Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 754 ggr
Juliette-
0

Ni som inte HCM testar

Mycket prat om tester (Tänker främst på HCM).. Men ni som inte testar då hur tänker ni?
Tänker ni att de finns så mycket testade katter längre bak i stamtavlan så ni inte behöver? Eller är de kanske dyrt?
Valet att testa eller inte testa har vi ju alla så jag är nyfiken att veta hur ni som inte testar tänker. Fel eller rätt tänker jag inte dömma. De väljer vi alla och alla har vi vårat tänk men jag är bara nyfiken varför HCM testar man inte?

ariel
0

Jodu Juliette,,,jag har börjat HCM-Testa mina Katter,vilket jag inte visste va så viktigt för några år sedan,,,Men vem säjer att mina katter är fria från HCM om ett år till?(Förstår inte detta riktigt egentligen)Ska man va riktigt säker så ska man ju inte låna ut avelsdjur förräns dom har testasts i flera år eller? Va tycker du själv?//Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Juliette-
0

Jag testar mina.. Men jag förstår vad du menar.. inga garantier och inget test som håller livet ut. Har jag å andra sidan testat mina katter innan jag parat så gör jag ju de bästa förutsättningarna i den frågan innan jag parar och har ryggen fri på så sätt om någon av avkommorna sen tex får hcm så kunde jag inte gjort mera innan jag parade.. Hade jag å andra sidan inte testat alls så kanske jag hade avlat på en med hcm tex och de skulle jag nog inte kunna förlåta mig själv för.
Men alla tänker vi ju olika. Intressant att höra hur ni som inte testar resonerar med.. alla har vi ju våra tankar

ariel
0

Puttar Upp, vill höra vad ni har att säja?Är det fel att inte HCM-Testa?Ska man inte börja göra alla tester som finns så att man verkligen är säker???Va tycker ni?//Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Frost
0

Jag tycker inte att det är "fel" att inte HCM-testa. Alla gör nog vad de tycker är bäst, och med tanke på hur lite HCM det faktiskt finns i vår ras enligt de fakta som finns nu (att det är lite i förhållande till populationen behöver inte betyda att man inte bör arbeta för att göra den mindre..) så tycker jag inte det är ett stort, rött jättefel.

Däremot kan man givetvis inte testa mot allt… här måste man ju som enskild person helt enkelt besluta sig för vad, och man ska akta sig för att döma andra för deras val.

HCM-testning tycker jag är ett bra test, dels så finns det lite forskning och underlag för den sjukdomen, som ju existerar överallt, och då är testningen bra inte enbart ur hälsosynpunkt utan även för att gå till roten med det onda, sas.

Jag tycker det är vore bra om man kollade upp njurarna, men det är inte i sig bara för avel, utan för att nuförtiden så är njurfel vanliga. Det kan bero på kosten, på att de lever längre, på aveln… Många dolda urinvägsinfektioner kan gå upp i njurarna, och alla vill ju hålla sina katter friska.

Jag tycker det är viktigt att då och då testa för FelV och FIV, sjukdomar som FINNS i Sverige idag, hos utekatter bla, och alltså kan ta sig in i katterier.

Jag tycker att blodgruppering är en bra investering, då det är en engångskostnad och inte speciellt hög vid annan testning. Folk säger att skogisen enbart har A-blod, men jag har löst hört talas om Skogisar med B-blod, vilket inte är osannolikt med tanke på ursprunget, och med tanke på risken -att en kattungekull dör, så är det värt det.

Annars går man ju efter symptom, visar en katt ögoninfektioner kan det ju vara bra att testa för Chlamydia eller Herpes t. ex.

Det hela har ju med risker att göra -hur stor är risken att katten har det kontra hur många tester man vill göra.

Ibland tycker jag verkligen det glöms bort i debatten att vi testar för att vi vill veta att våra katter är friska, inte för att det är bara nåt man gör inför parning. Ta HCM t ex -det stora är ju inte om det vackra inköpta avelsdjuret visar sig ha HCM och inte kan avlas på, utan att katten kan bli väldigt sjuk och behöva medicineras resten av livet…

favoritkatten
0

#4 Bra svar…

MEN jag anser att det är bättre att testa alla katterna, för att hålla rasen så frisk som möjligt. Vi har själv beslutat att HCM-testa alla innan vi tar några fler kullar. Alla våra katter mår bra, men för MIN egen del kalla det spöken eller vad ni vill, så måste jag det för att få lugn i själen. 

Har en lite fråga efter att suttit och läst allt om hcm som finns, tror jag… Hur i hela friden ska man få en katt som har hcm att hålla sig lugn. (stod i ett av pdf-en jag drog ut) medicin är ju lugnt, men att få en skogis att inte hoppa och bus är ju snudd på omöjligt… Skrattande 

Ha en underbar dag/Cina