Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1836 ggr
Juliette-
0

Sternumkrok

Finns sternumkrok på våran ras?
Har aldrig hört talas om de så jag är lite nyfiken om ni vet nått fall eller kanske fått de i någon kull.

Seerath
0

Ja det finns, men det är ovanligt.

SillyZones
0

Jag har en gång i tiden haft en Balines med sternumkrok så jag vet hur det känns. Jag har aldrig träffat en skogis med sternumkrok, och inte heller har jag själv fött upp någon. Tror inte det är vanligt.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Juliette-
0

Vet du alltså någon som fått de/ har de?
De är ju ganska vanligt på KAT4 men jag har inte hört någon skogkatt som har de

SussieBuzzie
0

Vad är Sternumkrok för något?

Många "vad är" frågor ikväll Glad

//Sussie

Seerath
0

Jag har känt en sternumkrok på en skogis så jag är helt säker på att det finns. Men har inte hört talas om många fall alls.

#4 Det är när det sticker ut en krok från bröstbenets slut, längst nere mot magen. Känns om man drar med handen på undersidan.

Ixatrixa
0

Jag antar att detta är en sådan sak man inte pratar om precis som knickar och andra fysiska defekter.

Jag har haft oturen att få två flickor med sternumkrok, båda är givetvis kastrerade.

Vad jag har förstått så finns det två varianter av sternumkrok…en som är lös i början och sedan fixerar sig och en som är stel på en gång.

Den ena flickan hade den lösa varianten så det var svårt att känna att hon hade det innan den hade stelnat. Denna variant tror jag är lätt att missa ,även för vetrinärerna.

Den andra flickan har en liten kännbar krok som var hård redan från början.

Är det någon som undrar över detta får ni gärna fråga.

Jag rekomenderar varmt att man inte glömmer bort att känna igenom sina kattungar över hela kroppen, även sternum. Den lösa varianten kan vara svår att upptäcka.

Juliette-
0

#6 Jag som även har KAT4 har ju hört om krokar som kommer sent också.. som kommer när katten är några månader..
Som du säger finns de en rörlig och en fast.. Den rörliga kan också växa så att den "försvinner"
Sternum kan ju även växa inåt vilket jag förstår tack och lov inte är så vanligt..

Intressant dock att få höra de faktiskt finns.. I orientalvärlden pratas de mycket mer öppet och kncikar och krokar men i skogkattvärlden göms allt.. De är ju inget att skämmas för man kan ju inte hjälpa man får defekter..

Dock tror jag inte de är speciellt vanligt på våran ras med krokar

Seerath
0

Vad har ni för åsikter om avel på katter med sternumkrok?

(Vill lägga till att jag är helt emot det personligen)

Juliette-
0

Ja är starkt emot de.. till o med på KAT4 där de avlas utan smyg på de..Tycker de är helt fel att avla på

fiskerjentas
0

Er det nopen som vet om dette har et anet navn på norsk?

Juliette-
0

#10 Nej de tror jag inte.. De heter sternum på norska med

av Edelmann(N)
0

Såkalt fuglebryst… Er ihvertfall det jeg kaller det for.

Mennesker kan bli født med det også. Enten mer eller mindre,

Det er dette brystbenet mellom ribbena forran som kan stikke mer eller mindre ut liksom.

Fuglebryst er når sternum vokser utover, altså det motsatte av traktbryst.

Vanskelig å forklare med å skrive om det … Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

fiskerjentas
0

OK, Takk Pia

Jeg søkte på nettet, og fant at Sternum var latin for "brystbenet" med sternumkrok var det ikke noe norsk ord på. Så da er det vel fuglebryst vi kaller det da