Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 405 ggr
Klasson
0

Skrik inte nu!

Men hur lång tid tar de för pälsen att växa ut på en norsk skogis?

SillyZones
0

Ojoj, det är så olika! Och hur menar du, växa ut? Har du rakat katten, eller har den fällt ur sig?Flört En del skogisar sätter inte rikigt med päls förrän de är 2-3 år. Andra får pälsen tidigt. Vissa orkar inte heller sätta päls förrän de är kastrater.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Klasson
0

jag har fått in en vanvårdad skogis, som va full i tovor å allt, en hel kaka.. Hon har levt ute å blivit vanvårdad.'

Så jag har fått klippa ner henne

SillyZones
0

#2 Ja, jag vet inte, jag har aldrig klippt ner en skogis. Men är du säker på att det är en norsk skogkatt och inte en långhårig huskatt, ofta i folkmun felaktigt kallad just "norsk skogkatt"? jag har en huskattkille som är långhårig, som har en helt annan pälskvalitet än en norsk skogkatt. Han förvandlas till en filttoffla om man inte kammar honom i stort sett dagligen. Mina skogisar däremot har en sådan bra pälskvalitet så jag tvivlar på att någon av dem skulle kunna få kakor i pälsen. Det är inte ofta jag måste kamma dem, vid pälsfällning, men det är mest för att de inte ska få i sig allt hår… Men det är ju klart, det finns ju skogisar med sämre pälskvalitet också, även om det inte är så vanligt kanske.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Klasson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men de är de som är så skumt, hon har varit ute hur länge som hälst, å pälsen utan på va jätte fin å mjuk, men längst huden hadde hon några tover

Klasson
0

Hon kan ju va en blandras eller en husis oxå jag har inte koll.. men jag tyckte de stämde mera på norsk

Miraklis
0

Hej!
Det sägs att det tar två år innan pälsen blir helt återställd efter en lejonrakning. Om man klipper ned ett par tovor så borde det väl inte synas efter vintern då pälsen har växt till sig! :-)

I år har det ju mestadels regnat och varit lerigt så jag tycker inte det är konstigt om en skogkatt skulle få några tovor i pälsen om den varit  ute mycket(klimatet har ju knappast varit idealiskt för skogkatter i år). Särskillt om den varit ute vid fällperioden en del skogisar har väldigt tjockull och långa täckhår och det är inte alltid lätt för dem att hålla pälsen i topptrim intill huden med dessa förutsättningar. De flesta av oss som har skogisar kammar våra katter regelbundet och då är det inte konstigt att det inte blir tovor.

Klasson
0

Tack ;)

Jo,denna katt har ju ingen som tagit hand om henne å gosat å borstat henne..

Hon har varit ute sen förra vintern…

kerstin2181
0

En långhårig katt som går ute och lever i fukt, får väldigt lätt tovor vid huden, och du gör helt rätt att raka av kissen detta, för det gör verkligen skitont, stretar på krakarna när dom rör på sig, stor heder åt dig, som förbarmar dig över kattens ödeFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Frostvikarna
0

Har du kollat om hon är öron eller chipmärkt? Hon ser fin ut och jag hoppas hon får ett fint o ch bra liv nu.

Gisela

Klasson
0

Hon är inte öronmärkt iaf de kunde jag se!

Vi ska till vetrinären när jag fått ihop pengar(då hon reagarer på enabakbenet, har lagt ut en blänkare på hittekatter om insamlingshjälp till vetbesöket)  Jag ska be dom titta om hon har Chipp.

Det har dok legat en annons med katten ute på Ljusdalsposten å ingen har reagerat..

Tråkigt,det är en fin katt

Klasson
0

Jo jag ska se till så hon får ett toppen liv =)

Juliette-
0

Ja några månader tar de lätt

LittleL
0

#6 Ja, precis så är! Jag har en katt som är ute mycket i rastgården och den har en helt otrolig pälskvalitet. Perfekt skogispäls. Men…även den hade tovor nu häromdagen. Underullen är såå tjock och täckhåren minst 10-15cm på ryggen. Alldeles glansig och fin, men när det skulle bli bad här hemma så upptäckte jag tovorna. Kändes inte när man tog i katten, bara när kammen skulle ner till botten av pälsen. Snacka om att jag fick dåligt samvete!
Så även BRA pälskvalitet kan tova. /Sylvia

Klasson
0

Ok. tack för svaren