Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1763 ggr
Labolina_73
0

Priser på skogkatten..

Hejsan alla. Jag vet att det varit en hel del trådar i denna fråga men jag ställer den iaf..

Vi säger alltid att vi vill höja statusen på våran skogkatt, men endå så är det väldigt blandade och hm faktiskt låga priser, vissa tar 4500 och andra 6000:- vadan denna skillnad?

Vissa säger, ja men det beror ju på vilka tester och eller hur många och vad för titlar man har på föräldrardjuren.

varför? varför ska det vara skillnad? Utställning går man ju faktiskt på i första hand i rent hobbysyfte, för att man tycker att det är kul.. eller? givetvis oxå för att veta och lära sej mera om rasen men det kan man ju faktiskt göra utan att släpa med sina egna katter om det skulle vara så…

Jag vet oxå att många sitter med sina kattungar kvar,, sänker priset till ända ner mot 2500:- som en huskatt kostar.. Nästan.. med resonemanget, men jag måste ju få dom sålda.. Ja givetvis,, men jag tycker att vissa sänker priset lite väl fort,, ibland redan så fort kattungarna precis blivit 12 veckor och man sitter med flera obokade..och varför måste man det,, givetvis vill man hitta bra hem,, men å andra sidan kanske man måste stanna upp och tänka att njää jag tänker inte sänka priset ännu mera,, det är redan så billigt,,, se bara på vad en blandrashund kostar,, 8000:- ca

En del säger att man får räkna med att man kan få ha kattungar kvar och anda säger att det ska man inte alls räkna med,, det är för mej ovesäntligt,, men för att höja statusen på våran älskade ras så måste vi alla kämpa tillsammans,, och framförallt nu när det står i var och varannan huskattsannons,, skogkattsblandning…. finns då inte många annonser där man inte ser det.. Norsk Skog (S) katt,, minsann,,, varför detta? Verkar som att så fort som det är en bondkatt/huskatt som är långhårig eller semi så är det skogskatt….

Varför inte maincoon? eller annan liknande ras,, sibirisk kanske?

Jag kan inte heller äsga att nu höjjer vi ALLA priset till.. etc etc etc,… men jag tror att om vi ska kämpa tillsammans och inte vara rivaler i en och samma ras som vi (hoppas jag) värnar om. SÅ bör vi ta tag i detta vad jag kallar ett stort problem..

Visst är det så att det just nu finns många skogisar och många skogisuppfödare,.,. men å andra sidan så är det en mycket vacker och bra ras som jag ser det. Om vi alla hjälps åt att bevara och behålla denna ras så som den faktiskt är så måste vi hjälpas åt,, vi måste glädjas åt varandra, vi måste vara tacksamma för alla råd och all hjälp vi får.. ingen är och kommer aldrig att bli fullärd, så är det..

Varför då inte jobba gemensamt för en vacker och sund ras, det finns ju ännu ingen rasbetingad sjukdom kring skogkatten,, kanske vi ska se till att ha kvar det så?

Varför ska våran katt vara billigaste raskatten? Jag tror oxå att om man ska höja priset så kan man inte vara rädd att få någon kattunge kvar nu till en början. och jag tror inte heller att bara någon enstaka kan höja för att en annan ska säka,, vi måste vara eniga…

Kram och tack…. hoppas att någon orkat läsa och kanske komma med förslag på hur vi ska göra….

//Linda

Mulan
0

Hej!

Själv sänker jag inte priset, då får hellre katten vara kvar o bli kastrerad sällskapskatt hos oss själva. Enda gången jag sänker pris är om en person köper två kattungar, då drar jag av 500kr per kattunge.

mvh Malin

ariel
0

Hej Linda…Verkligen jättebra skrivet,hade inte kunnat gjort det bättre själv.Som vanligt så är dina inlägg bra&förståliga,,,är man inte så varm i kläderna när det gäller saker o ting så får du mej alltid o förstå…Håller med ,varför ska skogisen inte kosta mer när andra raskatter gör det?Alla som föder upp vet ju att det inte alltid är en dans på rosor…Et ex,en fertil hane är absolut inte billigt o ha när dom markerar revir i hela huset ,så det är många dyrbara saker som har fått kastas.Hos mej iaf…Sänker priset gör jag inte i första taget…Kram*Marina*

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Zygots
0

Typen av annonser "skogskatt säljes"(alltså bondkatt) har funnits så länge jag har haft skogkatt (sedan 1987). Men då fanns inte speciellt många uppfödare av Skogisar och det var lättare att sälja sina kattungar.

Det är upp till den enskillda uppfödaren att "förstå" att det inte gagnar varken uppfödningen eller skogisen som raskatt att ta för lite betalt. Då jag köpte min först skogkatt kostade dom 2500:-, och priserna på våra skogkatter har inte stigit i takt med allt annat.

Detta (tror jag)beror på framförallt att antalet uppfödare stigit i rasande takt då skogisen blivit vår poppuläraste raskatt.

Samma sak hände perserkatterna.

Jag har sagt det många gåner här förut och jag tror det tåls att sägas igen, det är inte "bara" att skaffa sig två (skog)katter och para dom och tro att man är uppfödare. Det är ett väldigt stort ansvar man tar på sig då man bestämmer sig för att "bli" uppfödare, och det är bland många andra saker att ta betalt för sina katter. Oavsett vad man använder för argument för att hålla priserna uppe, så är det viktigt att fortsätta hålla en juste prisnivå.

Tyvärr tror jag problemet kommer att kvarstå då många inte "tänker efter före" man bestämmer sig för att "bli uppfödare".

Man har inte mindre ansvar för skogkattrasen om man "bara tar en kull för att det är kul" än om man regelbundet har kullar. 

//Annika

Mulan
0

#3 Bra skrivet.. Instämmer till fullo, trots att jag är relativt ny som uppfödare… Oskyldig

mvh Malin

ariel
0

#3 Är det inte så att många skaffar sej sin första skogkatt för sällskap,,sen ser man hur go o fin den är i sitt sätt o får mersmak o köper en till…Mitt fall var bara till sällskap från början,men sen tyckte jag att det kunde vara kul o ta en kull på Janina eftersom hon hade supertemperament,o väldigt fin i mina ögon…Hon är verkligen en supermamma som har haft lätta förlossningar båda gångerna…Bättre mamma än Janina blir svårt att hitta…Men alla bestämmer sej ju på ett eller annat sätt innan dom ansöker efter sitt Stamnamn…Alla har ju all rätt i världen o bli uppfödare om dom vill…Alla måste få en chans o visa iaf att dom oxå duger  kan…MVH*Marina*

Marina/ S*Karmskogen's

Zygots
0

#4 Jo visst är det så, men det är fortfarande så att man har lika stort ansvar för sin ras, och allt vad som hör till att föda upp djur, även om man bara "tycker det är kul att ta en kull", där är det ingen skillnad.

Jag vet inte hur det är i ditt fall, men som jag förstår så har du en mentor och jag antar att du får all hjälp du behöver där, men så är det inte för alla och pga det har vi idag en ras som inte är homogen, men det är en annan diskussion.

Lycka till med dig uppfödning.

//Annika

ariel
0

#6 Nu menar jag ju inte att det *bara var kul* o ta en kull På Janina.Jag ville föra hennes supertemperament vidare i rasen.

Jajag har jättetur som har en *Mentor*Tack för ditt lycka Till MVH*Marina*

Marina/ S*Karmskogen's

ingann
0

de som skriver "skogskattsblandning" på sina långhåriga husisar kanske tror att det är jättelätt att sälja dem då eftersom ju skogkatten faktiskt är världens finaste ras? Skrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

LenLass
0

Först vill jag säga att tråden är bra skriven med intressanta frågeställningar! #3 jag håller med dig men jag tycker också att alla måste ha "rätt" att bli uppfödare eller ta någon kull, många får ju höra av "deras" uppfödare att katten minsann ÄR SÅ bra och borde få en kull osv….. detta gör ju att köparen blir peppad å litar på vad man hör. Sjävklart är det till sist den nya som själv beslutar sig! När det så kommer till priset. Många skriver att vi måste höja Skogkattens status och varför vår ras är billigast….. men det handlar väll också om tillgång och efterfrågan. En "ovanlig" ras tingar ett högre pris då de är rätt svåra att få tag i och avelsbasen inte är så stor. Jag tror att så länge det finns en uppsjö med skogkattungar så kommer priserna att variera och antalet uppfödare kommer knappast att bli mindre i antal så…. Vi tar 4500kr och det skäms jag inte för, jag har fått mail där jag blir varnad för att uppfattas som oseriös då jag håller ett sånt lågt pris!! Detta tycker jag dock är upp till var och en, vi har fri prissättning i Sverige och kartellbildningar är ju olagligaFörvånad däremot tycker jag synd om de som är "nya" som kanske också blir ansatta på liknande sätt.

Zygots
0

Hej Lena!

Ja, visst är det så, ALLA har rätt att göra som dom vill, och ALLA har samma ansvar när det gäller att föda upp djur.

//Annika

Labolina_73
0

#9,, tack..

jo men visst är det så att alla gör som dom vill. Jag undrar egentligen lite oxå varför man inte är "enig" asså att man har ett enhetligt pris, på maincoon är det ju ganska lika om vad uppfödare tar detsamma på siames och andra raser. Varför har vi det så olika? visst är det så som du skriver Lena att det är tillgång och efterfrågan, och sedan så tycker välan jag lite så här oxå att när avelsbasen är stor så borde det ju gynna mera och då oxå göra att priserna ökar eftersom man inte har några direkta sjukdomar etc etc.. om vi tex tar en dyr ras som tec Sphynx 18000 kostar en katt,, oki,, är man villig att betala det så visst,, jag är inte ute efter att höja priserna till den nivån på skogisen men om man kan ta så mycket för en såpass iaf faktiskt inavlad och framavlad ras, inte så många sjukdomar där heller kanske,, det vet jag inget om och vill då därför låta vara osagt men,, äh jag vet inte var jag vill komma riktigt men att det är sån skillnad tycker jag är lite konstigt.

Om avelsbasen är liten tyder ju på att inavelsgraden är högre vilket innebär att det kan vara mera sjuka eller defekta djur. Kanske.. jag vet inte.. jag tycker bara att det är så himla synd på en så fin ras som skogkatten att det är den billigaste rasen. Visst är det så att en ras måste vara den billigaste kanske men  hm äcsh.. Jag vet inte.  

4500:- om du tar den och grannen tar 6000:- och får dom sålda,, varför väljer man då att hålla priset nere? bara en nyfiken fråga? Jag ser det inte alls som oseriöst om du tar 4500 eller om du tar 8000 det är inte där priset har betydelse,, det finns säkerligen betydligt mera oseriösa som tar ett högt pris och vice verca. Om man är seriös eller inte har ju med helt andra saker att göra. 

Aja jag njä nu vimsar jag igen.. ;-)

kram Linda

Mulan
0

#11 När vi letade MCO så fick vi prisuppgifter från 4500kr till 8500kr… Så där har det i a f varit (och är förmodligen fortfarande) prisskillnader.. Det är det nog på alla raser mer eller mindre..

mvh Malin

LenLass
0

#11 tihi, visst du vimsar men jag förstår precis hur du menar, ibland är det bara lite svårt att formulera sig. Visst, med mindre avelsbas kanske mer defekter, vi har en bred avelsbas och en rätt hälsosam ras, detta tror jag dock inte justerar priset. Din fråga är rättmätlig, om grannen tar 6000kr… varför inte jag, det blir nog ett sådant låååångt svar så det får jag nog pma dig om. #10 Hej Annika, jag är rädd att jag inte förstår…. menar du att alla inte tar ansvar för sin "djuruppfödning"?? Du får så gärna förtydliga. Jag förutsätter att ALLA oavsett tar ansvar för vad man gör.

av Edelmann(N)
0

Bara undrar…

Ni som tar kr 6000; vad följer då med i priset förutom katten? hihi…. Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

LenLass
0

#14 vad tar ni i Norge och vad tycker ni om priset?

Bengan2
0

#11 Alla aktörer inom en bransch får inte enas om en prissättning, visst kan alla ta samma pris (som av en händelse). Men att ha en överenskommelse om det är som #9 skriver kartellbildning, och det är ett brott mot svensk lag.

Mvh Bengan

Zygots
0

Lena, jag menar inte att man inte tar hand om sina katter, inte alls, med ansvar menar jag att man har en skydighet gentemot den ras man har och föder upp, och med det följer ju också det vi pratat om så många gånger här förut, tex att det finns massor av kattungar,men ingen vill väl avstå ifrån sin kull, man använder linjer i sin avel som det redan finns massor av, alla katter är inte avelskatter osv osv. Jag vill förtydliga att jag talar i generella termer och inte om någon enskild person eller uppfödning.

Detta tror jag bidrar till att vi har den situation vi har bland skogisarna idag, och det här ansvaret har vi ju gemensamt, både de som har hållt på länge eller är nya. Hoppas jag lyckades beskriva lite bättre nu vad jag menar.

#14 Hur mycket tar ni för era katter i Norge?

LenLass
0

Tack för förklaringen! Håller helt med om att vi har ett ansvar mot den ras vi valt att föda upp, och visst med över 300st kattungar i dagsläget så……. dock tror jag nog att det är svårt. Efter ett antal år som uppfödare så har man väll bildat sig någon form av uppfattning kring vad man önskar kring alla ovan exempel, detta menar jag dock kan vara svårare om man ej har någon bra "mentor" eller någon som anser att alla ev avkommor skall gå i avel men det är ju en annan tråd*ler*

av Edelmann(N)
0

Dom flesta som jag känner ( ganska många uppfödare ) brukar att ta kr 5000; och fler o fler har börjat att ta kr 6000;

För 10 år senn kostade NFO katten kr 3000; Så dom som tar 4500; pr i dag borde ju höja priset snart 

( men det tycker jag Flört )

Jag tycker att sverige borde ta samma men det är min personliga mening. Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Zygots
0

#19, hmmm, om jag skall köpa en katt i Norge som kosta 5-6000 NOK, ja, då får jag ju betala 6-7000:- SEK, så nog har vi samma priser………Flört

Jag tar 6000:- SEK för mina katter och då får man bara katten…Skrattande

SillyZones
0

Anmärkningsvärt är ju att den som tex har hona och hane själv, inte ställer ut sina avelsjur, inte testar dem för HCM osv, inte chipmärker osv ska ta samma pris som den som ställer ut sina katter, lånar in hanar -kanske långväga ifrån, testar för för HCM osv. Jag efterlyser en bättre prismedvetenhet hos köparna, VAD får jag när jag köper katt, var ligger skillnaden osv. Dålig jämförelse kanske, men jag skulle ju inte köpa en Skoda till samma pris som en BMW.

Som det är nu så känner jag att den som VILL testa sina avelsdjur osv kanske inte har möjlighet för det eftersom det blir alltför stor förlust eftersom det ogenomtänkta massavlandet driver ner priserna.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Zygots
0

#21, håller med dig i det du skriver.

LenLass
0

#21 Håller med din sista del men återkommer till den första. Jag känner mig inte trampad på tårna i något avseende MEN detta skulle helt krast då innebära att jag som utav medicinska skäl inte längre kan åka på utställning eller inte åker långväga för en parning utan har valt att ha min egen hane, då får köparen nöja sig med en Skoda för någon BMW blir det ju inte tal om.

SillyZones
0

#23 Nu menar jag ju inte som du förstår att den som har egen hane skulle ha sämre avel än någon annan. Det var ett krasst konstaterande om att vi alla har olika utgifter i våra katterier, beroende på hur mycket man satsar. Den som har egen hane kan ju mycket väl ha större utgifter än om jag lånar in för en parning. Det är ju inte särskilt billigt att meritera sin hane t ex. Detta får jag ju "på köpet" om jag lånar hane.Och Skoda och BMW var ju som jag sa kanske en dålig jämförelse.

Labolina_73
0

#21 jag tycker att du har lite fel i det du skriver,, att ha en hane och en hona som man tar en kull på behöver ju faktiskt inte alls vara billigare än att låna in en hane,, tex,, Har man en hane som strilar och förstör hemma så blir ju det långt mycket dyrare än att låna en,, mat, försäkring och inköpet av hanen måste ju oxå räknas in.

Ställer ut,, javisst,, men man behöver ju inte ställa var och varannan helg som många gör för att sedan hävda att det kostar,, ja men självklart gör det det,, men det är trots allt en hobby som man väljer att syssla med,, detsamma som avel, oxå en hobby men man bör veta lite mera än om man ställer ut,, det gör man enbart på kul. Givetvis för att lära sej men det måste man ju inte ha med sina egna katter för att göra heller som jag skriv i första inlägget.

Räknar men med tester etc sånt som faktkst hör till avelskostnaden ok låt gå fölr det då.. Men att jämföra som du skriver,, (kanske en dålig) ja det tycker jag nog allt,, det är ju att jämföra olika raser, Skogkatt och Sphynx tex…

#16, ja jo jag menar väl mest att man kanske bör göra saker lite mera genomtänkt och inte bara sätta priser med så stor diff som det fakiskt är idag, och som Norge,, är dom katterna bättre eller vadå? näe det tror jag inte,, jag tror faktiskt att folket här blir "rädda" och drar sej lite tillbaks just pga att var och varannan huskatt är skogkatt,, minsann,, vilken inte är sant alltid,,,

Men att gå emot lagen i detta vore ju kanske inte s smart.. ;-)

//Linda

LenLass
0

#24 visst har alla katterier olika utgifter och att låna in en sk meriterad hane dock inte sagt att en omeriterad hane inte är bättre. #25 Bra skrivet Linda!

av Edelmann(N)
0

Til utlandet gäller självklart et annat pris Flört

Då tar jag helre i SEK pengar Flört

Jag tycker INTE att alla dom som testar sina katter för det ena o andra ska ta något högre pris än andra. Det är ju inte en garanti om katten utväklar det ena o andra av sjukdomar som man testar emot.

Vidare så är det inte något i reglerna på den här rasen o många andra där vi med lag måste testa.

Vi har inte ofta kull.

Vi planerar bara kull när vi VET att det fins intressanta köpare och vi har aldri något problem med att sälja. Ska man ha kull så måste man planera i lång tid.

Det är självklart en hobby Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

SillyZones
0

#26 Var har jag sagt att det ena är BÄTTRE än det andra? Flört Nu var det ju pris och utgifter som diskuterades inte huruvida du bedriver en bättre avel än någon annan. Jag förstår att det kan vara liknelsen mellan Skoda och BMW som åskådliggjorde det, men så var det verkligen inte menat.

LenLass
0

#28 fel val av ord av mig, bättre nej det diskuterar vi inte.

Zolas
0

Det finns kanske olika orsaker till att man inte meriterar sina katter,  i mitt fall har jag inget körkort, dåligt med samåknings-partners, sanslöst svårt att komma med på utställningarna är det också,  sen är alltid plånboken i magert skick, det går ju först att se om skötseln i alla fall,  det blir ju bara dyrare och dyrare att ställa ut.  Men…. varför skriver jag ??  Jag föder ju ändå inte upp nu.  Oskyldig

av Edelmann(N)
0

hihi… men du får ju självklart komma med dina åsikter Glad

Om man tar 4500 eller 6000 NOK eller SEK får ju vara upp till vart enkelt att avgöra.

Först å fremst så är det klart att service räknas och att man värkligen setter sin själ i hobbyen som man dyrkar så hårt Glad

Det att hitta rätt köpare till vart enkelt är också en enormt STOR jobb.

Att prisvurdera det man menar är rett är upp till varje o en uppfödare ;-)

Jag förstår vad du menar Flört

Min konklusjon. Jag tar det jag menar är rett och så får andra ta det dom menar är rett…

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net