Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett32-utanför-ämnet
Läst 1740 ggr
anakin
0

Oseriös annons

Hej alla!

Jag vill varna lite för en annonsör av Norska Skogkatter i Tyresö.

I hans annons står bla att läsa "Skynda,Fynda" 100% norska skogS kattungar, Förra kullen såldes slut på 2 dagar!! Han skriver också att en av kattungarna är randig och menar på att detta är ovanligt!!! Man kan få bilder på kattungarna skickat via MMS.Båda föräldrarna finns hemma.

Jag ringde upp killen/karln och frågade lite,Jag fick ingen adress,men jag kunde ringa en halvtimme innan och få adressen,Då jag frågade om stamtavlor sa han att han struntat i det.

Detta stinker!!! Hoppas ingen nappar på detta,Jag kommer ikväll att försöka få se katterna,(låtsas att jag är intresserad) Kanske få reda på var föräldrarna kommer ifrån…vi får se.

Annonsen finns iallafall på Blocket.

///Anki

erspers
0

Det är ju otroligt..vem kan vara så dum så att man betalar 3000:- för en katt utan stamtavla ??..hoppas att ingen går på det..

//Stefan

Sagolika
0

Åh, så trist! Ledsen Jo, det är väl alltid några stackare som går på det.

Jag har träffat en gammal arbetskamrat till mamma, vars sambo föder upp långhåriga huskatter, ostammade skogisar- &  Maine Coon-blandningar + långhårig huskatt som de säljer. Det är säkert bara blandningar som de korsar, alltså inte ens "renrasiga utan stamtavla". Det var inte lönt att diskutera det olämpliga i detta. De var inte ens vaccinrerade. Vissa människor lyssnar inte! Nåväl, i alla fall så sa mannen att en Norsk skogkattuppfödare, kvinnlig hade hört av sig och ville köpa kattungar av dem för några år sedan. Hon tänkte förse se dem med stamtavla med sitt stamnamn och helt fräckt sälja dem som äkta skogisar! Hon valde med berått mod ut bebbar som var tillräckligt lika äkta skogisar för att kunna passera för det. Det är ju rent ut sagt för jävligt! Tänk så många hon kan ha blåst, speciellt om det är någon som ska köpa sin första skogis och inte har riktig koll på hur de ska se ut. Vissa blandraser kan ju faktiskt vara ganska lika "äkta vara". Tyvärr kunde han inte minnas hennes namn eller stamnamn, annars hade jag givetvis anmält henne till SVERAK. Som tur var vägrade han att sälja till henne, för han tyckte inte att hennes förfarande var okej och han menade på att han och hans sambo i alla fall inte påstod att det de sålde var något de inte var.

skogsdimmans
0

#2 Förvånad

LaSadie
0

Blir lika upprörd varje gång jag ser blandraser som säljs för mycket pengar som inte ens är vaccinerade eller chippade. Vem kan liksom sälja en perser+skogis+ofta någon mer ras för flera tusen kronor?!

Mizzi
0

Fy fan vilket folk det finns, man borde lägga ut låtsas annonser på blocket fast i stället skriva varningar om sådana här öseriösa folk, undrar om man kan det ???

Sissi
0

Usch då, och min kommun också…undrar just vem det är?

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Keso
0

Blir lite full i skratt när jag läser bla #4 om att blandraskatter säljs för dyra pengar. Är det inte lite dubbelmoral, att vi å en sidan vill höja kattens status och att de som har huskattungar ska ta betalt för dem men å andra sidan så ska man inte ta betalt för kattungar till rensrasiga föräldrar.

Tycker det upp till köparen om de är villiga att betala 3000 kr för en katt utan stamtavla. Jag skulle själv aldrig göra det men det finns de som är villiga att betala så mkt för sin "favorit" katt även om den är utan stamtavla.

Och ingen kan väl ändå se dessa "kattuppfödare" som en konkurrent till rensrasavelns uppfödare. Tror köpgruppen till raskatter är helt andra än de som köper blandraskatter.

Sen vet jag inte varför alla ska kallas oseriösa heller, dessa människor bedriver ju en helt annan avel än raskattuppfödarna. Men de kan likväl vara bra djurhållare och sköta sina katter och kattungar lika bra eller tom bättre än många raskattuppfödare. Att flera sedan inte vaccinerar och märker sina katter är ju en annan femma, men vad det gäller märkningen så finns det ju raskattuppfödare som skippar det också.

Jag duckar för slagenSkrikandes

Signe-Jonna
0

Jag tycker det är att lura folk. För kattungarna är väl varken vet.besiktigade, vaccinerade eller chippade? Får köparen betala det utöver de 3000 så är de ju snart uppe i samma pris som en renrasig med stamtavla.

ariel
0

#8 Håller med det du skriver

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Mulan
0

Hej!

Personligen tycker jag det är tragiskt att man får kalla huskatter för Norska skogkatter i annonser, likaså "75 % skogis" osv, för har de inga stamtavlor så är de huskatter oavsett stam. Om man inte vill betala max 200kr per stamtavla plus ett års medlemsskap i kattklubb så anser jag att personen inte är seriös.. Det jag tycker man ska göra är att starta en kampanj och upplysa annonsföretag som t ex Blocket att man inte ska få skriva ut raser om inte katten har stamtavla.. Jag skulle nog kunna tänka mig att betala 3000kr för en huskatt om det var en katt jag verkligen ville ha..

mvh Malin

ingann
0

Jag tycker inte det är rätt att kalla husisarna "Skogkatt" i rubriken men att tala om vad det är för raser i katten kan väl inte vara fel???

Är det bättre att ALLA som råkar få en kull skaffar stamnamn o reggar sina katter? Hur ska då alla som redan nu inte blir av med sina kullar kunna sälja alls? Marknaden är redan nu översvämmad med äkta kattungar med stamtavla som inte verkar bli sålda.

#10 Isf ska man inte få tala om vad det är för blandningar i hundar heller utan endast stå: "blandras". Hur vet man då vad man köper?

Och så får vi gå tillbaka till tiden när vi hade barn o "bastarder"…  Vad ska jag kalla min son som är 25% finne?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SillyZones
0

Särskilt Norsk skogkatt lider svårt av att alla långhåriga kattungar (huskatter utan spår av skogis, ja förresten de behöver inte ens vara långhåriga) kallas för norska skogkatter. Detta drar ner den norska skogkatten anser jag. Inte är det väl något fel på huskatter för det! Men när jag annonserade i lokaltidningen fick jag flera samtal per dag från folk som "skulle ha en katt eller två" "var det gratis?" och "kostar de 5000 kr, är du inte klok? Jag kan ju få en likadan för en hundring på blocket !"osv osv… Jag tycker inte heller man ska kunna annonsera med ett raskattnamn på katter utan stamtavla. Det ÄR falsk marknadföring och gudbevars har ju inte alla människor koll på att en raskatt kräver stamtavla…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Eva´s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*7 Jag duckar väl även jag då. Generad för jag kan faktist inte annat än hålla med dej i de du säger…

Alla katter har väl lika värde? oavsett ras osv.

Därmed så säger jag INTE att jag tycker de är "rätt" (vad som nu ÄR rätt / fel)  att gå ut med att det är skog(S)katt i var å varannan långhårig katt,  och själv skulle jag inte sätta fler huskatter till världen, eftersom att det finns så många katter som lider, just pga att människor inte sätter mer värde i sina fyrfota vänner… *usch*

men som sagt, bättre ta betalt för en fyrfota vän än att det blir "sommarkatter"

Thimbla
0

Jag måste säga en sak som jag gjorde för ca.4 år sedan. Jag köpte en ocicat med stamtavla, kastrerad och ny vaccinerad för 300:- och då körde dom hem honom till mig.

Jag tycker att man ser allt mer annonser där det står att det är skogkatt i, jag tycker det är tråkigt.

Har en kompis som ska sälja kattungar snart Ragdoll/Skogkatt och hon tycker inte att det är något fel med det och hon har sagt att hon ska ta 3500:- per kattunge sen. Hon ville låna min hane till att para sin katt med även den är Ragdoll/skogkatt men jag sa till henne att han bara var tillgänglig till skogtjejer. Och hon vart arg när jag sa det.

LaSadie
0

Visst är det upp till var och en att betala vad dom vill för en katt men då tycker jag att dom iallafall ska vara vaccinerade och chippade. Det gäller alla kattungar som säljs för att undvika att dom blir "slitochsläng" katter =(

anakin
0

Hej alla!

Det var inte priset i sig (3000:-) som jag reagerade på,det är väl gott att ta rejält betalt för huskatter. Mannen ville absolut inte höra på det örat,att det var huskatter han sålde, Näädå,det var ytterst ytterst rasrena fina Norska SkogSS katter han sålde..

Det som var illa med detta,var att han 1. Inte avmaskat dom…2. Sålde dom ovaccinerade+omärkta…3.Föräldradjuren är syskon. 4. Påstå att en tigrerad är ytterst ovanligt..

Behöver jag säga mer?

///Anki

Signe-Jonna
0

Lurendrejeri med andra ord! Alla är ju faktiskt inte lika pålästa vad gäller vaccinationer, märkning m.m.

ingann
0

#16 Avlar han alltså på syskon?? medvetet??? *vilken idiot* Går inte sånt att anmäla? Det om något borde ju vara förbjudet!!

/Ingalill

SillyZones
0

#16 Sannerligen idiotiskt, men eftersom sådan (och värre) inavel har bedrivits på "seriös" nivå (katter med stam) Eller jag kanske ska säga det litet finare "linjeavel" Oskyldigså tror jag inte att det går att göra mycket åt det.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

ingann
0

#19 det låter ju helt sjukt Förvånad man kan väl inte avla på syskon?  det är ju ren inavel oavsett vad det kallas *tycker*

/Ingalill

av Edelmann(N)
0

Det är ju bedrageri och kan faxtisk anmälas till polisen Flört

Det här har inte bara med katter att göra men att lura folk för pengar och det är mycket alvarligt !!!

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Mulan
0

#11 Vad jag menar är att för mig finns ingen negativ klang i ordet huskatt, jag har haft flera älskade huskatter innan som i mina ögon varit värda miljoner… Flört För att höja huskatternas status så tycker jag inte att man bör säga att katten är 25 % si eller 25% så, det räcker gott och väl för mig och är minst lika fint om man är 100% huskatt! Vad beträffar din son så tycker jag det räcker gott med ordet människa, vi människor använder ofta istället våra titlar/yrken som "kännetecken" för vilka vi är och för att visa status.. Allt handlar om fördomar. Är en direktör av rasen människa bättre än en lokalvårdare? Är en 25% norsk skogkatt finare än en 100% huskatt? Jag vet flera stycken som köpt 75% skogkatter som senare visat sig vara helt korthåriga, och som förmodligen inte ens innehåller skogkatt.. Falsk varudeklaration kallar jag det.. Oskyldig Genom att tycka att det är "lite finare" med vissa procent hit och dit bygger vi vidare på skrämmande fördomar, jag vill hellre att man ska höja huskatternas status i samhället än att kalla dem olika procenter hit eller dit..

mvh Malin

gottnerivers
0

Jag har också sett anonnsen på blocket och jag skickade ett mail och frågade om föräldrarna och om dom hade stamtavla fick svar att det hade dom inte för han skulle inte ha dom till utställning. Jag skrev svar att jag tyckte att han var oseriös och med det priset skulle kattungarna vara vaccinerad och vetrinärbesiktigad. Jag fick ett elak svar att han var nog seriös hans katter fick gå lösa  hemma och ute medans vi uppfödare hade våra katter i burar vad han nu hade fått det ifrån. Hur ska vi få stopp på sådana anonnser? tycker att Sevrak skulle kunna gå in och ha en diskution med blocket.

Signe-Jonna
0

#23 Jo han var ju både duktig och påläst!!! Penga mun Vilken I***t!

Bengan2
0

#23 Jag tror det är svårt att få stopp på sådana annonser. SVERAK kan ju knappast göra så mycket, då dessa "uppfödare" knappast är medlemmar. SVERAKS regler gäller ju endast medlemmar, det är inte ett brott mot Svea rikes lag att göra på detta sett.

Ett alternativ är ju att Blocket tar bort djurannonserna, men det vore ju också synd då det är ett bra ställe för seriösa uppfödare att annonsera ut sina katter på.

Mvh Bengan

manlyckans
0

Ett alternativ är ju att Blocket tar bort djurannonserna, men det vore ju också synd då det är ett bra ställe för seriösa uppfödare att annonsera ut sina katter på.

Kanske det skulle gå att få blockets ansvariga att ha en sida för reggade katter resp hudar och en annan för oreggade…

Mvh Ann.

Signe-Jonna
0

Det vore också bra om allmänheten upplystes mer om katthållning, uppfödning, försäljning av djur m.m. så de vet vad en köpare ska kräva vid köp av katt eller hund. Fast på Blocket står det ju att man alltid ska ta kontakt med sverak eller skk innan köp, men undrar hur många som gör det…

Bengan2
0

#26, Det var en bra ide.

Mvh Bengan

Tigerkakans
0

Hej!

Om man anser att en annons är oseriös, bedäglig, bryter mot reglerna så kan man anmäla annonsen till ansvarig för annonsplatsen. Även om annonsen kanske inte direkt bryter mot någon lag eller regel så är jag övertygad om att om tillräkligt många reagerar på t ex utformningen av en annons så kan man nå en förändring av ansvarigas (på annonsplatsen) syn på saken/policy. Bara man är saklig i sin kritik.

Länken där man gör anmälan brukar finnas i annonsen eller någonstans i menyn.

Ensam må vara stark men är man flera så är man i många fall starkare.

Personligen så är jag emot blandras-/huskattavel med tanke på hur situationen ser ut för huskatten. Det är bara att titta in på hemsidan på vilket katthem som helst. Jag anser att som säljare ska jag ta mitt ansvar och veterinärbesikta, avmaska och vaccinera oavsett om vad jag säljer djuren för och alla djur som inte ska gå i avel ska kastreras vid lämplig ålder. Jag lägger med en bild på hur en katt kan se ut när det råkat illa ut. Observera att katten inte ens är ett år och trots att den har korthårpäls så var veterinären tvungen att raka katten p g a alla tovor. Tandsten hade han också och veterinären trodde att han var flera år, typ 3 - 4 år.

När det gäller linje-/halv-/helsyskon avel så är det stor skillnad på att göra det utan kontroll och ha kontroll på det. När man gör en inavel så är det viktigt att utavla igen och inte fortsätta med inaveln. Det ska också finnas ett extremt gott skäl att göra det. Man bör dessutom ha lång erfarenhet avel och även koll på de inblandede katternas linjer mm. Man ska med andra ord veta vad man gör helt enkelt.

I detta fall, om det stämmer att föräldrarna är syskon, så anser jag det är mycket oseriöst då knappast finns något annat skäl för hans del än att få kattungar att sälja, d v s enbart för egen vinnings skull och alltså inget att göra med seriöst avelsarbete.

Detta är mina åsikter och andra har kanske inte samma jag står för mina och andra får stå för sina.

/Linnea

ingann
0

#22 För mig är det intressant att veta vad för raser det är i mina djur även om de är blandningar… alla raser har inte samma temperament, hårlag etc…  om alla blandningar inte skulle få redovisa vilka raser som finns bakom utan att det endast ska stå "huskatt" i alla annonser så kanske raskatter inte heller bör få benämnas som olika raser utan endast då som "raskatt"?

Sitter man o läser de olika trådarna här kollar uppfödarna på bla temperament vid en eventuell parning, eller hur? skogisen har ett underbart temperament enligt mej och då är ju chansen STÖRRE att få det temperamentet vid en hög skogis% om jag letade efter en icke rasren katt?

Däremot tycker jag inte det ska skrivas "skogkatt" eller "skogSkatt" i rubriken! inte heller i annonsen om man inte VET MED SÄKERHET hur stor rasfördelningen är.

#29 Menar du alltså att det för vissa är ok med INAVEL om de kallar det linjeavel?

Tar ett exempel om människor igen (som många kommer reagera på *jag vet men skiter i det*)

Om en genetiker med lång erfarenhet av genetik och forskning tycker att en bror o syster har så bra gener att han vill föra dem vidare, är det då ok med inavel???

För mig är  inavel samma idioti vare sig det handlar om människor eller djur!

/Ingalill

Mulan
0

#30 Mja, raskatterna har ju olika raser och egenskaper, och huskatterna borde man kunna dela in i kategorierna långhår och korthår.. Om du parar en siames och en skogis så vet du ju inte vilken av katternas temperament som slår igenom, så hur ska du kunna "veta" mer som köpare då? I vissa fall är mamman ute på byn och blir parad och du har inte en susning om pappan varit vildkatt eller ej, där kan du ju heller inte sia alltför mkt om temperamentet. Men du har, precis som oss andra här, rätt till din egen åsikt.

Mvh Malin

Tigerkakans
0

30# Jag tror inte du förstod vad jag skrev om linjeavel, vilket är vanligt i hunduppfödning. Hos katt är det inte så vanligt vad jag vet.

Linjeavel/inavel är inte något jag tycker är ok generellt men de flesta raser uppstod genom linjeavel. I det fallet så finns/fanns det ett syfte att bevara/få fram en viss typ av individer. Det är inget man bör ge sig in på om man inte har stor erfarenhet och kunskap om "materialet" man jobbar med och den långsiktiga målet är ju att sedan när det finns en tilläckligt stor genbank så avlar man ut. Då finns det ett syfte. En inavel någon ytterst enstaka gång kan kanske vara "OK" om det finns en mycket väl grundad orsak men generellt tycker jag inte att det är ok och det är inget jag skulle ge mig på heller av flera skäl. Framför allt inte om det endast har ett ekonomsikt intresse som i den här annonsen.

Vad det gäller människor så är det faktiskt tillåtet i Sverige att  exempelvis så nära släktingar som halvsyskon gifter sig och skaffar barn (Även om jag personligen tycker det lutar åt incest).

Vad du missade med mitt inlägg var just att det att det är inte seriöst med inavel på det sätt som denna person sysslar med och så peka på hur man kan påverka att sådan här oseriösa annonser försvinner i framtiden.

Tråkigt att du inte förstod det men nu kanske du förstår vad jag menade.

/Linnea

Keso
0

#16 Hur vet du att föräldradjuren är syskon? Har kattägaren berättat det? I ditt förtsa inlägg verkade det inte som om du hade fått så mkt information?

ingann
0

#31 där håller jag med dig faktiskt Glad vid en 50% blandning kan katten få vilket temperament som helst men den bör väl vara större om man blandar en 50% skogis med en 100% skogis att den får skogisens temperament? med det inte sagt att man ska blandpara en raskatt (jag är helt emot huskattsavel, bättre hjälpa dem som redan finns) utan om det bara skulle råka hända… olyckor händer ju tyvärr ibland…

#32 jag vet att vissa "linjeavlar" för att få vissa färger bla… men jag tycker ändå inte det är ok Fot i munnnen nu när det finns (tror jag iaf) en bred eller ganska bred bas av avelskatter borde man kunna hålla sig ifrån det…  som tur är, är ju det inte så vanligt om jag förstått det hela rätt Skrattande

personen i TS´s inlägg borde inte få ha kvar sina katter om de inte kastreras enligt min åsikt!

/Ingalill

anakin
0

# 33

Jodå,han berättade det för mig igår,han ringde nämligen upp mig och frågade varför jag inte kom. Jag försökte få reda på lite mer om föräldrarna mm.

Han berättade då att de inte var vacc avmaskade mm mm + att det enda han ville säga om föräldradjuren var att han köpt de 2 från samma kull,altså 2 syskon. Men inte vart från.

/Anki

Tigerkakans
0

Hm…

Jag hittade en annons på blocket som jag starkt misstänker är samma person som satte in denna oseriösa annons men säger sig nu befinna sig i Vallentuna.Förvånad Förut var det ju Tyresö. Utformningen är nästan ordagrant exakt som den tidigare annonsen.

Jag överväger allvarligt att anmäla denna annons till Blocket och hoppas att andra följer efter. Det är först när många uttrycker det olämpliga med en viss typ av annonser som man kan påverka.

Kan man få organisationer att göra påtryckningar så är det också bra. Talade med en kompis som berättade att man försöker bilda ett nätverk som "patrullerar" efter oseriösa djurannonser och som systematsiskt anmäler alla dessa annonser till annonsplatsen.

Eftersom jag inte får länka till annonsen på Blocket så ger jag tipset att söka på: skog under "hundar & katter", ort: Stockholm.

Annonsören uppger sig heta Erik och annonsen är insatt/ändrad 2007-12-08. Tycker mig känna igen numret också. Har bra sifferminne men är inte helt 100 på att det är samma nummer. Läs den och döm själva.

/Linnea

av Edelmann(N)
0

Hittade en annan annons också. Där en naken katt har fått kattungar med en bondkatt ( med fråge tecken? )

Hur i norden kan det gå till när en katt utan päls borde hållas inne???

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

angstorpet
0

Hej!

Tänk vad bra det vore om det blev lag på att alla katter ska vara märkta, precis som med hundar. Då måste dessa huskattförsäljare id-märka sin kattungar innan de säljs. Det innebär att det kommer att kosta lite att avla fram huskatter (och sedan kunna sälja dem) och det tror jag inte de som bedriver denna avel är beredda på att göra eftersom de är ute efter att tjäna snabba pengar.

MVH

Malin Davidsson S*Ängstorpets

Mizzi
0

# 38  Håller med, förstår bara inte vad lagstiftarna väntar på ?? en sådan lag borde vi fått för länge länge sedan.

Vi kattfolk borde kanske börja skicka runt protestlistor med krav på att en sådan lag ska komma till, och sedan skicka till regeringen ???

Vi är ju ganska många när man lägger i hop alla uppfödare inom alla raser, alla som jobbar ideellt inom olika katthem, kattsajterna här på i fokus, djurskyddsföreningar ute i landet, vetrinärer mm mm

Det borde ju bli en rejäl lista i slutändan som regeringen inte kan blunda för eller vad tror ni ??? .

ingann
0

#38 Det finns även raskattsuppfödare som inte märker sina kattungar innan försäljning..

Någon har förklarat varför härinne och det är helt ok att välja bort det.

Lagen om märkning av hundar säjer att hunden måste vara märkt innan den blir 4 månader vilket betyder att en uppfödare inte behöver märka sina valpar (som är leveransklara vid 2 månader), utan kan överlåta den kostnaden för köparen.

Så om en sådan lag kommer till även för katter kommer den med all säkerhet vara utformad liknande för dem. Med andra ord kommer inget i praktiken förändras för alla dessa som tar kullar o säljer omärkta katter utan det blir de nya ägarna som måste märka sina katter.

/Ingalill

Mizzi
0

Vad jag menade var att det borde vara en lag på märkning på alla katter, sen om det är uppfödaren eller köparen som märker spelar mindre roll bara katten blir märkt.

Detta för att man ska kunna spåra ägaren när man hittar övergivna/miss skötta  katter ute och ställa ägaren till svars.

I dag kan man inte det, det är också därför det är så lätt för folk att bara "skita" i sina katter när dom tröttnar på dom.Och därför alla ideella katthem svämmar över i katter landet runt.

Dom jobbar ideellt med att ta hand om vad andra idioter rent ut sagt ställt till med.

Det gör mig vansinnigt förbaskad hur katter bara lämnas åt sitt öde och förväntas klara sig själva.

Kan man spåra ägarna och ställa dom till svars,och sedan ge dom ansvariga djurförbud för all framtid så kanske andra stackars katter slipper gå samma öde till mötes.

Hur många hundar går samma öde till mötes ?? det händer men är mycket ovanligt.

Varför ska inte en katt få ha samma rättigheter som en hund till ett bra liv ??

Ursäkta om jag blir upprörd men jag har tagit hand om en hittekattsfamilj  sedan i somras som nyligen blivit utplacerade i nya hem, jag har dessutom varit jourhem till örebros katthem.

Jag har också gått runt och sett alla hemlösa katter på katthemmet så jag kan inte låta bli att bli upprörd och förbaskad när jag ser hur oansvarigt en del behandlar sina katter .

ChopSueys
0

#39 Djurskyddet Sverige har bedrivit just en sådan kampanj under året, "Älskade katter märker man". Gå in på http://www.djurskyddet.se/ och skriv på! Skynda, bara några dagar kvar innan listorna skickas iväg!

Mizzi
0

Går in direkt och skriver på =)

Mizzi
0

Skit också jag kommer inte in =( min dator stoppar så jag inte kan öppna

Silverpumans
0

Finns denna annons fortfarande kvar? Länk?

Tigerkakans
0

ja annonsen finns kvar. Skickar den via pm.

/Linnea

av Edelmann(N)
0

Jag började att märka alla mina kullar för ca 4 år senn och jag kommer ALLTID att fortsetta med detta.

Jag kan inte förstå dom som är emot detta?? Varför??

Jag har jobbat i djurskydden förut och har sett såååå många katter som aldrig har hittat tillbaka till sina ägare igjen.

Så ID märka alla er avkommor före dom flyttar. ( tycker jag ) Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net