Har hon fårr ekorrsvans?

Inte för jag vet nåt om ekorrsvans, men mums vilken gobit, otroligt vackra färger
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

kolla med skogkattslingan dom vet
#2 Tack för tipset det ska jag göra.
Om jag minns rett, så ligger ekorrsvansene litt bortover ryggen(som en Norsk buhund omtrent)

Ekorrsvans är när katten ALLTID bär sin svans i en ringlad form, precis som en slädhud t ex.
Gladsvans är när katten lägger fram sin svans längs ryggen eller i en båge (som på din bild). Men en gladsvans bärs inte alltid så utan kan slappna av och hänga som den ska.
Hoppas du blir lite hjälpt av detta? /Sylvia

Satin har gladsvans, hon lägger den i en båge över ryggen
mest när det är busdags
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Här är väl en typisk ekorrsvans… S*Månlyckans Janne Schaffer (7v på bilden) bär sin svans nästan jämt på detta sätt. Men han kan räta ut den, när han sitter och äter tex, då ligger svansen som vanligt bakom honom på golvet. När han springer och leker kan svansen vara "som vanligt". Men när han bara går omkring, ligger den på ryggen som bilden visar.

Tycker Ockra`s svans mest liknar en buhund´s om #4 skrev. När hon sitter o ligger är den ok oftast men sen kommer grisknorren fram igen. Detta har kommit nu på sista tiden. Är detta ärftligt så vill jag ju ha avelsförbud på henne. Tack för all informatiom o kort vill gärna se mer för ingen svans ser ut som Ockra´s.

Ekorrsvans behöver inte börja vid roten. Det finns svansar som böjer av längre ner på svansen och i stort sett bara har en mjuk böj, dock alltid åt samma håll och inte hela tiden. Dvs, det finns olika grader av ekorrsvans.

Hej igen!
Man spekulerar i om ekorrsvans består av två olika anlag, ett anlag som gör att svansen läggs upp på ryggen (liknande det som många kallar "gladsvans"), och ett anlag som gör att den "krullar ihop sig". Vid båda anlagen så är katten vad jag kallar för ekorrsvans. Givetvis är det som Restless skriver i inlägg #13 att det finns olika grader, men min personliga erfarenhet från de "fall" jag har följt är att det alltid blir mer o mer. Jag kan inte på bilderna säga att din katt har ekorrsvans, men helt klart ser det misstänkt ut.
Vill du läsa mer råder jag dig att gå in på www.americanringtail.com för där kan du se en del exempel bl a.
mvh Malin
Tack Malin och ni andra. Nu säger jag natti natti./ Laila