Tjuvparning??
Ja, jag misstänker att det faktiskt har begåtts ett reglerätt brott här hemma i huset. Den skyldiga är Totte som inte kunnat styra sina känslor för sin svärmor, trots sina avvisande väsanden mot honom. Thea börjar få svullna tuttar och ju mer jag tittar ju rosare tycker jag att de är…Det är ju bara det att både Annsofie och Thea har fått p-piller men jag tycker mig ha sett en tendens till att Thea har löpt "igenom" dem, hon har inte löpt som hon brukar utan p-piller, men hon har varit väldigt "glad" i kel och klapp över bakdelen vissa dagar…
Tills saken hör nu att vi ska till veterinären på måndag, Totte och Annsofie ska HCM testas då det faktiskt var tänkt att Annsofie skulle vara hans fru. Men nu har han valt tjej själv, han är inte ett dugg intresserad av den vi valt, så nu överväger jag att ta med svärmor till vetten istället, kanske kan de göra ett ultraljud så vi får se hur det ligger till?? Kan man göra HCM test på en gravid katt? Och alla p-piller jag tryckt i henne? Hur fungerar det om hon är på tjocken?? Nja, det känns som det blir ett samtal till veterinären idag för att klargöra lite frågor. Men först ska det avverkas en planeringsdag med jobbet i Järfälla.
Trevlig dag!!
Hoppsan, jag har inget svar på dina frågor, men jag önskar dig lycka till och att allt går bra.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Om du "har tur i oturen" så är hon bara skendräktig, det kan ju hända ibland också har jag hört, men kolla med vetten om det med ultraljud då får du ju bekräftelse på en gång…

Totte verkar vara mer förtjust i svärmor och inte i den du valt ut till honom. Jag vet tyvärr inte om man HCM testa en gravid katt. Hur det än ligger till så är det väll ingen katastrof, du får ju dina efterlängtade bebisar även om det vart av en annan mamma. Jag kommer följa det med spänning och vet att det blir underbara kattungar vem som än är den blivande mamman.
Kram

Börja med ett UL för att se om hon verkligen är dräktig. HCM-test kan visa fel resultat på dräktiga honor så det rekommenderas inte. P-piller kan tyvärr ge missbildningar på kattungarna. Men du kan ju ha tur också så att allt går bra. Håller tummarna! Hade de varit för nära besläktade OCH ev. missbildade hade man kanske fått överväga abort, men så tycks inte vara fallet? Det är inte en parning som inte får ske pga nära släktskap va?

Man kan sagtens lave HCM-test på drægtige samt diegivende hunkatte. Du fortæller bare veterinæren, at den er drægtig/diegivende og så tager han/hun det med i sine betragtninger når han/hun skanner.
M. h. t. at hun har fået p-piller under drægtigheden, så behøver det ikke have nogen effekt. Jeg kender en opdrætter i England som troeligt gav sin hunkat i min. 5 uger af hendes graviditetet, før hun opdagede at hun var gravid:-( Det kom der INGEN defekter ud af, MEN det kan selvfølgelig forekomme.
Hvor tit får din hunkat p-pille? Nogle hunkatte har brug for, at få p-pille oftere end hver 7. dag. Jeg havde en hunkat på et tidspunkt, som fik p-pille hver 7. dag til at starte med, men hankattene blev meget interesseret i hende på 6. dagen. Så fik hun p-pillerne på 6. dagen, men de var stadigvæk lige lovlig interesseret i hende! Vi endte med at hun fik p-pille hver 5. dag, så stoppede interessen fra hannerne også.
Mvh Carli

Det går att HCM-testa en gravid katt men när jag skulle boka hos Anna Tidholm så reckomenderade de mig att vänta för att få ett mer tillförlitligt resultat eftersom hjärtat jobbar hårdare och blodmängden ökar hos honan under dräktigheten.
Oj Oj Oj då, vad Rackar-Totte har varit duktig som tagit saken i egna tassar! Hoppas allt löser sig till det bästa!!!
Kram Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#17, tack för era svar och era synpunkter! Det är ingen katastrof om det nu skulle bli bebisar. Stamtavlemässigt så fungerar det bra och Thea och Totte har äktenskapstycke, de kompletterar varandra bra. Men MINA planer sprack i så fall, jag hade sett fram emot bebbar mellan honom och Annsofi till vintern
. Jag har precis tagit ett par kort på tuttarna, de är ljusrosa i mina ögon, och har fått sin spenaktiga form, i vanliga fall är dem som knappnålshuvuden. Hon har fått ppiller regelbundet var 6 dag de senaste veckorna då det verkade för glest med 7 dagar emellan. Men vi är alla överens i familjen, det är den gravida Thea vi ser, otroligt kelsjuk och gosig, trött och hungrig…Men jag gör som så, kör på HCM test som planerat för de andra två, och beställer tid för ultraljud åt svärmor, så vi får veta om hon bara låtsas eller verkligen är dräktig…
Håll alla tummar och tassar för oss så allt blir till det bästa!

Lycka till nu även om det inte vart som du tänkt, det blir nog fina och friska bebisar ska du se.
Kram

En kille vid namn S*Erspers Bosse från vår andra kull har inte kunnat styra sina känslor när han hade chansen hos sin nya ägare i Tyskland heller..
..ägarens svärfar blev sjuk o hamnade på sjukhus o lite annat trassel hände så ägaren glömde att ge sina honor p-piller ett tag o märkte inte förrän det var för sent vad som hade hänt..så nu är lille Bosse som är 11 månader far till tre kullar med tre olika honor..allt är ok med HCM test o stamtavlorna som inte krockar osv men ställa till så matte o husse får 15 kattungar helt plötsligt hade dom inte direkt räknat med..så kan det gå när inte haspen är på..
//Stefan

#11 ajaj då
#8 och 9 Jag tycker också att de ser lite rosa ut. Det lättaste är om man har före och efter att jämföra med förstås.
Susanna
Vilken fin buskille du är Totte
Det blir inte alltid som vi tänkt oss-----fast fina ungar blir det garanterat
Kram//Yvonne

#13 Vad skönt att höra att ngn mer tycker de ser lite rosa ut, man inbillar sig ju så lätt. Som jag skrev så var storleken tidgare som knappnålshuvuden
#14, haha, ja, jag tvivlar inte en sekund på att det inte blir fina ungar, måste ta reda på vilka färger som kan väntas om det nu är ungar på g, en ds 22 + n 09 24. Vad tror ni??

För att var lite besvärlig och tvärt emot alla så tyckte inte jag att tuttarna var "dräktighetstuttar".

Hej Gisela!
Jag har mailat dig några riktigt bra färgtabeller där du kan se eventuella färger. Då kanske Thea blir både mamma och farmor ganska nära in på då.
Kram

Hallå!
En fördel med att HCM-testa när honan är gravid att man kan på samma gång se om och ev hur många ungar hon bär.
Hat bra/ Mats

#16, haha, det är ingen fara
jag välkomnar alla åsikter då jag har svårt att fatta HUR Totte skulle ha fått till det, men samtidigt så ser jag och känner igen alla symtom från tidigare dräktigheter… Vid ett par tillfällen de senaste veckorna så har det faktiskt legat en del rödsilvriga tussar på golvet så något har ju hänt när matte varit på jobbet.
#18 Tack, jag hoppades lite på det från början, att man kunde göra allt på en gång, ska rådgöra med vetten i morgon…

Jag tyckte inte det såg speciellt dräktigt ut heller men gör ett ultraljud för säkerhets skull.

Hej alla, har nu pratat veterinären, ultraljud och dräktighetskoll kan göras från tidigast den 28 dagen så nästa fredag är tid bokad för ett ultraljud!

Lilla Gisela jag vet oxå att man kan HCM testa en dräcktig hona för jag gjorde det själv nu den 16 oktober o det visades att min hona hade ett jättefint hjärta trotts hon var dräktig!!!!!!! Ingen fara enligt Lennart Nilsfors
Jag glömde GUUUD va roligt med barnbarn va SPÄNNANDE!!!!

I dag har vi varit hos veterinären och gjort ultraljud på Theas mage, och där fanns INGA bebisar
. Tyvärr upplevde jag att det inte gick att fråga så mycket om p-piller och löpning då veterinären inte visste så mycket om det. Det känns i allafall skönt att det var tomt där inne, Thea behöver vila ett tag från barnafödande och ska i stället få agera mormor och barnvakt till Annsofie och Totte om tycke uppstår där under vintern.
Trevlig helg alla, nu åker jag till London och shoppar!
//Gisela

Åh va gött då vet du!!!
Åh ha det så gött i London!!!

Hi hi, jag hade rätt
men skämt och sido, det var ju skönt att det var tomt. Ha det så kul i London.
Hmm då hade jag också rätt… Ha en supertrevlig helg i London.