HCM-test af forældre EFTER killingerne er født?
Jeg har undret mig over, at der på nogle hjemmesider står, at forældrene til et kuld vil blive testet efter killingerne er født. Nogle gange står der, at forældrene vil blive testet inden killingerne flytter hjemmefra, men jeg kan ikke helt forstå denne praksis og vil gerne spørge dem her i forumet, som har valgt denne praksis, en eller flere gange, hvorfor I har valgt den her fremgangsmåde?
Hvad nu hvis en eller begge forældre viser sig at have HCM, hvad vil i så sige til de købere der skal købe en af killingerne?
Hvorfor vælger nogle at gøre tingene bagvendt? Ja jeg synes altså at det er bagvendt
For at gøre tingene helt klart, så er mine spørgsmål IKKE ment som en hetz mod dem af Jer der har valgt, at bruge denne fremgangsmåde, jeg vil bare gerne prøve at forstå hvorfor I har valgt at gøre tingene på denne måde?
Jeg håber på at der vil komme nogle seriøse besvarelser da det er noget der har undret mig flere gange
/Carli

Håller med om att det är lite bakvänt… Självklart är det ju säkrast att testa katterna innan ev avel, då vet man ju hur det ser ut, i alla fall för stunden.
Samtidigt tror jag att det många gånger kan ha en praktisk förklaring, inte alla bor med en HCM-testande veterinär/klinik "runt knuten". Bor själv i en del av landet där man kan testa för HCM inom rimligt avstånd endast ett fåtal gånger om året, då ingen klinik här uppe erbjuder den möjligheten på regelbundern basis.
A-K

Jag förstår inte det du skriver så bra, för språk är inte min starka sida tyvärr. Jag kan ju så klart inte svara för hur andra tänker men jag kan svara på hur jag själv tänker.
Jag har haft en kull född 3/8 där honan inte är HCM-testad. Och den honan kommer jag att testa inom kort, precis som alla dom andra katterna. I våras när honan skulle paras, och det diskuterades HCM så var det inte samma hets som det blivit nu. Och då kände jag inte att det var så viktigt. Men nu när jag lärt mig mer så vill jag bidra till forskningen med det som jag kan, det vill säga med testresultat.
Nu har jag ju visserligen inte skrivit något om detta på min hemsida. Och hur dom gör om föräldradjuren visar sig ha HCM har jag ingen aning. Antar att köpen går tillbaka då?? Usch, då kan man verkligen bli sittandes med en hel kull ungar. /Sylvia

För min egen del så är det så att jag inte har HCM-testat mina katter. Men nu har jag förstått vikten av att göra det och framåt våren kommer vi att testa våra avlesdjur. Men eftersom jag har en kull nu som är 4 veckor vill jag att föräldrarna ska testas innan kattungarna flyttar, bättre sent än aldrig. // Kaisa

#1 Du kan have ret i at afstanden har en betydning, men hvis det var tilfældet så ville kattene vel slet ikke blive testet eller?
#2 Jeg beklager at du ikke forstod hvad jeg skrev:-( Jeg kan evt. skrive på engelsk hvis det er bedre? Da jeg ikke er specielt god til svensk :-) Jeg ved ikke helt hvad du mener med, at der er en "hetz" nu? Der har været fokus på HCM indenfor skovkatte siden sommeren 2004, men måske er der mere fokus i Sverige lige nu end tidligere? Det ved jeg jo ikke om der er:-) M. h. t. hvad man gør hvis forældrene har HCM så kan det være, at du har ret i, at man så brænder inde med hele kuldet, eller også sælger man dem måske lidt billigere? Vi har ikke samme forsikringsmuligheder på killinger og katte som I har i Sverige (DESVÆRRE!!), så jeg ved ikke om det vil have en indflydelse på muligheden for at forsikre killingerne?
#3 Tak for din forklaring. Må jeg spørge hvad det var der gjorde, at du forstod vigtigheden af at teste?
Mvh Carli

Jag anser att det är upp till uppfödarna om och när de testar sina katter. Inget man ska lägga sig i om man inte har tänkt att köpa katt där. Anser att man ska försöka lita på sina uppfödarkollegors omdömme. Kan ju finnas en anledning, så som väntetider mm.

#4 Man tar till sej all information och efter hand så börjar man förstå allvaret i att testa sina katter. Man lär sej hela tiden och som jag sa så är det bättre sen än aldrig. Nu är det dags att jag tar mitt ansvar och testar mina djur. //Kaisa

#5 Du har helt ret i, at det er op til den enkelte opdrætter hvordan de gør i deres katteri, men derfor er det vel ikke forbudt, at spørge på et forum hvorfor nogle gør som de gør? Hvis vi ikke kan snakke stille og roligt om hvorfor vi gør tingene som vi gør hver især, hvad skal man så med et forum? Fremvise sine katte, fortælle om udstillingsresultater og fortælle at man har killinger? Er det det som forumet skal bruges til? Hvad er der galt i at spørge i en større gruppe om hvorfor folk gør som de gør?
#6 Tak for dit svar.
Mvh Carli

Intressant spörsmål. Jag kan bara tala om varför vi testade, detta efter att kattungarna var födda. Jag har något kluven inställning till detta med HCM, men då vår avelshane TIDIGARE hade ett syskon med "mild HCM" numera ua var det av vikt att göra detta, linjer jag ej känner till osv.

#7 Nej det är absolut inget galet med att fråga på forumet. Jag tyckte att det var en bra fråga men jag menade att man inte ska bli "misstänksam" om testerna inte är gjorda utan måste ha tillit till att våra kollegor verkar för rasens bästa och att de vet vad de gör.

# 8 Hur kan man gå från mild HCM till ua? Hade katten ingen HCM vid första testet? var det ett felaktigt testresultat? För HCM kan vad jag vet inte läka ut…Skulle vara intressant att veta mer om detta testresultat, vad man fann, eftersom katten blivit frikänd vid andra testet.

#10 Det går fint att gå in på Pawpeds och kolla, där finns 2 resultat med något års mellanrum HUR det går till vet jag inte, Nilfors är ju en kunnig kille så……

#11 du har helt rätt, hon testades och hade mild hcm 061121, omtestades 070827 med hcm normal, Nilfors är duktig, så det stämmer säkert.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus