Vems tolkning gäller??
Så har då åter frågan dykt upp i en annan tråd om viken avelsmaterial man ska använda. Jag väljer att starta en ny tråd eftersom Den andra tråden egentligen handlade om prissättning.
När man skriver i en tråd att "alla katter är inte avelsmaterial" så tror jag i och för sig att det är riktigt. Frågan jag ställer är vems tolkning av FIFE:s standard gör en katt till avelskatt?? Nu pratar jag bara om utseendet och looken, inte linjer eller temperament som givetvis ska vägas in.
Vi har ju ställt ut sedan 04 och fått vitt skilda bedömningar av samma katter. Det som vid ena utställningen är kattens styrka, är vid nästa kattens svaghet. En katt som helt ratas ena gången, kan dagen efter bli panelkatt. Så skedde för oss i Hamar i våras när Roddan tog sitt IP på lördagen, endast för att han gick själv. På söndagen gick han till panel med samma motstånd, men en annan domare. Det kanske var den friska Norgeluften som gjorde skillnad.
Om det nu finns så skilda tolkningar av FIFE;s standard hos domarna så sprider sig naturligtvis tolkningen hos uppfödarna. Troligtvis finns det lika många tolkningar/uppfattningar som det finns uppfödare/domare/Rasringar.
Vems tolkning gäller, skulle jag kunna ta en kull på vår Engla utan att äventyra rasens fortlevnad??, ja frågorna är många. Ett mentorskap är naturligtvis bra, men hur är jag säker på att jag har rätt mentor?? Min mentors tolkning/inställning kanske är helt uppåt väggarna, i alla fall kan ju någon annan uppfödare tycka så.
Nu är ju vår Engla inte kastrat än, men någon uppfödning blir det nog tyvärr inte ändå, det känns alldeles för osäkert. Det är tur att man ägnat sig åt avel av barn. I och för sig bara två, men det var enkelt, ingen ifrågasatte om jag var ett lämpligt avelsobjekt, ingen kollade min stamtavla. Avkomman verkar ha blivit ganska lyckad i alla fall, men det kanske var ren tur.
Men för att återgå till frågan när det gäller katt. Vems tolkning gäller av vad som är en bra avelskatt???
Trevlig helg
Bengan
Ja, Bengan det här är en väldigt intressant frågeställning tycker jag. Som sagt så skiljer ju sig detta från person till person, en katt som jag tycker passar för avel kanske någon annan inte skulle tycka samma sak om. Vad jag tycker är viktigast är att man som uppfödare har en sund inställning till avel, man känner till rasstandarden, att man om man är osäker har tillgång till mentorer. Och sedan är det upp till var och en att göra en avvägning enligt sitt eget avelmål. Ingen katt är perfekt, men vi kan ändå inte komplettera upp hur mycket som helst. För min del så ska en avelskatt ur rent fenotypiskt perspektiv, utan problem ta cert och och vara rastypisk. Det är ju ett minimikrav så att säga. Sen tycker jag personligen att man inte behöver använda katter med regelrätta fel, som väldigt liten storlek osv. Sen är det ju många andra aspekter att ta hänsyn till, stam, hälsa temperament, osv osv..
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

TS:
mycket bra skrivet och bra frågeställningar.. Jag kan inte svara men jag tycker iaf att det bör väcka lite tankar.. :-)
#1 jag håller med,,,
//Linda

Denna tråd är helt lysande så genomtänkt och frågeställningen är kanon. Tolkningen av domarna som vi alla vet är ju väldigt olika, uppfödarnas åsikter är ju också rätt spridda men alla föder upp rastypiska katter. Stamtavlor tycker jag dock är rätt viktigt. Att bli ifrågasatt i denna värld är nog bara ett faktum även om det är rätt trist. Folk som håller reda på vad man har eller inte har på sin hemsida, om man har annons på blocket, vilket pris man tar, om man måste omplasera osv…….
#3 Håller med om allt du skriver till 100% 
#1 Fler såna här trådar behöver vi 

#3 super.. :-) hehe även här.. ;-)

#5 man försöker ju så gott man kan, hehe!! #4 Härligt så då är vi 2*ler*.

Det er jo noen dommere som utpeker seg som dyktige skogkatt dommere.. Om man da har anledning å sitte forran dem og høre hva de sier om kattene de bedømmer så kan man lære mye!!!

Bra läsning, mer vill jag se
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

#7 Har många gånger suttit och lyssnat på Raymond å Carina Bjuran, tycker de är ohyggligt duktiga och mycket informativa. Skulle gärna se Carina på fler utställningar här uppe.

Kan bara hålla med tidigare, både om tråden i sig och när det gäller domarna. Ibland kan det nästan bli lite komiskt. Om man ställer samma katt två dagar i rad, så som Bengan skriver. Ena dagen så är svansen för kort, pälskvaliteten usel och silvret dåligt. Nästa dag med en annan domare är svansen låång, pälsen kanon och silvret ypperligt. Så visst kan man undra….. /Sylvia

Bra skrivet, Bengan & intressant synvinkel.
mvh Malin

Jaaa du Bengan
… om jag skulle enbart lyssnat på domarna så hade jag väl fått byta ut hela mitt katteri från ena dan till den andra (eller som i forntid var 14:e dag). Nu så har jag väl haft gräddfil som haft förmånen att få hålla & känna på gamla godingar och dessutom få diskutera med fler av de som gav oss möjligheten att få äga dessa UNDERBARA skogisar.
Det finns domare och domare …. det finns de som jag värderar oerhört mycket och som enormt kunniga … många av dem har och är skogakttuppfödare själva och därmed vet och kan utvecklingen hos Skogisen …
Det sämsta scenariot är när en domare ger CERT BIV NOM till en av mina katter i konkurrens … 2 veckor senare är han ensam i klassen (för samma domare) … med draget CERT … han hade inte gått ur sig på dessa veckor.
För att återgå till mentorskap … det är ALLTID bra att prata med fler uppfödare … för att se & höra olika åsikter … sen är det du upp till dej att ta beslut om vad DU ska göra.
Jag hoppas att jag uttryckt min åsikt på ett förståeligt sätt … annars får du/ni fråga på nytt.
Ha en trevlig helg … men var försiktiga med att tända första ljuset ….
//Ylva

#12. Ylva jättebra skivet av en gammal upptänd uppfödare, med alla vekarna på plats:-))
// Rita

#12 Härligt att höra din åsikt och trevlig helg på dig med!

Ja härligt men vart vill du komma?
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#15 Men för att återgå till frågan när det gäller katt. Vems tolkning gäller av vad som är en bra avelskatt???
Mvh Bengan

Vem avgör vems tolkning av Bibeln som är rätt eller fel?! För mig så är en bra avelskatt, rastypisk enligt hur jag tolkat och lärt mig av både Svenska och Norska uppfödare samt vissa domare, ett stabilt psyke. Som du skriver inledningsvis, hur vet man om man får lära sig rätt, att man har rätt mentor osv man får lyssna på många olika och sedan skapa sin bild. Läsa standarden om och om igen, få feedback från erfarna gammla uppfödare och tänka efter om man har samma tolkning osv. Visst det kan bli tokigt och med åren lär man sig alltid något nytt MEN ingen människa är perfekt lika lite som att man får en perfekt skogkatt så…..
#17 Bra skrivet
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Vilken härligt sund inställning du har Bengan;)

#19, Nja vet inte om jag har någon inställning i frågan om avelsmaterial, mest frågetecken känns det som. Ju mer man försöker sätta sig in i frågan ju snurrigare blir det.
Saken är ju den att vår hona är 1,5 år, antingen kastreras hon och alla eventuella funderingar på någon form av uppfödning läggs ner för alltid, eller också kör vi denna gång, man måste ju bestämma sig nån gång om man ska åka eller inte.
Men samtidigt känns det som att om det ska vara någon mening med att lära sig mer om katter och fortsätta med utställandet, så måste man gå vidare, och då är det väl stammnamn och kull. Jag har redan lärt mig det jag behöver för att sköta och ge våra katter ett bra liv. Ska man gå vidare med katthobbyn så måste man nog göra något mer, och då ska det göras bra. Annars så får man väl växla ner katthobbyn och bara vara kattägare till fyra underbara kastrater. Vi får se hur det blir.
Mvh Bengan
Jag tror svaret på frågan är helt enkelt är DU…
I slutändan är det nog så att alla uppfödare försöker avla så gott det går efter standarden och har katten svåra standardbrister så tror jag nog de allra flesta kan se detta.
Så i slutändan diskuterar vi egentligen bara smak.
Så mitt råd är att följa ditt hjärta.
Många gånger har jag uppskattat de domare som sagt sanningen till mig om mina katter…istället för att linda in sanningen. Den enligt mig mest bristande utställningskatten jag har har gått bäst *fnissar*Hon har kort kropp…kort svans…inga tofsar och helikopteröron…hon har ett jättefint huvud tycker jag dock…och är en 6 kilosklump med bastanta ben och tjock lurvig päls. Jag skrattade varenda gång hon blev BIV. Jag antar att domarna tyckte att min donna hade tillräckligt med plus i kanten än vad jag tyckte;) De flesta bedömningarna jag har på henne så kan man just läsa kommentarer om dessa brister.

#21,, bra skrivet.. :-)