HCM resultat
Hur tänker ni när ni har fått ett testresultat vid scanning? Låt oss säga att resultatet är "equivocal", hur agerar ni då? I avel, ska jag då tillägga.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Skulle jag få equivocal som svar på en scanning skulle jag testa den hos en till för att verkligen få de konstaterat.. Får jag även samma svar då blir de kastrering. Jag skulle inte avla på en med de resultatet…
Skulle jag där emot få fri hos testare 2 skulle jag nog gå till nr 3 får jag då även fri skulle jag våga avla.. men jag skulle inte ta förgivet de bra resultatet är de som måste stämma..
Tack och lov har jag aldrig blivit satt i situationen så de här är ju bara hur jag tror jag skulle reagera. När man står där vet man aldrig jag skulle dock aldrig avla på en equivocal
Att få resultatet equivocal betyder INTE att katten har HCM.
Man kan få det omdömmet pga olika orsaker. Ett kan vara att Cardiologen har sett något som han vill följa upp.
Dessutom kan man få ett något skevt resultat om katten är stressad eller ha en sjukdom.
I mitt fall fick jag EQ resultat på en inköpt hane som jag tänkte använda i min avel.
Det jag ville göra var att vänta 6 månader till ett år och sedan testa om. Men då han var en otrolig energisk "pissnisse" orkade jag helt enkelt inte vänta utan han fick bli glad kastrat.
Han är omtestad och fick då resultatet normalt och jag tänker fotsätta och testa honom för att hålla koll på värdena.
/Kattis

#2 Nej visst är inte EQ och HCM samma sak men EQ är ju ändå ett fel på hjärtat. Du valde ju att kastrera ändå du avla ju ändå inte på de. Synd dock när man köpt en hane man tror på osv och sen får man kastrera för man måste vänta på omtest. Har dock sätt katter som testas EQ och veckan senare FRI vilket skall man då tro på? Varför verkar de oftast vara fria resultaten som är de rätta (enligt katternas ägare)
EQ behöver inte vara fel på hjärtat… som sagt, ett sådant resultat kan också bero på att katten är stressad eller liknande. Var någon tråd uppe här för ett tag sedan om att man t ex inte bör testa högdräktiga eller digivande honor, eftersom resultatet kan vara missvisande.
Däremot kan EQ givetvis också indikera på ett fel på hjärtat…
#3 Nej EQ betyder inte att det är något fel på hjärtat alla gånger.
Skulle det vara ett fel på hjärtat för att katten är stressad så att hjärtat får arbeta hårt just vid testtillfället??
Eller att de har något annan sjukdom i kroppen som gör att de just vid testtillfället har något förhöjda värden?
Att jag själv valde att kastrera för att vi inte stog ut att vänta en vecka till i "pisseriet". Var bara en av de bidragande orsakerna till vårt beslut.
Jag tycker inte man kan rakt av säga rätt eller fel i den här frågan då det är så många saker som spelar in.
/Kattis

Men om en katt testat EQ om och om igen vid olika tillfällen då?
Kan de då vara att den är stressad varje gång?
Ursäkta men då skulle jag bara ta de som en dålig ursäkt..
Kanske är som ni säger att EQ kan vara så lite som bara stress själklart då ska de katterna inte bara bort ur aveln.. Men jag skulle ju testa om och få katten fri innan jag dömmer allt på stress för kanske är de inte bara för att katten är stressad resultatet kommer..
Jag har med hört testa om om ett år.. de fallet fick dock EQ båda gångerna trots året imellan..
Även om EQ inte alltid är fel så kan de ju också vara ett fel vilket gör jag skulle vara försiktig
Att vara försiktig är ju något helt annat än att säga att EQ per automatik betyder ett fel på hjärtat…
/Kattis
Jag har däremot både sett och hört om EQ katter, som blivit "normala" efter ett år… Framför allt så är fertila hanar speciellt utsatta för det (även om det inte är så många som får EQ vid undersökning, och alltså inte tillräckligt många för att kunna utgöra ett underlag för min del)
Jag skulle kanske inte vilja att en katt som får EQ två eller fler gånger används i avel innan man vet vad det beror på, ej heller den som får det första gången, men jag ser ingen anledning att rusa till veterinären och kastrera katten så fort den får ett EQ. Vänta ett tag, testa om, är det då normalt så är det fritt fram för avel.
Avlar man på en katt som har fått EQ, utan att testa om och fått normalt, så betyder inte det att man avlar på katter med HCM. Inte det mest lyckade, men man ska akta sig för att t ex tro att EQ alltid har med HCM att göra.

Jag hgar haft katter som varit Eq vid första test och inte mer och andra som varit det flera gånger för att sedan utveckla HCM så jag VET att det är stor skillnad från fall till fall. Min första katt som fick Eq fick det med orden"detta är säkert ingenting, bara ett pyttelitet blåsljud, sannolikt stress, men vi kollar det igen om ett år". Katten hade jag precis köpt tillbaka från en dåligt hem och mycket riktigt visade nästa test ett år senare att katten har ett "synnerligen friskt och harmoniskt hjärta". Dessutom är flera generationer bakåt fritestade så med henne är jag helt lugn.
I mina andra fall har jag en hel släkt, 4 katter, som alla börjat som Eq, en eller två gånger för att sedan passera gränsvärdena till Mild HCM. Där vet jag ju förutsättningen när jag testar och alla är naturligtvis tagna ur avel. Däremot fortsätter jag testa dem regelbundet för att följa upp dem och hålla koll ¨på deras hälsa. Idag mår alla prima och ingen är påverkad av sin diagnos.
Det är med andra ord otroligt viktigt att veta VARFÖR en katt är Equivoval. Beror det på för höga gränsvärden eller grava blåsljud är det en sak, beror det på någon mindre avvikelse är det en helt annan sak och besluten hur man ska agera blir ett helt annat.
Däremot reagerar jag ibland på att en katt som blivit equivoval hos en veterinär men omgående frias hos en annan, väldigt lätt tolkas som att det var den första veterinären som måste ha haft fel… Det skulle jag aldrig våga lita på! Det kan precis lika gärna vara den andra. Får man resultatet Equivocal måste man ta reda på orsaken och testa igen, helst hos samma veterinär med samma utrustning men en tid senare.

Forts:
Är man efter ytterligare ett test inte nöjd med sin veterinär ska man självklart byta till en annan veterinär man känner förtroende för. Det viktigaste för mig är att man försöker förstå varför en veterinär sätter katten Equivocal och följa upp det. Det är ju även viktigt för den veterinären att få följa upp sina patienter.
Sedan är det viktigt att man känner sina stamtavlor och vet vad som finns bakom. I mitt fall visste jag att min första katt hade en fri stamtavla och därför känner jag mig trygg. I mitt andra fall har vi konstaterat att HCM finns på flera ställen och därför vet jag att läget är betydligt allvarligare. I den linjen finns HCM upptäckt både på unga katter och på katter som testats fria både en och två gånger för att senare i livet bli Equivocal så det är oerhört viktigt att ha en helhetsbild när man studerar HCM-resultat.
Tack Garpe, för ett mycket bra inlägg!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Ja ett riktigt bra och läsvärt inlägg!

# 9 och 10. Superbra beskrivet. Absolut viktigt att se vad som finns bakom katten som blir EQ. Finns HCM i stamtavlan så skulle jag absolut dra öronen åt mej om min katt blev EQ och inte våga "skylla" det på stress.
Och som du skriver. Ta reda på vad vetrinären säger om hjärtat. Kanske inte så lätt att förstå alla gånger, om man inte kan en del om hjärtsjukdomar. Jag har jobbat i ca 20 år med mänskliga hjärtpatienter och sjukdomsregistret finns ju även hos människan.
När man läser på "listan" som finns på Paw-Peds, så finns det ofta en beskrivning på andra hjärtfel, som katterna har som HCM- scannats, där katten inte fått diagnosen HCM. Dessa övriga sjukdomar kan ju också vara av allvarlig art, men ärftligheten på dessa känner jag inte till. Ibland kan en människa få kardiomyopati av alkoholism, ibland av en infektion, så allt är ju inte ärftligt heller. Ibland funderar jag om all HCM på katt är ärftlig. Varför skulle det inte kunna finnas förvärvad HCM, precis som hos människan.
Ja, det här blev lite extra funderingar från mej/Lilly