Fundering över nästa års regler
Angående nästa års regler vid poängsättning över mönster och rufism. Om man nu har en kull kattungar och någon av dom visar rufism när den är till salu vid 12 veckors ålder, tycker ni då att den ska säljas någon hundralapp billigare som sällskapskatt eftersom den i så fall inte har lika stor chans att konkurrera på lika villkor på utställning? I så fall hålls ju inte priset uppe på den renrasiga skogkatten som eftersträvas för även om den är renrasig så kan man köpa en billigare katt och så småningom kanske den kan jämställas med en blandras som det i värsta fall avlas vidare på. Vi vill ju inte att våra skogkatter ska säljas under ett visst pris men vilka kan konsekvenserna bli om man tänker lite längre? Det här kan också gälla katter som inte har så bra mönster. Kommer att tänka på hur "felfärgade" hundvalpar tagits bort som nyfödda för människors idioti med inriktning på färgen. Jag tycker att det i stället skulle koncentreras mer på hälsa och sundhet inom vissa kattraser än det här med färg som inte har ett dugg med att göra hur katten själv mår. Obs! för inga missförstånd. Jag tycker sällskapskatter/huskatter är lika mycket värda som renrasiga. Jag har själv haft flera som varit precis lika älskade som nuvarande katter. Kanske en aning överdrivet men vad har ni för åsikter? /Siv

Men rufism vid 12v kan ju växa bort eller minskas drastiskt..

Ska det verkligen bli poäng för färgerna & sånt på skogisen nu, En bra katt har ju ingen färg så det där med poäng på det är ju bara dumt tycker jag, i alla fall på en naturkatt som den Norska Skogkatten är..

Jag tycker att då det är en sån liten poäng (5 av 100) så är det inte så stor sak det med färg och mönster. Hur som helst så brukar man inte sänka priset för varje detalj som inte är perfekt så varför sänka pga lite rufism.
Finns ingen anledning att sänka priset för en sådan sak. Då skulle man ju behöva sänka lite om svansen inte var så lång, om katten verkar vara lite liten eller om öronen sitter lite högt…
Susanna
Jag har samma pris på mina katter oavsett vad de är avsedda till drar dock av på priset om de skulle ha någon fysisk defekt som tex knick, sternumkrok mm.

#0 Menar du då att man ska ta en hundring mer för bruntabbykatten med mycket rufism?? Då är det ju önskvärd med rufism. /Sylvia

Jag tror nog att Shalimar menar det att om man börjar tumma på färgerna nu, vart kommer det då att sluta, kommer dom katterna med fel färg att säljas billigare som sällskapkatter eller kommer dom att kullas bort redan som nyfödda bara för att dom har fel färg, Så som det ser ut i hundvärlden , där vissa raser med fel färg säljs billigare eller att dom valparna kullas bort redan som små. Det finns uppfödare som är väldigt tävlingsinriktade när det gäller bla utställningar, kommer då dom att till varje pris göra allt för att vinna och då på katternas bekostnad. Kommer dessa uppf. kanske till och med sätta avelsförbud på i övrigt friska & sunda katter bara för att färgen inte stämmer..
Nej det här med poängavdrag på färgerna är idioti tycker jag, Börjar det nallas lite nu med att dra några få poäng vart kan det då sluta om det får fortgå, Vad kommer att ske nästa gång, katter med för mycket eller för lite vitt får avdrag för att graden vitt inte stämmer överrens med standarden..
Låt skogisen få vara den naturkatt som den är och förstör den inte med sånt trams som avdrag pga rufism..