Plattbröst
Hur vanligt är det på skogkatt? Finns det alls? Är det någon som varit med om det? Det blev ganska mycket prat om plattbröst på kursen med Ylva Stockelberg, hur man känner igen plattbröst, litet teorier hur man kan undvika plattbröst osv.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Vad är plattbröst?
Plattbröst är en åkomma som drabbar kattungar i späd ålder. Bröstkorgen blir platt, och dödligheten är stor.

ok hehe så insätt man är :P
De hoppas jag verkligen jag slipper..
Känner eller har inte hört någon utsatt heller

Kan du beskriva lite mer?
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Hej!
Jag har hört om två skogisungar, ej i samma släkt eller uppfödare som haft flatchest. Tror inte det är så vanligt..
mvh Malin

Hur kan plattbröst uppstå?
//Sussie

Det skulle vara jätteintressat att få höra lite om vad som sades om plattbröst!
//Maja
Nu ska jag rätta mig själv litet, dödligheten är stor på gravt plattbröst. Men det finns lindriga fall där katten kan leva ett normalt liv. Kattungen föds normal, för att efter 1-2 veckor utveckla plattbröst. Själva bröstkorgen "kollapsar". Man känner plattbröst genom att lägga tummen och pekfingret på var sida om bröstkorgen och försiktigt dra uppåt mot ryggraden. På en normal kattunge följer bröstkorgen en oval utan brott, på en unge med plattbröst känner man en kant santidigt som formen plattats ut. Defekten gör att kattunge får svårt att andas och att dia, eftersom inälvorna pressas ihop. Nedärvningen av plattbröst är inte helt utredd men har studerats på Burma där man tror att det handlar om en enkel recessiv gen. Teorier finns om att man kan lindra plattbörst genom att ge honan tillskott av AD vitamin under dräktighet, och att ge ungarna tillskott av AD vitamin, samt att undvika att honan blir dräktig på vintertid. En unge med lindrigt plattbröst som växer till sig ska givietvis inte gå i avel.
Vi har haft en med Flatkest, det ser ut som någon trampat på katten. Går oftast över men i allvarligare fall så klarar dom sig inte.
Varför..tja ärftligt, brist på A-vitamin..med andra ord dom vet inte.
Vi har gjort om samma kombo och då var alla misebarn ok, så väldigt ärftligt kan det ju iinte vara, för i så fall borde nån av dom nya åxå fått det.
Han som vi fick var en lliten parvel på 54g och är idag en glad kastrat på väl över 5 kg, antagligen mer men vi har inte träffat honom på länge.
Mvh
Henrik & Heli
Humletassens

Claudia i Schweiz som köpte min Baretta, har haft en kattunge med plattbröst. På hennes hemsida finns det beskrivet http://www.nordic-dreams.ch/ gå till Infos & tipps, därefter till Trichterbrust/FCK. Intressant att läsa. Längst ner på sidan finns en engelsk version av artikeln. Jag fick dock inte fram den just nu.