Hur liten får man vara
De har pratas mycket om storlek på sista tiden. Jag vart bara lite nyfiken om hur ni tänker. Hur stor måste minst en hona vara resp en hane vara i vikt för att ni skall avla på katten. Ja visst de är mycket annat som avgör kanske men om ni bara tänker vikt hur liten får honan vara ex.
Nyfiken i hur ni tänker.
Jag mäter inte i gram så, det måste vara fler faktorer som väger in. Benstomme, höjd, andra utseendemässiga egenskaper, stamtavla osv. Allt detta måste du väga samman när du överväger att "överse" med brister i avel. Tycker jag.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Men kan verkligen en hona på 2,5kg ha mycket bra benstomme vara lång i kroppen högbent osv kan den "bara" väga 2,5kg borde den inte väga mera då tex.
Visst man kan vara mindre och korekt (lång och högbent osv för sin stl) men bra benstomme i dom viktklasserna är väl tämlingen ovanligt eller?
Kanske inte finns så många honor som är så små som 2,5kg kanske.. men jag ville ju ha lite vikter hahaha 
Ja, jag vet inte var gränsen går, men jag skulle ha olika toleransnivå från fall till fall.
I den här tråden diskuteras skogkattens storlek: http://www.norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=efae6540-6462-4579-bc8a-3096c4251ee1
#4 Okej, vad bra, tack!

#2 Vilken hona som väger 2,5kg ha bra benstomme?Va menar du?Finns det någon som avlar på en sådan liten hona?//Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#6 Nej jag menar inte jag vet en sådann hona.. läs en gång till

#7Förlåt Juliett,,,,ska läsa en gång till innan jag frågar,MVH*Marina*
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter