Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4109 ggr
Restless
0

Små katter

Visst är det underbart med stora rejäla skogisar, breda goa ben som slutar i bamsetassar :) Själv kanske jag inte direkt mäter storlek i kilo utan i längd/höjd (proportioner) samt bredd (bröstkorg och ben), men detta är lite svårt att jämföra i skrift ;)

Maffigt är önskvärt, men inte ser alla skogkatter ut så? De som sitter hemma med mer normalstora katter kanske börjar undra om deras katter är onormala…

Små katter är inget man vill skryta med kanske, men om vi bortser från de som utgår från avelsbasen pga sin ringa storlek så kan vi ändå diskutera nedre spannet på våra avelsdjur. Hur små kan de vara utan att vi känner att de bör kastreras? Vad är lägsta vikt på en (säg) 1-årig katt som ska få bli förälder?

Vi vet alla att skogkatten utvecklas långsamt och tar tid på sig för att växa färdigt. Vad är vikten på era lättaste/minsta katter som ändå är över 2-3 år (jag vet, vissa är senare än så!) och ingår i avelsarbetet?

SillyZones
0

Min hona vägde 2,7 när hon var 1 år och fick då bli kastrat. Dessutom är hon väldigt lågställd.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Mylingens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant diskussion! Vår minsta hona, Erin Brokiwich är 2,5 år och väger ca 3,4 kg. Hon är väldigt liten till storleken men har en otrolig benstomme. Hon har fått en kull som är 1 år idag och de blev helt ok i sin storlek. Men vi har beslutat oss för att inte ta fler kullar på henne, hon ska få bli kastrat. Nu är det inte bara pga hennes storlek som vi baserar vårt beslut på, hon är en silverkatt (trots många diskussioner) med väldigt mycket rufism. Kattungarna fick oxå rufism i sitt silver och det är inget jag vill föra vidare. //Kaisa

LittleL
0

Äntligen!!! Detta tycker jag också är intressant. När jag läser dessa trådar med jättekatter så undrar jag var dom är när det är utställning?? Mycket sällan man ser en katt som man tänker WOW vilken stor katt. Min Nahla är en sådan katt. Hon är kastrat och väger 6 kg, inte ett gram mer. Hon har en rejäl benstomme och massa. Men jag har än inte sett EN ENDA kastrat hona som kommer upp i den storleken på utställning. Att Nahla inte ställs har ju sin förklaring men var är alla dessa 8-10kg katter???

/Sylvia

LenLass
0

våra honor väger allt ifrån 3,8-5kg. De är rätt unga, Liljans Ängel är dock snart 5år och har vikten 5kg. Jag har också många gånger funderat på var alla 8-10kg skogisar gömt sig.

Draken_old
0

på ett av Skogkatttslingans årliga utställningar så tog vi vikterna på alla katter som kom.
Det var en katt över 8 kg och det var S*Lisjöskogens Bishop. Annars var vikterna låg och medelvikten likaså. Kommer bara inte ihåg vad det blev.. Återkommer om jag kan hitta infon någonstans..

Mina minsta honor har vägt ca 3,5kg vid 1 år före första kullen. Och sedan har det vägt 3,8 - 4,2. 
MIna andra honor väger mellan 4-5kg vilket jag tycker är normalvikt. 
/Kattis

LittleL
0

#5 Hihi, det pratade vi om att det hade varit kul att göra någon gång. Just för att "upp till bevis". Visste inte att det redan var gjort:)) /Sylvia

Margona
0

En sak jag undrar över är var går gränsen på stor, medel repektive stor katt? Om jag tolkar den här tråden rätt så är stora katter de som väger över 8 kg.

Mvh Margona

Froydis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man skal være forsiktig med å sette antall kilo som ensbetydende med at det er en STOR katt.. Jeg har en skogkatt som veier 9,7 kilo, men han er ikke kjempestor forde.. men GLaD I MAT, og han har en kropp som alt fester seg på..

Min minste hoe heter Daga og er hans datter (hennes mor var enda mindre) hun var ca 3,5 kilo da hun var 1,5 år. Hun er lang men lett i kroppen, han rett men spinkel beinstamme. Hun har nå sitt første kull, og de er helt supre.. Skal bli spennede å se om hun endrer seg mye etter dette kullet eller om hun blir som før.. (hun var 2 år da hun fikk barna)

kerstin2181
0

Mina honor väger 3,8kg, Eliza som nu är kastrerad, är väl en normalstor hona, men är ganska tunn för övrigt, Princess som ska kastreras, gör jag mestadels för att hon krockar i stamtavlan med Dogge, och hon är lömsk med pilller, då väljer jag att kastrera för att inte olyckan ska ske, vilket jag skulle skämmas ögonen ur mig, om det skulle hända om jag sparade henne fertil.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Margona
0

Jag har en kastrat som väger 6 kg och en fertil som väger ca 7.5 kg troligen lite mer. Han som är kastrat ser nästan större ut men när man lyfter dem är det en enorm skillnad och min fertila känns som bly.

Mulan
0

Hej!

Min lilla Loppa vägde 2,5-2,7 kg och är en supervacker liten dam, men vi valde att kastrera henne främst för att hon är så petig i maten.. Hur kul är det att få en kull på en hona som inte är så matglad…? Annars kanske jag hade kunnat tänka mig att ta en "provkull", men troligtvis inte.. Hon är kollad på alla håll o kanter för ev sjukdomar men är frisk o pigg som en nötkärna även om hon än idag är en liten tjej. Nu väger hon 3,5kg (inget fett), så jag är glad över mitt beslut och glad över min vackra lilla kastratflicka! Kyss

mvh Malin

Vittra
0

Vår minsta hona väger stadigt mellan 4,14-4,28kg. På bedömningsedlarnastår det: Lång, medium stor, muskelös hona på höga ben.
Har en annan hona som ser ut att vara ungefär lika stor (lite underull) hon väger mellan 4,48-4,96kg båda är fullvuxna.

Våra Bishops-döttrar är större, Natasja 5,67-5,56kg (nedbantad 1kg efter kastrering. Är ett halvt nummer större än syster Katja som väger 4,96-5.48 fertil (då rund om magen) bör väga runt 5 kg. Där skriver domarna att dom är stora!!?

Väger alltid med elektronisk "fiske"våg. Stämmer på decimalen vid vägning hos vet.
Birgit

Pulcherimas
0

Vi har två honor som är varandras raka motsatser; S*Izawatha´s Igraine är TUNG, en bra bit över 5 kg, lågställd men lång i kroppen. Så nya tjejen S*Zygot´s U-Bangi som ännu inte väger mer än drygt 3, men som är mycket högbent och lång. Nu är hon fortfarande bara året och jag tror hon kommer att växa till sig i tyngd.

Igraine har en kull på ett år nu där alla blev höga och långa  och väger klart bättre än vad den höga, långa pappan gjorde i samma ålder. Nå, vad jag funderar på är att det i min mening borde vara rätt svårt att sålla bort mindre maffiga katter redan i tidig ålder, då väl pappan till den här kullen (då drygt 4 kg) inte skulle ha använts….eller? Resultatet visar ju på annat.

(pappan= (N)Skaujenta´s Dreng. Idag prick 4,6 kg vid 3 år, men "stor" )

/Monica