Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 6335 ggr
pacados
0

åksjuk!

hej!

någon här som haft en åksjuk katt och fått någon form av lugnande alt åksjuketabletter utskrivna elr har ni andra tips? ska till stkhlm från ängelholm och vill inte att min lilla plutt ska behöva må dåligt.

mvh jennfer

kerstin2181
0

Min vita hane blir åksjuk, och spyr så om det bara är ett par km, så jag tar bort maten för honom kvällen innan, jag har slutat ställa honom, men åker ju dock på vaccinationer och hälsokontroll. Har en vän som har en hona som dreglar vid bilfärd, hon har sin hona i knät, vilket inte är så bra om det skulle hända nåt. Det finns ju medicin som veterinär skriver ut, men det är ju lugnande preparat, som inte får förekomma vid utställning

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

pacados
0

vi ska inte på utställning,han flyttar till kiruna så han får en lång jobig färd…det var det som bekymrade mig…han spyr oxå som en gris och bara flåsar och får panik nästan,då vi skulle ca 1 mil bara…har du något namn på dom lugnande så man kan läsa om dom??

Mylingens
0

En väninna till mej fick rådet av sin veterinär att ge katten Postafen, samma åksjuketablett som är till oss människor och som du köper receptfritt på apoteket. Det hjälpte på hennes katt när vi åkte till Tönsberg i Norge. //Kaisa

pacados
0

Tack så mycket för tipset Kaisa!!ska gensat bege mig och köpa det,käns bättre med receptfria saker,känns inte som det är lika starkt då…tackar!!!

Margona
0

Jag tror att min Smeagol är åksjuk även om det inte är så mycket att han kräks. Smeagol vill ligga högt så att han ser vägen. När vi var till Tönsberg i september fick han några tabletter av mitt resesällskap, det var något naturmedel som faktiskt hjälpte. Det var som små kulor som man löste i vatten.

kerstin2181
0

#4 jag ska kolla upp det ikväll, hos veterären, men det bästa är ju att du provar Postafen, kanske innan den långa resan, för det är ju bäst för katten, om den inte behöver andvända det starkare preparatet, lycka till

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

ienan
0

Min Kurre är åksjuk. Vi åker ca 30 mil då och då när vi hälsar på mina föräldrar. Han får en halv åksjuketablett (postafen) när vi ska åka, och då kräks han bara en gång, i stället för hundra gånger av de tabletter vi fått på recept av veterinären. Postafen är alltså mitt tips, fast ge katten HÖGST en halv tablett, tänk på att en tablett är till för en vuxen människa…

Lycka till//Catrin

SussieBuzzie
0

#0 Vi ger vår ena katt postafen, på apoteket sa dem att vi skulle ge 1/4 tablett eftersom det egentligen är för människor. Den varar i 12 timmar. Den gör så att katten blir dåsig och ska helt ges en 1 timme innan avfärd.

//Sussie

Rhapsody
0

Åh tack för tipset! Då kanske min svartvita kastratkille kan åka på utställning igen utan diarré och dreglande i bilen. Har inte haft hjärta att ställa honom nu eftersom han mår så dåligt av resorna.

Postafen blir det!

Mylingens
1

Min väninna gav bara en 1/4 tablett på ditvägen men hon blev åksjuk ändå så på hemfärden fick hon en ½ och då hjälpte det! Tänk på att den ska ges en timme innan avfärd! //Kaisa

skaujentas
0

Hei!

Hedda fra meg blir bilsyk. Vi har oppdaget at det hjelper at burets åpning er i kjøreretning og at buret er såpass høyt at hun kan se fremover. Det hjalp også med felovay.(vet ikke hvordan det skrives) Hun sluttet ikke å sikle helt, men mye bedre ivertfall og etter en stund la hun seg ned og sov. Og det har hun aldri gjort før.

Lykke til!

Vittra
1

Hej!

Läs dessa råd innan du prövarFundersam katterna reagerar olika, blir lugna alt "skogstokiga" enligt vet.

http://www.djursjukhus-sthlm.se/websites/webb_filer/filbank/förebyggande%20åtgärder%20åksjuka.pdf

Det är, som nämdes här ovan, inte ok att använda för resa till utställning då man inte får/bör ställa katt som medicinerar.

Våra åksjuka katter får också åka "framlänges" i åkriktningen & gärna så de ser ut lite framåt.
Diarré kan unvikas genom att ge katten canikur någon/några timmar innan (kosttillskott finns hos vet.)
Dregglande/kräkande katter kan man sätta på en barnhaklapp (tex frotté) som man sätter extra band och även knyter på runt magen.

Lycka till med resanSkrattande & hoppas kisse får det bra under tiden.
Ps #5:an vilket naturmedel? blir nyfiken, vill också slippa dregladet

Margona
0

#12 Jag vet tyvärr inte vad det heter men jag kan fråga henne vi åkte med eftersom hon gav det till Smeagol. Jag återkommer när jag fått något svar. Min katt är inte så åksjuk så han dregalr eller kräks men man kan se att han reagerar lite eftersom han slickar sig runt munnen.

Det känns bättre att ge honom naturmedel än tabletter för åksjuka.

ariel
0

Min erfarenhet är att postafen inte funkar alls…Min ena kille spydde o bajsade ner sej bara då vi åkte ca:1km trots postafen…Men han kanske har blivet extremt åksjuk…Detta har kommit på honom det senaste året då han är 3år nu.

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Mylingens
0

#12 När vi åker till långväga utställningar som t.ex Norge så åker vi alltid dagen innan och alltså inte dirkekt till utställningen. Alltså har preparatet hunnit ur kroppen till nästa dag när det är utställning. Och visst kan man sätta på katten en haklapp så du slipper saglet i kragen men katten mår ju fortfarande dåligt. //Kaisa

MissMikkus
1

#12 Fråga Glömstaskogens om naturläkemedlet. De känner till det.

Vrethagens
0

Vi har en huskatt som inte alls gillar att åka bil, han både kissar och bajsar på sig, stackarn. Fick rådet i somras av veterinären att prova spraya feliway i bilen, samt i transportburen (en stund innan avfärd givetvis). Köpte det hos veterinären och provade nästa gång det var dags att åka bil. Han mjauade ett par gånger och det var allt. För oss fungerade det bra. Kan rekommendera att prova det.

Lycka till och hoppas du finner en bra lösning för kissen. //Åsa

Rhapsody
1

Tyvärr hjälper inte Feliway för Fantomen, vi har testat två gånger utan nämnvärd förbättring. Jag forskar vidare efter naturläkemedlet hos Glömstaskogen för det vore så kul med en bilresa utan bajs….

Vrethagens
0

#18 Vore intressant att höra vad det är för naturläkemedel och om det fungerar.. Förstår att ni ser fram emot en "luktfri" bilresa.. //Åsa