ang stamnamn..
kan nån förklara för en nybörjare hur det funkar när man ansöker om stamnamn,vilka regler som gäller,kostnad m.m.?? mest nyfiken men har väl nån tanke om att i framtiden ansöka..
S*Winsnes Wilda

Du kan gå in på sveraks hemsida. Där tittar du under fliken uppfödning och sedan stamnamn. Allt du behöver veta finns där.
//Annika
läst där men fattar inte riktigt..
S*Winsnes Wilda

Tror det är svårt att förklara mer utförligt, men här kommer utdrag ur texten:
Det kan ta tid (4-6 veckor) att få sitt stamnamn registrerat så se alltid till att detta är klart innan kullen skall registreras.
Ansökan sker på blanketten "Ansökan om stamnamn".
Person som ansöker om stamnamn måste vara myndig - om inte skall målsmans underskrift finnas med på ansökan.
Stamnamnet får bestå av högst femton positioner. Detta inkluderar eventuell apostrof, mellanslag och genetiv-s. S* hamnar framför alla SVERAK-stamnamn (inregistrerade efter 1985) men räknas inte med i de femton positionerna.
Minst tre, gärna fler, alternativa stamnamnsförslag anges i prioriteringsordning. Tänk på att det kan vara det sista förslaget som går ned till FIFe för registrering. När FIFe godkänt stamnamnet går det inte att ändra.
Kvittokopia skall bifogas ansökan.
Stamnamnsansökan sänds via SVERAK-kattklubb till SVERAKs kansli.
Detta är allt du behöver göra för att ansöka om stamnamn. Blanketten finns på SVERAKS hemsida.
Kostnaden är 1500kr.Glöm dock inte att läsa igenom allt gällande stamnamn på SVERAKS hemsida.
//Annika

Det kostar 1500:- och du ska skicka in 3 olika förslag, med eller utan s i slutet och med eller utan ' framför s.. :-)
Du kan kolla på http://www.fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp om några liknande namn finns med som du hade tänkt dej.
Du måste vara med i en kattklubb.
/Linda

Mitt tips är att börja i rätt ände. Skaffa kunskap först och sen stamnamn. Lycka till. /Sylvia
tackar.. nu fattar jag! klart man måste ha kunskapen..därför d e mer av nyfikenhet,inget jag är redo för nu men hoppas bli..=)
S*Winsnes Wilda

Det är inte alltid det räcker med 3 alternativ.Jag fick nummer 15 godkänt så jag rekomenderar starkt att du garderar dig
har för mig att du kan fylla i 10 alternativ på lappen.Men som sagt jag fick göra om proseduren.
//Inger
tack.samlar alla tips i en bok som förhoppningsvis används så småningom
får väl "skylla på" vildfagres som väckt mitt intresse o lust på nytt..
varit inne på detta spår förut men tiden var inte rätt..nu vet jag att min tid kommer.tills dess slukar jag allt o lär mig så mycket man bara kan..det är inget jag tar lätt på o har stor respekt o beundran för er som föder upp..
S*Winsnes Wilda

önskar dig Lycka till med dina planer när dom nu blir. Och jag håller med #7.
/Theresa

Jag har precis ansökt om stamnamn och väntar med iver på SVERAKS brev
. Man kan fylla i 5 alternativ på stamnamn på blanketten, men SVERAK kräver bara 3 olika. Inom ca 1 mån skall man ha fått svaret från SVERAK om vilket av namnen som registrerats som ditt stamnamn. Jag betalade avgiften via internet banken och bifogade kvittot som jag skrivit ut direkt från datorn.
tack wirre..
o lycka till med din ansökan.
S*Winsnes Wilda