Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 704 ggr
xCYANIDEx
0

ny katt?

idag kom den lilla tösen hem!
en skogis då ofc. :) hur jävla söt och kelig som helst! spinner och sover brevid en. :) nu har jag haft henne i 5 timmar, och hon är verkligen asgosig.
men, vi har en till katt på 1 och ½ år, en bondkatt. och han (rambo) fick möta henne då (marilyn) och han höll sig mest på avstånd, och kollade på henne. sen gick han fram ibland och hytte med tassen, sådär ni vet? och sen nu för en stund sen fick han vara lite i köket, och hon med. då låg han på lur & hoppade sen mot henne och hytte med tassen igen. sen bet han henne lite så hon kved.
är det här för att visa vem som bestämmer?
han hytter me tassen mycket.
eller, är det något negativt, som om att han vill ha ihjäl henne?
jag är ny på den här punkten, de här me nya-kattmöten.
o de är så hjärtskärande o se när han bet lite i magen så hon kved.
är det fel eller, är det en tillrättanvisning?
hon är helt tvärtom. hon strosar omrking och bryr sig inte, utan försöker smeka sig mot honom medkinden, men då hytter han!
kan det vara att han kanske inte är van vid katter? eller kan detta vara negativt?
när bör jag dra en linje på att han gått över gränsen? hur mycket tid kan det ta för en katt att acceptera en annan?
hon är ungefär 13 veckor.

alltså jag blir glad om ni svarar, och inte bara läser. för jag vill så gärna få det här klart för mig. så snälla, ni som har erfarenhet eller vet nått om det. snälla skriv.

xCYANIDEx
0

INGEN?

Kronängens
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska ge för råd. Men det kan ta tid innan katterna gamla katten vänjer sig vid nykomlingen. Det är kanske bäst att de bara umgås när du kan ha dem under uppsikt så att han inte är för hårdhänt. Det är nog så att han vill visa att han bestämmer, men det får ju inte gå för långt. Jag tror att det kan ta allt från två timmar till två år innan de blir vänner…

Lycka till!

xCYANIDEx
0

ja, allt sker under uppsikt.
okej, jo, det är ju individuellt. >_< är hans beteende normalt, eller är det indivudellt? man undrar ju. >_<
tack, jag hoppas de blir bra sen. :)

LittleL
0

Det verkar inte vara någon överhängande fara för den lilla. Låt helst bli att lägga dig i. På lång sikt är det bättre om dom löser det själva. Givetvis måste du vara med och övervaka så det inte går överstyr. Men glöm inte att det klart att hon piper, hon vill visa sig liten. Kanske inte gör så ont egentligen. Han kanske tycker att hon strosar runt lite för nonchalant, och behöver sättas på plats.

Använd sunt förnuft och tillåt katterna att prata kattspråk med varandra. Lämna dom inte själva med varandra innan du känner att du kan lita på att det går bra. Lycka till! /Sylvia

xCYANIDEx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha, tänk vad allting ändras snabbt!
dom är nu bästa vänner.
nej jag skojar inte!
det här var mer än vad jag kunde hoppas på!
och jag är så himla otroligt glad för det! Skrattande

xCYANIDEx
0

:D

xCYANIDEx
0

:')

xCYANIDEx
0

:D

Labolina_73
0

Vad härligt att det gick så bra.. :-)

//Linda

Runsviks
0

Det brukar för det mesta lösa sig… njut av dina fina katter.

Kronängens
0

Oh, vilka gulliga bilder!

erspers
0

kul att det ordnade sig ..det brukar göra det efter ett tag..Glad

//Stefan

xCYANIDEx
0

tack alla! :)

jo, men eftersom vi köpte rambo från ett katthem så visste vi itne hur han hade de haft innan. och har för mig, både mamma och jag, att hon som hade hand om katthemmet sade att han var en ensamkatt. men ja, det gick ju jättebra! :)