Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 04-färger-mönster
Läst 507 ggr
Labolina_73
0

Hur blir det sedan.....?

Jag tänkte på det sedan nu efter nyår när vi ska börja döma på färg..

Vad jag förstått så kommer dom att kolla på hur färgen är fördelad och på tex en skp hur pass brutet och avskilt färgerna sitter. Hur bra mönster det är eller inte.

Till min fråga då.. hur många kommer att börja avla på färg? så svårt ju nu när man aldirg tidigare tänkt färg utan bara typ och temprament samt stam och allt annat som hör dit till.. Jag är lite rädd för att om man ska börja kolla på färg oxå så blir något asnnan lidande,, Ja det finns andra raser som domt på färg sedan länge länge så som alla maskade etc,, men det är ju trots allt skillnad,, eftersom man aldirg kan veta vilket mönster det bli om en katt bär på tigré men är solid ex,, 2 tabby kan ju bara få tabby eller solid,, men en solid och en tigré kan ju få tabby om den solifa har tigré bakom sej..

Jag tycker att det är lite oroveckande.. men hoppas sklart att det blir så bra som dom tror..

Jag hoppas bara inte att domarna dömer utifrån vad dom gillar och inte gillar,, dom ska döma utifrån dom kriterier som finns som tex,, Min Engla som är Harlekin,, vissa gillar inte harlekin och andra gör det.. Då tycker jag att hon ska bedömas efter om hon är en bra harlekin eller inte,, och inte om domaren gillar harlekin eller inte..

Detta var bara ett exempel såklart men,,, vad tror och tycker ni nu när det början närma sej,,??

Jag har inte tänkt på det så mycket,, Men jag ska ju (har iaf anmält) till Örebri den 26 januari,, och då kommer dom ju att döma på färg kan jag ju anta..

Har någon några funderingar?

//Linda

LenLass
0

Personligen tycker jag att det är både och. Vi har länge avlat på silver och där försökt få fram "rent" silver med bra kontrast och har ju såldes även tänkt på vad vi parat med för att få så bra resultat som möjligt så för mig är detta bara en "fortsättning". Att exempelvis para brunt med silver tycker jag inte är så lämpligt då detta ökar risken för att få rufism i olika grader. Man kan ju inte enbart tänka färg utan måste ju även fortsättningsvis tänka helhet.

Juliette-
0

Som med alla våra spigré. Vi har ju jätte många bra avelsdjur som är en blandning mellan spotted och tigré.. man kan kanske tänka på sikt för att få fram bra mönster men vi kan ju inte ta bort alla dom ur aveln på en gång då har vi ju ingen avel kvar..
De där med mönster kommer bli svårt för oss då vi avlat utan att tänka på de för länge..

Alla kan ju inte avla på solida (ja då inte rött och creme) och tabby.. de som är lättast att få fram bra..

Jag tror inte vi ska hänga upp oss för mycket på 5p.. som OSH som jag med har har ju mycket mer än bara 5p på färg då är de ju skillnad..

Jag hoppas detta inte skall ändra något faktiskt.. Så folk börjar hänga upp sig på vissa färger.. Jag tror inte de blir bra för rasen

Kronängens
0

Domarna kommer inte att döma efter vad de gillar bäst. Om två katter är likvärdiga på allt annat spelar färg och mönster in. Om katterna är a 09 23 och n 03 22 så döms de efter vilken katt som har bästa färg och mönster efter vad de är regestrerade som. Har den blå katten bruten tigré (spigré) och den bruntabby perfekta kontraster och jättefin tabby så lär den vinna oavsett om domaren som dömer råkar tycka bättre om tigré eller tabby. Där får vi nog lita på domarna.

Däremot kan man väl oroa sig för att standarden kan bli lite sämre än period till fördel för katter med fina färger och mönster (det finns förstås katter med fin färg och mönster som även är väldigt rastypiska). Förhoppningsvis väljer vi fortfarande att avla på rastypiska katter, men väger in färgen också. Det är ju inte så många poäng det rör sig om ändå och jag tycker att allt annat som storlek, höga bakben, benstomme, triangel och profil, öron m.m. är mycket viktigare än färg.

Däremot behöver man ju lära sig hur färgerna ska vara för att vara rätt. Det hoppas jag få reda på i Helsingborg 8 december.