Telia har varit amberbärare eller har amber i släkten så vi vet inte om hon bär på amber.
Så vi får se om någon av hennes varmröda barn får några amber katter i framtiden. //Kristin

Kolla på den här sidan www.sibiriskkatt.nu
Sedan vidare på Sibirisk katt - Färggalleri. Där finns några golden. Såg en Sibirhane på en utställning för ett tag sedan som hade en heeelt fantastisk goldenfärg.
Jag har sagt det förut,men jag säger det igen. Golden är inte en färg, det är ett mönster. Eller snarare en produkt av vindandsanlaget som suddar ut mönstringen och ger mönstrade katter mer eller mindre tippning på hårstrået. Shell är mest tippad och shaded är mindre. Sen tror man att polygener styr en hel del hur mycket det blir också. När vidbandsanlaget finns hos silverperser kallas det chinchilla, och är då alltså en shell silver katt, som har dubbel uppsättning av vidbandsanlaget. När samma vidbandsanlag finns hos en brunagouti katt, kallas det golden.
/Jessica

#23 Hihi, om detta tvistar dom lärde;)) Du har läst på det hörs och det gillar jag men som jag fattat det så är det bara en tes. Forskarna tvistar om vad det egentligen är? Ingen som egentligen vet. /Sylvia
Jag har aldrig hört att det ska vara några tvivel om vad vidbandsanlaget är för något. 
Jag länkar till en artikel om genetik av Ylva Stockelberg, där kan du läsa om vidbandsanlaget. http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/Artiklar/genetik.pdf

#25 Haha, förlåt!! Det var inte så jag menade:)) Det jag menade var att det finns fler teser om vad golden är än den som t ex Ylva Stockelberg har. /Sylvia
#27 Det vore väldigt roligt att höra vad det är för teser. Är du säker på att du inte blandar ihop detta med amber? Mig veterligen, i och för sig vet jag ju inte allt men jag har läst många genetikartiklar om vidbandsanlag och golden osv genom åren, och jag har aldrig, någonsin stött på någon annan "tes". Jag menar, golden är ju golden, oavsett om det är på skogkatt, sibir eller perser. Det är samma anlag vi pratar om, annar är det ju inte golden. Det vore jätteroligt att läsa om du kunde peka på någon källa.