Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 296 ggr
skrollan_
0

Vad är det för skillnad..

Hej! Vad är det för skillnad på Norsk skogkatt och Norsk skogskatt? Eller det kanske bara heter Skogskatt isåfall.
Kanske en jättedum fråga, men jag är nyfiken och ni här vet ju säkert :)

ingann
0

det är samma sak… rasen heter Norsk Skogkatt men stavas ofta fel varför många skriver skogSkatt Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

skrollan_
0

Men jaha, är det så det är! Då är det ju inte konstigt att jag inte sett några skillnader mellan de "olika" raserna ;) Tack, då vet jag :)

ChopSueys
0

Nja, så är det inte riktigt. Oftast är det många som pratar om norska skogskatter eller bara skogskatter, och då är det långhåriga huskatter de pratar om. Tyvärr "missbrukas" rasens namn, hur ofta hör man inte talas om 50 % norska skogskatter, halv-norska skogskatter osv? Då är det så gott som alltid frågan om huskatter med okänt ursprung. Alla som har rasrena norska skogkatter vet att de heter så, men de som inte är så insatta säger norsk skogSkatt.

Vittra
0

# 3 Alldeles riktigt.
Dessutom härrör ordet "Norsk skogkatt" (skogkatt utan s efter skog) från den Norska benämningen. Vi får be våra Norska vänner att få rätt stavat på Norska.
Birgit

ingann
0

#3 Innan jag skaffade min trodde jag att det hette skogSkatt… alla mina vänner trodde oxå det tills jag talat om att det var skogkatt utan S, o alla var vi medvetna om att det var rasrena katter med stamtavla. Det är väldigt vanligt bland dem som inte har denna ras eller katt över huvud taget.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Signe-Jonna
0

Att svenskar säger skogskatt är inte så konstigt. Rent språkligt skulle det egentligen vara mer rätt än skogkatt. Det heter ju inte skogarbetare, utan skogsarbetare. Det heter inte skogbär, utan skogsbär o.s.v. Även om ordet härrör från norskan så borde en översättning gjorts anpassad till svenskans regler, tyvärr har så inte gjorts i detta fall, varför det blir viss förvirring.

Mezzo
0

mm det beror väl på att norskan saknar genetiv-s som svenskan har? därav som det heter Skogkatt där och inte skogskatt..

men håller med föregående, i folkmun där de säger skogSkatt så pratas det om katter utan stamtavla..
och när man påpekar att de heter skogkatt och ska ha stamtavla så säger de, men så FIN är inte min…. :S

Seerath
0

Jag har inget emot att vi tagit originalnamnet, en hel del andra raser har också fått behålla det och jag uppskattar det. Känns som att hedra ursprunget.

Skulle inte vara så uppskattat om man hade försvenskat t ex maine coon? Dumt att mobba norsk skogkatt bara för att norskan är så nära språkmässigt. ;)