Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 863 ggr
kerstin2181
0

Chippade kattungar

Idag var jag o hälsoundersökte och chippade Chaplin och Chuck Norris, och kom o tänka på detta, att inte alla uppfödare chippar sina kattungar, varför undrar jag? borde det inte vara krav på det? en som sa, "vill inte se dom plågas" ett chipp går fort, och många känner det knappt, mina rörde inte en min, satt helt stilla. Jag tycker det är enormt viktigt att ha sina katter märkta.

sorry om jag trampar nån här på tårna

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

WesthKiowas
0

Tro många låter sina kattungeköpare märka kattungarna själva för att slippa kostnaden, snålhet kallas det ;)

Jag gick ett steg längre och utbildade mig till chip-märkare, så nu märker jag till höger och vänster både hundar och katter.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

Såklart man ska chippa dom,,,, snål är en sak,, men heheh dumsnål en annan.. ;-)

Visst är det en ganska stor och äcklig nål som ska in,, men å andra sidan går det ju väldigt fort.. vissa skriker till en snabbis men det kan dom ju å andra sidan göra även av vaccinet,, ska man skippa det oxå då?

Njä…. såklart ska man chippa så allt är klart när dom kommer till nya hemmet..

Kram L

LenLass
0

Ja, det är inte många gånger jag blir lite tvärhet men nu hettade det till något. Jag chipar INTE kattungar och om det kallas snålhet so be it. Anledningen till att vi inte gör det är pga att vi talat med både vår egna vetrinär samt även lyssnat med andra vetrinärer och fått samma svar, har också egna katter samt hund som chipats vid tidig ålder, CHIPET vandrar om de ej har tillräckligt med underhudsfett att kapsla in sig i. Detta kan bli indirekt farligt och DÄRFÖR chipar vi inte kattungarna utan rekomenderar vid 8-10 månaders ålder. Varför skulle det vara ett krav?

Labolina_73
0

#3, jag tror inte att dom menade och iaf gjorde inte jag det,, alla gör det såklart inte av snålhet,, du har ju ett skäl.. alla har inte det,, vissa säger att nää det är dyrt etc etc..

Men hm då kan man ju inte ställa ut heller om man skulle vilja innan denna ålder då? eller öronmärker du istället?

//L

kerstin2181
0

#3 jag ser det som en säkerhet, jag id märkte mina huskatter när dom var små. Visst har jag hört att chippet kan vandra, men aldrig hört att någon tagit skada av det.

LenLass
0

#4 hihi, vi skrev nog ca samtidigt för ditt svar såg jag aldrig. Som svar på din fråga, Om och när kattungar köps av dem som är utställningsintresserade så förklarar jag givetvis för dem. Här uppe har vi ju inte direkt så att vi kan åka på utställning en gång i månaden så…..

LenLass
0

#5 Det kan vara direkt farligt, då blir det operation som följd. Jag ser det inte som något livsviktigt att chipa utan väljer att se till att det blir så säkert som möjligt. Inte så vanligt att innekatter hamnar i situationer där chipet är avgörande.

Labolina_73
0

#6 näe så är det kanske,,,, aja du har ett skäl iaf,, alla har inte det och jag tror att det är det Kerstin och Camilla menade framförallt.

Dom som likosm bara "skiter " i det… så att säga..

Eller menade ni inte så?

kram

Jotta
0

#4. Enligt SVERAKs regler för utställning så är det katter äldre än 10 månader som ska vara ID-märkta, så det går utmärkt att ställa ut en icke "chipad" kattunge.

Labolina_73
0

#9 hehe aha oki,,, det har jag inte förstått,,, tack då vet jag.. :-)

//L

LenLass
0

Ja det finns säkert de som inte bryr sig om det. Hoppas att Kerstin iallafall kan svara på det borde vara ett krav? Säkerheten ligger ju i om katten har en möjlighet att springa bort/rymma, eller?

LenLass
0

Vad jag är sekig på detta, tack till #9 då var även det förklarat.

LittleL
0

Jag märkte mina kattungr med chip när dom var 12 veckor, och jag har märkt dom andra katter jag har vid samma ålder. (endast ett par som varit märkta vid leverans). För mig var det självklart att märka dom eftersom jag själv tycker att det är tråkigt, att det första jag behöver göra, är att åka till veterinären med dom. Vilket katten redan varit inom dom senast 7 dagarna. Tycker att man kan bespara dom stressen genom att märka dom samtidigt som man besiktigar och vaccinerar.

Att det skulle vara farligt dementeras bestämt ifrån dom veterinärer som jag varit i kontakt med angående detta. Att chippet kan vandra ja, men man ska inte röra så mycket vid märkstället dom närmsta dagarna. Inte ens på en vuxen hund. Utan låta chipet sätta sig ordentligt först.

Men för den delen säger jag inte att din veterinär har fel, LenLass. Men det är säkert med detta som med allt annat inom vet.vården. Allt beror på vem du talar med. Blir där emot nyfiken på varifrån uppgifterna om att det skulle vara farligt kommer ifrån då jag sökt men inte hittat något belägg för detta?

/Sylvia

LenLass
0

#13 Nejdå, jag litar fullständigt på de vetrinärer vi rådfrågat och jag vet att det kan vara olika svar man får beroende på vem man frågar. Det sk belägg jag har för detta är då bekanta till oss råkat ut för tråkigheter, den ena vandrade chipet ner i bakbenet och katten blev halt (operation som följd), den andra blev det en stor knöl på framsidan av halsen som de blev tvungen att operara då den kunde blockera (tror det var någon ven) och därför bli livshotande. Detta är saker jag tycker man kan undvika men detta är självklart upp till var och en.

kerstin2181
0

#11 man kan aldrig vara 100% säker, att katten inte smiter ut, ett vädringsfönster kan gå upp, besökare som slarvar mm mm. Katthemmen är överfulla på omärkta katter, 30% skulle säkert hitta sina ägare, om katten vore märkt. Och det var mer dom som påstod att det beror på att dom inte kan se katten plågas, av chippmärkning mina tankar gick till, alltså, dom som vill slippa den kostnaden. Sen finns det ju andra orsaker att man inte chippar, och det är ju bra att få höra dom med

Frost
0

En anledning till att chippet vandrar kan ju också vara att det är felplacerat?

Det finns ju veterinärer som dels sätter chippet mellan skulderbladen (det är väl det som är vanligast i Sverige?) Men också en del som sätter det på halsen, under örat ungefär. Uppenbarligen så ska det enligt bruksanvisningen (för vissa chip iaf) sitta under örat, kanske Westhkiowas kan dela med sig av sina erfarenheter här?

Vilket är det korrekta sättet, eller är båda bra, eller är det olika för olika chiptillverkare? (Om det nu finns flera…) 

Jag tycker chipmärkning är en riktigt billig och bra "försäkring" om katten kommer bort, chippen kommer ju inte nötas bort och fungerar ju hela kattens liv.

Sedan är det väl en avvägning hur mycket man vill riskera -det finns ju alltid risker med ingrepp, såväl som chipmärkning som vaccinering som tatuering. Själv har jag bara "hört" om chip som vandrat så pass mycket  att det blivit komplikationer, så trots allt verkar det väldigt sällsynt.

Mylingens
0

Hos vår veterinär använder de ett chip som inte ska vandra, kan inte i huvudet vilket märke det är (är på jobb just nu så jag kan inte kolla det). Men jag gör det av ren säkerhet. Vi placerade ut en hane på foder ur vår första kull och när han bara var 3,5 månad så rymde han från ett öppet fönster på andra våningen och har varit borta sen dess. Eftersom han bara var en liten kattunge när han försvann så skulle jag aldrig kunna känna igen honom om han dök upp idag så det ända som jag skulle kunna identifiera honom på är hans chipnummer. Så mitt hopp står till att han en dag dyker upp någonstans och att han kan komma tillbaka till oss pga chippet. Så idag chipmärker vi alla våra kattungar…. //Kaisa

LenLass
0

#15 Nejdå, självklart kan man aldrig gardera sig till 100%. Det är trist att Katthemmen är överfulla. Jag tycker det är trist att så många katter överhuvudtaget får gå ute fritt, men det är en annan diskussion. Att kattungen skulle plågas av att chipas tror jag då inte. Tidigare chipade vi kattungarna och de reagerade då inte alls, men enligt ovan anledning slutade vi, inte för något annat. #16 visst håller med till i mycket, komplikationer kanske är sällsynt och man kan få det av mycket. Vi har valt att ej chipa och använda avdödat vaccin.

WesthKiowas
0

På SVA fick vi lära oss att alla chip ska sitta mellan skullerbladen. Men visst kan de vandra en bit. Hi hi, sen menade inte jag att alla som inte chipar är snåla, men många är det säkert :) Jag kan säga att jag gära väntar lite extra att märka kattungar just för att nålen är så stor och kattungen är så liten.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Zolas
0

Hrmm……  Det finns ju de katter som har fått sitt chip under "armen" !!!  *fniss*  Undrar om DEN chip-märkaren hade HUVUDET under armen.  !! Flört

Shadows
0

Kan säga på tal om "vandrade chip" att våran lilla Kitty's chip vandrat ner på sidan i höjd med vänster lunga och delat sig i tre delar, men det fungerar fortfarande.
Tycker själv att det är jätte bra med märkning/chippning, man vet ju aldrig om de små liven kanske lyckas ta sig ut.

LittleL
0

Jag skrev tidigare i denna tråd men jag vill göra ett litet tillägg.

En anledning till varför jag ville chip-märka mina kattungar var också att då vet jag säkert att dom BLIR id-märkta. Inte alla som köper katt bryr sig om det, trots att dom säger att dom ska det sen. /Sylvia

ingann
0

#18 hur vanligt är det att chippen vandrar? risker finns ju i allt, tex att mamma katt blir dålig vid förlossningen och måste snittas, men ingen uppfödare avstår väl att para pga den risken?

jag har ingen erfarenhet över huvud taget av någotdera utan är bara nyfiken på hur stor risken är… 

detta är ingen som helst kritik mot dig utan bara en undran från mig, så snälla, ta det inte på fel sätt…  

#22 jag chippade min husis samma vecka han flyttade till mig just pga att jag vill kunna få tillbaka honom om han på något sätt skulle ta sig ut… för mig är det lite av en säkethet

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

WesthKiowas
0

#20 Ha ha, skyldig! Hade nog huvudet under armen, eller så har matte skakat den stackars katten så chipet halkat ner Skrattande

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Pulcherimas
0

Mycket intressant läsning. Måste erkänna att jag aldrig hört om det skulle vara större risk att chipa vid olika åldrar. Däremot vet jag att chipet på min kastrat Drengen har vandrat iväg och sitter nu ovanför vänster framben. Och då han är köpt i Norge ochipad och jag själv var till vet med honom vet jag att det blev satt mellan skulderbladen ordentligt. Han var 4 månader vid vet.besöket.

/Monica

LenLass
0

#20 tack för ett gott skratt!! #22 Jag kan hålla med dig om att det kan finnas de som ej chipar katten. Här poppar ju en fråga upp, fyller du i blanketten med ägarens namn och sänder in eller hur gör du? Varför jag undrar är då du skriver att man således är säker på att detta görs. #23 Nejdå, jag tar det inte på fel sätt och som sagt med allt finns risker. HUR vanligt det är kan jag inte svara på då jag knappast tror det finns någon statistik på detta, jag utgår från vad vetrinärer sagt och egen erfarenhet. Jag ser det inte som ett bekymmer att vänta tills katten satt på sig ordentligt med "massa" innan chipningen. Att köparen inte skulle vilja märka sin kisse har jag inte upplevt som något problem.

LittleL
0

#26 Ja, jag fyllde i blanketten med den nya ägarens namn och skickade in den, givetvis i samråd med den nya ägaren. /Sylvia

LenLass
0

Ok, ja då är du ju säker på att ny ägare blir underrättad om något händer så det är ju bra.

Mizzi
0

Jo visst ser det illa ut när dom kommer med den stora nålen och ska sticka.

Men faktum är att jag har inte varit med om att en enda katt har protesterat hittils så jag tycker det är helt ok.

//Marita

Sagolika
0

Jag chipar mina innan försäljning så att det verkligen blir gjort. Det är även bra att se till så pappern blir inskickade och fakturan betald. Ingen av mina katter har ett chip som vandrat och det sattes mellan skulderbladen. Man ska ha klart för sig att det gör väldigt mycket ondare att sätta det på sidan av halsen. Speciellt på orientaler och liknande som är korthåriga, med tunnt skinn och små halsar. Sen håller jag med om att det är en stor spruta, men det är över på ett ögonblick. Det är faktiskt värre att vänta tills katten är större/äldre för då är skinnet segare och det gör mer ont på dem än som små (detta enligt flera veterinärer). En enda av mina kattungar har pipit till vid chippning, men jag tror att antingen kom det kanske på en nerv eller också var han lite känsligare/sjåpigare än de andra. De andra sa ingenting, inte ens honan som var mkt. mindre och i mitt tyckte "ömtåligare" och borde varit den som opponerat sig. Så jag tycker absolut att man ska chipa dem som små. Är man orolig för att chipet ska vandra (vilket trots allt är mindre vanligt än att det inte vandrar) så kan man välja den typen av chip som inte ska kunna vandra.

Signe-Jonna
0

Vandrande chip borde vara högst ovanligt, då får nog den som chip-märker vara extremt okunnig! Det är säkerligen fler kattungar som blir dåliga av vaccinationerna än av vandrande chip, ska det låtas bli att vaccineras då också? Och är det bättre eller sämre att katten är chipad om den rymmer? Finns det någon litteratur om chip och chipmärkning som kan läsas för att förstå dess farlighet? Själv vill jag vid köp av kattunge att allt ska vara klart så man slipper åka direkt till vet. med den. Som ovan skrevs så innebär detta stress, vilket t.ex. kan utlösa virus!

Praline
0

Jag har utbildat mej till chipmärkare hund katt och häst har gått utbildningen,Det förekommer att chip "vandrar" mest på hund med löst skinn, men det är inte farligt, det ligger i underhudsfettet och vandrar INTE in i kroppen,att det skulle bli operation har jag aldrig hört talas om. Vi Chip märker ALLA våra kattungar före leverans och tycker att alla uppfödare borde göra det,det blir ju en Identitet på katten och den riskerar aldrig att bli en annan individ.

Signe-Jonna
0

#32 Dum fråga kanske men: Var utbildar man sig till chipmärkare? Är det typ på SLU eller?

Signe-Jonna
0

Hittade en bra länk om chipmärkning:

http://www.chipmarkning.se/utrustningen_hk.asp

Enligt vad som står där kan inte chippet vandra in i kroppen, som sagts ovan.

Praline
0

Ja det är Slu se länken nedan.

http://smadjur.slu.se/index.cfm?Call=hem

Miraklis
0

Låter spännade.

Vad kostar utrustningen(cirka)?

WesthKiowas
0

Anledningen till att chip vandrar iväg en bit är att djuret inte hunnit bilda bindväv runt chipet, det är bindväven som håller det på plats sen. Det tar alltid ett par dagar innan det har bildats.

Sen säger alltid de olika leverantörerna att våra chip flyttar sig inte och det är bara ett försäljningsargument, visst de har blivit mycket bättre för de utvecklar dom hela tiden men jag har upplevt att chip kan flytta sig oavsett leverantör.

#31 sa: Vandrande chip borde vara högst ovanligt, då får nog den som chip-märker vara extremt okunnig!

Jag undrar vad du har för erfarenheter som kan uttrycka dig så?

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Signe-Jonna
0

# 37 Jag syftar på det som nämns ovan att det skulle vandra in i kroppen! Det kan vandra lite under huden ja, men knappast in i inre organ!

WesthKiowas
0

#38 Jaha, det kan jag ju hålla med om i så fall! Det är ju helt sanslöst om det skulle ha hänt, den chipmärkaren skulle inte få chipa längre!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

#38 hur lång är utbildningen? jag har ju sprutmedicenerat sjuka katter, och jag är undersköterska, så kanske kan jag bli märkare medGlad

WesthKiowas
0

Den är bara en dag för hund och katt. Kostade när jag gick den ca 3000 kr. Du ska då ha med dig 2 st "egna" djur som du ska märka på plats sen ska du efter utbildningen ha märkt om jag inte minns fel minst 10 st hundar eller katter för att få ditt kursdiplom och godkännande.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Signe-Jonna
0

#40 En dag efter vad jag förstod av hemsidan

anakin
0

Utbildningskostnad 3850:-

Chipavläsaren kostade 3.800:-

Chipen kostar ca 95:- styck.

(Jag svarar på min syster Helena's inlägg #35)

Jag/vi vill också gärna lägga till att det gör inte ont att chipmärka,det går så snabbt och smidigt,vill man så har vi alltid Embla-salva med oss (bedövnings-salva) som  används på små barn när de ska vaccineras=)) Även på små fölungar kan denna salva användas.

Varken Helena eller jag (Anki) har någonsin varit med om att något chip vandrat, och då har vi chipmärkt många  katter/hundar/hästar med DATAMARS.

kerstin2181
0

Till er med denna utbildning, är det värt det? får ni många intresserade? alltså kunder så att säga? det vanligaste är väl dock, att man gör detta vid vaccinationerna?

Berätta mera, väldigt nyfiken

WesthKiowas
0

Jag gick utbildningen enbart för att jag tyckte det kunde vara skönt att göra detta själv. Min mor är även hunduppfödare och hon har utbildat sig för längesedan till ID-märkare men då med tång (tatuering). Det ska ju förbjudas så det var då jag började fundera på att utbilda mig. Jag hjälper mest kompisar och folk jag känner en aning, jag annonserar aldrig och jag ligger på väldigt bra priser. Så jag gör det inte för att tjäna pengar, utan mest för att det ska täcka upp utbildningskostnaden.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

#45 det var det som jag undrade, om det kan täcka upp detGlad och en klar fördel om man kan märka sina egna med. Att tjäna pengar i kattbranchen, går nog inteSkrattande men ett rent nöje

anakin
0

# 44

Värt det? Nja,man blir definitivt inte rik på att märka djur,vi gör det mest för att vi tycker det är viktigt att alla märker sina djur.

Många blir också glada över att få slippa ta djuret/djuren till veterinär ytterligare en gång (det kan ju vara en traumatisk upplevelse tex för en hittekatt) Vi kommer ju hem och fixar med detta i lugn o ro i djurets egen hemmamiljö.

Många kunder? I vårt fall har väl ryktet spridit sig att vi utför chipmärkning hemma till en billig peng=) Då¨vi även har mkt hästkontakter blir det ju en del chipmärkningar på hösten när fölungarna ska registreras då det inom de flesta hästraser krävs chipmärkning för att få registreras. OBS! På häst är det en egen utbildning som anordnas av Svenska Hästavelsförbundet.

Länkar finns på vår hemsida  www.jarva.info.se

Vi har blivit kontaktade av en veterinär som kan tänka sig att åka med oss hem till uppfödare (katt och hund) och sköta vacc+veterinärbesiktning. Altså även detta i hemmamiljö.

Fortsättning följer=)

/Anki & Helena  S*Järvaskogen's

LenLass
0

#47 Vilken grej att ha vetrinären med sig hem, LYCKA till.

kerstin2181
0

Tack för visat intresse, underbart att höra olika åsikter, olika erfarenheter mm

Gyldenloeve
0

I Danmark er det kun veterinærene der må chipe katte og hunde.

De sidste 3 år har vi fået enten chipet eller øretatoveret vores killinger, inden de flytter hjemmefra. De nye ejere bliver registreret i det danske katteregister, det sørger vi for i forbindelse med mærkningen, og efterfølgende bliver vi med-registreret, så HVIS ejerne flytter og glemmer, at melde flytningen til katteregistret, så vil vi få besked hvis katten en dag ved et uheld smutter ud og bliver fundet igen.

Eftersom KUN chipmærkede dyr kan rejse i EU fra 2011 vil vi fremover kun få chipet vores killinger. Vi har hidtil fået øretatoveret de killinger der er solgt til kæl, men den mulighed vil de nye ejere ikke få mere.

Mvh Carli