pälsvård
har aldrig haft långhårigkatt innan vad bör jag införskaffa gällande pälsvården??

glömde… om de finns nån bra hemsida med dessa saker skicka gärna den med
Eftersom din katt är en blandras är det svårt att ge dig råd. Skogisar har normalt mycket lättskötta pälsar. Man kan borsta eller kamma katten någon gång ibland, mest för att det är mysigt. Men perserkatter kräver ju mycket pälsvård, man måste om jag förstått det hela rätt kamma varje dag för att undvika tovor. Så du får väl börja med att skaffa en kam eller borste på djuraffären och prova dig fram med hur mycket du behöver borsta. Om det blir tovor kanske du ska prata med en perserägare. Men förhoppningsvis har din katt fått en skogispäls.
Susanna

En vän till mig hade en skogkatt/perser och pälsen var helt hopplös om man inte borstade ordentligt. Blev ordentliga tovor av pälsen. SLutade med att han fick klippa bort tovorna för dom inte gick att kamma ut. Så åk till djuraffären och skaffa borstar.

ja hoppas de med… e ju 75% skogis men man vet aldrig…
Vi har haft en blandras som var skogkatt och perser, mest skogkatt så det kanske var som din 75%..det vet jag inte. Han hade lite mer av den ulliga pälsen än var vanligtvis skogkatter har,men ändå med mycket stickelhår. Men han hade inte mycket tovor. Vi brukade kamma med en kam som är gles i ena änden och tätare i andra, ungefär 1ggr i veckan. Fick han tovor var det oftast i kragen eller under "armhålorna", så där tog vi lite extra….annars inget.

tack =)

#4 Om du nu är helt säker på den blandningen dvs.
Hur som helst så är det viktigast att skaffa en bra kam och vänja kissen vid den, du lär märka vid vuxen åldern vad han har för sorts päls.

vänj honom även Tidigt med bad!!
semi&långhårspälsar behöver även underhåll i form av bad ibland.. ;)

#7 japp jag e helt 100 på blandningen