Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett02-kattungeprat
Läst 466 ggr
[LenaB]
0

Katt och allergi.

Hej på er!

Någon som vet hur det kommer sig att vissa katter går bra men inte andra för allergiker? Jag märker själv att kattungar är ganska besvärligt. Men vuxna katter går bra. Utsöndrar de något speciellt när de är ungar?

Vh LenaB

Mezzo
0

Kattungar och fertila katter (särskilt hankatter) har starkare allergener än kastrater exempelvis.

Kan bara svara för mig själv, men jag känner av våra korthåriga katter hemmavid men det går kanon med vår skogis!:)

Man kan vara allergisk mot olika saker: saliven, hudavlagringar (typ som mjäll fast ändå inte), pälsen…

Lycka till!:)

Mitt tips är ändå att prova er fram, finns inga specifika mer allergivänliga kattraser än andra, åk runt till olika uppfödare och kattraser och känn er fram..
För det som funkar för den ena kanske inte alls funkar för den andre…

/Malin

[LenaB]
0

ja det är ju det att man får prova sig fram. Jag brukar ta med barnen hem till goda vänner i Värmland och de har både hund, katt och fåglar. Ser jag tillbaka på ca 10 år så har det blivit mycket bättre. Förr kunda man nästan inte åka hem till dem. Nu brukar vi vara där i upp till en vecka och det går kanon. Deras katt har skogskatt i sig.

Men för ett tag sedan så var jag och hälsade på en familj som nyss hade fått hem en liten kattunge. Den kände jag av efter ca 10 min och tog då medicin och sedan var det ok igen efter ett tag.

Vh Lena.

Mizzi
0

Det är konstigt det där med allergier, själv är jag superallergisk mot kaniner men tål ALLA andra pälsdjur.

Tycker det är jättekonstigt, en vän till mig hade kanin ibland kunde jag vara där utan problem.

Men ibland hann jag typ bara sticka in huvudet innanför dörren innan jag blev tvungen att gå därifrån .

Mezzo
0

#3: joo.. själv e jag i princip allergisk mot alla andra pälsdjur förrutom katter.. även fast jag iof känner av korthåriga katter… men ändå.. får mest ögonbesvär o det finns det ju medicin till!:)

tål inte ens hästar.. och kaniner ska vi bara inte tala om.. får astma av bägge..

är även pollenallergiker, har kontaktallergi mot gran&parfym och våra egna bengalkatter (men det funkar om man tar medicinen då).. - annars får jag som kliande blåsor av bengalerna :(

i början när jag blev ihop med min sambo så hade han vår äldsta bengal då.. och jag fick kliande utslag över hela kroppen.. kunde aldrig tro att det var katten.. trodde det var typ tvättmedel&sköljmedlet… men tog allergimedicin och besvären försvann.. förutom alla ärren på benen.. suck:S:(

nu babblar jag bort mig! ;)

Men ja.. man ska vara rätt försiktig, särskilt när det gäller barn, för man vet aldrig om allergierna blir bättre eller förvärras..

Vi hade faktiskt t.o.m kanin när jag var liten.. efter en flytt o 2år utan kanin så blev jag superallergisk…. så kan det gå..

(Malin

[LenaB]
0

Ja verkligen. Man måste verkligen veta om man klarar av djuren vad gäller allergier för det är levande varelser. Det är ju inte en sak man bara lämnar tillbaka. Vi är lite inne på hund med men vi får se. Svåra valGlad!!

Vh LenaB