kemisk kastration!
Jag undrar om någon här inne vet något/eventuellt själv testat kemisk kastration på någon katt?
Om en hane är i så pass dålig kondition att vanlig kastrering är otänkbar kan då så kallad p-spruta vara ett alternativ?
vill gärna ha synpunkter.
tack på förhand
Karin
Jag har bara använt p-spruta då min hane varit i ok kondition, med det har fungerat väl.

Själv skulle jag nog försöka få honom i kondition, innan jag gav honom nåt alls, sen beror det väl lite på vad som felar, om han är mager och ur balans för det fertila, som vissa hanar kan vara, så skulle jag fråga veterinären till råds, om det finns bakterier eller liknande, skulle jag avstå allt.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Nu har jag gått och funderat ett tag på din fråga och så här tycker jag. Är en hane i så dåligt skick att den inte kan kastreras så ska den tas till veterinär för då är den sjuk. Kastration är ju inget stort ingrepp och den kan ju även få antibiotika efteråt om det skulle behövas. Att ge en hane som är i så dåligt skick att den inte skulle klara en kastration en p-spruta tycker jag däremot verkar vara ännu sämre idé.
# 3
Signerar på den. 
Dessutom så kan katten få svulna bröst som kan spricka.
Det brukar hellre inte funka med p.piller eller p.spruta.
Kanske ibland med då har man haft tur men det kan också vara skadligt !!!!!
Har du noen aning om hvorfor han er i så dårlig kondisjon?
Tack alla för era svar!
Jag måste meddela att den kärlekskranke herren fått en spruta hos veterinären i dag på morgonen.
Skulle väl informerat om att det inte är en skogis utan en exot som ägs av en granne till mig.
Han har haft en ögoninfektion och blev helt tossig.
Sen att han inte kan kastreras beror nog mest på mattes nojighet.Och hon vill få möjlighet att ta en kull på honom.
//Karin