Amadeus är omöjlig

Ett tips är att var två på "fotosessionen". En som fotar, och en som påkallar kattens uppmärksamhet mot kamerans håll, eller det håll man nu vill att katten ska titta emot. Man kan änvända vippa, låta på något sätt som katten reagerar på, tjoa, hoppa, hehe… alla knep är bra. Lycka till!!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
#1 Ingen liten pjäs precis!!

Ja, problemet med att vara ute är att det ju finns så mycket annat som katten vill tita på än just dig och kameran! Så då får man ha tålamod, tålamod och åter tålamod.. Och ta 200 bilder varav kanske 3 går att använda…
Men jag ser att det ser mörkt ut… det kanske är bättre att vara ute i dagsljus?

Klockan var inte mer än 15.30, ska prova tidigare på dagen. Men innomhus är det ännu värre han gömmer huvudet mellan sina ben eller springer bort. Men jag pratade just med en kompis och hon ska be sin kompis som är djurfotograf att komma hem till mig för att försöka.
1# Om inte matte vore så rädd för kameran skulle kanske inte pojken vara det heller

Jag skulle vilja säga mycket tålamod, testa flera gånger under samma dag. Försök fånga honom när han är pigg. Locka lite försiktigt. Ta mååååånga kort.

jag har jobbat som fotograf och fottat djur med…
va i ett ställe som det inte finns för mycket störningar. ha någon som pockar på uppmärksamheten med tex en leksak eller mat och ta massa massa bilder. Jag brukar minst 100 bilder.

oj fotat

#10 Tack för informationen! Han är som sagt extremt svår och att locka med någonting hjälper inte mycket han bryr sig inte om det utan vänder ändå bort huvudet.

#12 inte ens med godis, kattmynta eller något annat han tycker mycket om… så gäller de vara snabb innan han kommer… lycka till

#12 Vet precis vad du menar med att inget funkar att locka med. Min hane är likadan. Till på köpet HATAR han vippor. Och alla domare använder vippor, och när katten inte tittar så vippar dom ännu mer, vilket innebär att han ser ännu surare ut och vrider sig halvt fördärvad för att slippa se på domaren. Har provat att locka honom med allt möjligt när jag ska fota men inget funkar. Man får helt enkelt vänta ut honom och snabbt som attans ta ett kort innan han hinner stänga ögonen eller vrida på huvudet. Så Lycka till du med, i den fortsatta jakten på det perfekta kortet. /Sylvia

Ett sätt kan vara att nån sysslar med nåt bakom fotografen så han blir nyfiken.
Annars brukar det funka med ljud han inte är van vid. T ex att man rör nånting bakom ryggen.
(Dock inget som är för uppjagande så det blir uppspärrade ögon)
Dom sätten använder jag med min pojke som har en tendens att lägga sig ner och blunda så fort jag tar fram kameran. -_-