Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 14-rasstandard
Läst 813 ggr
Frost
0

Öronen i standarden

Jag är lite intresserad hur ni tolkar standarden just när det gäller öronen.

Idag verkar ju de flesta tolka den så att de ska ha räta linjer, och ytterlinjen ska följa trekanten i den liksidiga triangeln.

Men i standarden står det ju också att öronen ska sitta högt och öppet, och det är väl just ordet "högt" jag har lite svårt att förstå, eftersom öronen som har mycket räta ytterlinjer och som följer triangeln för mig inte tycks sitta speciellt högt.  

Dessutom är jag lite konfunderad över att för tätt eller för brett isär satta öron är ett fel, utan att det i standarden anges vad som är rätt avstånd mellan dem.

Självklart har ju alla sina preferenser, men eftersom de bör utgå från standarden så skulle jag gärna vilja veta hur ni tolkar just det.

jaanuska
0

Sök diskussionen " Öron: antal poäng ". Kanske där hittar du några svarGlad // Jaana

Frost
0

Haha, jag har precis läst den diskussionen, men den lämnade fortfarande dessa frågor för mig… och istället för att lyfta en så lång tråd tänkte jag göra en egen.

Det står ju mycket klart hur skrivarna i den tråden vill ha sina öron, ville mest relatera det hur de tolkar standarden.

jaanuska
0

2# Eftersom standarden tolkas, kommer det givetvis att finnas "egna" tolkningar på standarden… Förresten, vilken standard läser du? Fife, independent eller annan organisation?

Avstånden mellan öronen går inte att fastställa med ett mått, då olika katter har olika stora huvuden.

Jag anser att bra skogisöron följer trangeln hela vägen, och skapar en liksidig triangel. Givetvis med räta linjer och gärna med tofsar!

MVH, Anders

Frost
0

Jag tänker väl på FiFes standard, och IDP har ju numera FiFes standard med.

Ja, man kan ju inte måttbestämma avståndet mellan öronen, men visst hade väl IDP tidigare att det skulle vara "ett öra emellan", alltså att öras bredd skulle vara 1/3 av huvudet, och var det mer, så satt öronen för brett isär osv…

Jag är inte helt hundra på om det var så, men tycker väl ändå att om det finns ett "fel" på det sättet, så borde det ju finnas en anvisning om vad som är rätt, med.

Däremot är jag fortfarande lite konfunderad över just att öronen ska sitta "högt". Liksom du tycker jag att öronen ska följa triangeln, även om jag gärna så småningom skulle vilja ha en lätt, lätt böj i linjen, för jag tycker det är mer estetiskt tilltalande än helt räta.  

Oavsett det däremot, så tycker jag inte riktigt jag kan beskriva det så att öronen sitter högt, förutom på yngre katter vars triangel inte breddat ut helt.  

Förmodligen är det antingen så att jag märker fel ord, eller att jag läser standarden fel och därför tänke jag se efter om någon har en bra förklaring eller tankesätt hur det hör ihop.