Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett04-färger-mönster
Läst 1261 ggr
Juliette-
0

Genotyp eller Fenotyp

När vi får färgbedömning nästa år på vår ras så har jag en undran..
Många raser som färgbedöms bedöms ju många ggr som fenotyp. Kommer de de bli så för skogkatten med eller kommer alla bedömmas som genotyP?

Någon som vet mer om detta

rockringen
0

Hej

Alla katter döms efter fenotyp eftersom det är den färgen katten har. Däremot kan katter genetiskt ha en färg som
de bär, men inte visar, den kallas då genotyp. Alltså kan domaren inte se den och därför inte döma efter den.

Barbro

Juliette-
0

OK
Men som min solida röda. Hon har ju mycket spök och ser tabby ut från sidan men är helt klart solid de är ju inga diskutioner. Skall jag då ställa henne som tabby eller solid.. Domarna ser ju hon är solid (om de kan något om färg) men till synes är hon tabby?

Kan ju ta ett exempel.. Våran orientaliska korthår är solid röd men ställs som spotted då de är de han är till synes.. kommer de vara samma på skogkatt?

Inte lätt detta med rött

Vittra
0

Hej!

Nej det är inte lätt med solida röda katter!!?
Jag har en hane från mig som är omreggad ett par gånger dessutom!!

Han är helt klart solid -på sommaren- DET kan alla domare se, men på vintern så vill dom ha honom till mönstrad!!

Han är i full kondition på sommaren & ej i full kodition på vintern ;) så det kan vara knepigt.

//Birgit

rockringen
0

När du säger "helt klart solid", menar du då fenotypiskt, eller har hon solida föräldrar eller har hon fått solida ungar med en solid förälder?

Om inte så antar jag att hon ser solid ut och då ska hon tävla som solid, med eller utan spökmarkeringar Skrattande

Juliette-
0

Hon har en solid pappa och en tabby mamma.. Hon har ej avkommor än..

Arabella
0

Hvorfor mener du hun helt klart er solid? Bare nysgjerrig…

Juliette-
0

#6 Ja de är inget snack om saken.. de syns mycket tydligt på henne hon är solid.. en mönstrad har mycket mer kontraster.. hon har inga kontraser alls mer än i spökmarkeringarna på kroppen.. En röd solid eller mönstrad ser man ju stor skillnad på

rockringen
0

#7 Då är det solklart att hon ska gå som solid, alla solida röda katter har mer eller mindre spökmarkeringar Skrattande

Juliette-
0

#8 ok då satsar jag på de *ler*