Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 223 ggr
abuelas
0

Vad skulle du göra?

Vad skulle du göra om du bokat en katt och sen bestämt datum som du skulle hämta katten. Men då råkar du ut för en del otäcka saker med sjukhusvistelse osv.. Och då för att uppfödaren ska hålla katten till dig en vecka till så betalar du hela summan för katten. När du sen åker in på lasarettet ännu en gång så säger uppfödaren att om du inte hämtar katten inom några dagar så säljer hon katten vidare!! Men du har ju betalat katten..Hon är ju din nu!!

Naturligtvis tappar du förtroendet för uppfödaren eller hur? Och naturligtvis så blir ju också uppfödaren frustrerad på dig som aldrig kommer och hämtar kattungen..

Saken är också den att det inte är några papper skrivna..så du har inte uppfödarens underskrift på att du betalat katten. Men det syns på kontoutdraget att hon är fullbetald!!

Uppfödaren säger att du ska få dina pengar tillbaka när hon sålt kattungen!! Men kan hon sälja en kattunge som du äger????

Jag bara undrar…Vad skulle du göra?

SillyZones
0

Om hon inte vill sälja katten till till dig/den det nu gäller så ska hon ju betala tillbaka hela köpesumman anser jag, och det omgående.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

abuelas
0

Uppfödaren påstår att det var för länge att vänta..Och hon ville tydligen sälja katten nu..Men katten är ju betald!

WesthKiowas
0

Så länge ni inte skrivit några köpepapper så är kattungen fortfarande uppfödarens och hon/han kan sälja katten.

Vad jag hade gjort beror ju på omständigheterna. Men om jag valt att sälja katten vidare så skulle pengarna betalats tillbaka omgående.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

erspers
0

har hon ändrat sig helt plötsligt så ska du se till att få pengarna tillbaka bara o vara glad att du slipper ha med henne att göra..är det den "uppfödaren" som jag tror att det är så skulle jag ärligt talat inte vilja ha en katt från henne ens om jag fick den gratis..

//Stefan

SillyZones
0

Jag vet ju inte vilken uppfödare det gäller, men det låter ju mycket märkligt. Se till att få dina pengar tillbaka och det nu, hon har ingen rätt att behålla dem. Du vill ändå inte ha en katt från en sådan som bär sig åt på det viset.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

abuelas
0

Ja vi får väl se om pengarna kommer..Uppfödaren hade flera andra som var intresserad av katten, så katten skulle full-betalas om hon skulle hålla den. Så katten betalades..papper skulle skrivas vid hämtning. Men så åkte jag akut in på lassa och blev inskriven. Var yrslig och svimmade tätt som oftast. Väldigt otrevligt!

Då¨tyckte uppfödaren att hon fått vänta så länge så nu ville hon sälja katten vidare. Men jag hade ju betalat henne..och jag kunde inte rå för att jag blev sjuk.

Gyldenloeve
0

I Danmark er lovgivningen sådan at hvis en køber har afgivet bud på en vare, så er det kun køber der kan aflyse salget, medmindre der er lavet specifikke aftaler, helst skriftlige, inden varen overdrages.

Og katte anses i lovens øjen for at være en vare på linie med andre vare, når det er en registreret opdrættter der sælger den.

Hvis det var mig ville jeg formentlig klage til opdrætterens klub og evt. stævne vedkommende v. h. a. en advokat, for selvom katten ikke formelt er overdraget til dig som køber, så er du den juridiske ejer af "varen" og derfor kan opdrætteren ikke bare vidersælge den. Det er i hvertfald sådan situationen ville blive tolket her i DK.

OM du så har lyst til at deale med sådan en person og bruge en masse tid og kræfter på at få din kat udleveret, er jo op til dig.

Mvh Carli

kerstin2181
0

#6 jag tror jag vet vem uppfödaren är, och jag tycker det låter väldigt knepigt att man inte kan ha kattungen kvar till köparen hämtar den, har man haft den 12 veckor innan, så kan man ha den några till, man föder ju inte upp bebbar för pengarna, utan för att man älskar det man gör. Försök att få pengarna tillbaka, för du hittar säkert en ny goding som du faller för.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Juliette-
0

Gud vad konstigt jag tycker de låter.. Jag skulle väl inte ha problem att hålla en kattunge flera veckor längre än 12v om de skulle vara så.. Om de är rätt hem och den vill så gärna ha katten så den fullbetalar också.. Så gör hon såhär??
Gud tycker synd om dig.. Uppfödaren verkar knepig tycker hon inte mer om sina kattungar..

Nej ta tillbaka pengarna.. en såndär människa skulle jag inte vilja köpa katt av..

LenLass
0

Kanske är det så att uppfödaren är rädd att historien upprepar sig och därför valt att inte vänta på att det strular något mer. Självklart skall hon isåfall betala tillbaka pengarna du satt in. Som säljare (oavsett uppfödare eller ej) kan man backa ur  en affär och katten är ej din förren papper är skrivna och den är levererad.

Ninnis
0

Hade en kattunge som det drog ut på tiden till leverans… men det var det värt!! Hon fick ett jätte bra hem och jag ångrar inte att jag behöll henne här de extra veckorna! Hoppas att det ordnar sej!

Labolina_73
0

JAg kan inte säga exakt hur jag skulle göra, det beror ju helt på omständiheterna. Men nog skulle jag iaf ha katten kvar tills köparen kommer…. :-)

Som andra sagt,, har man haft den i 12 veckor kan man välan ha den lite till,, vad gör det för skillnad? Det måste ju uppfödaren ha iaf nu ju tills den blir såld på nytt isåfall.. :-( hm knasigt.. Men ska hon sälja katten vidare SKA du ha pengarna omgående,, har du redan betalat borde hon ju ha dom? eller? annars är det ju hennes problem att lösa. Låt säga att det tar 6 månader att få kattungen såld,, ska du då vänta på dina pengar så länge? njä det funkar ju inte alls…

Mycket trist när det blir sådär.. tack och lov händer det ju inte ofta… Dom flesta uppfödaren gör nog trots allt rätt.. och tyvärr är det dom som inte gör det som drar ner oss andra oxå.. och blir sånt dära KATTFOLK… hm trist men sant…

Lycka till iaf
//Linda

annise
0

vad tycker ni när en kund bestämmer en tid i 3 olika omgångar att hämta sin katt och skiter i det och inte ens ett knyst om att man kommer utan man ringer denna kund flera gånger och hon ej svarar och inte kul när dom bokar en katt 1 och en halv månad innan. vad anser ni e bra och dåligt

Labolina_73
0

Jag kan anta att det är  ts och inlägg #13 detta handlar om.

Ta det då privat,

min åsikt är att det beror ju på varför personen (kunden) inte kom och anledningen till att denne inte svarade i tel. I detta fallet var ju personen inte hemma utan inlagd på sjukhus. Inget man kan rå över.

Vill du då, (för jag antar att det är du Annise) inte sälja katten till henne längre, betala tillbaks pengarna omgående av avsluta affären.

//Linda

annise
0

det finns 2 sidor på denna historia det är klart hon lägger ut det i sin fördel.kan väl alla fatta. men jag tycker om man ej kommer när man bokar en katt så måste man ju i alla fall höra av sig och att hon låg på lasarettet e inte 1 gången hon skulle hämtat henne. utan hon har gjort detta 2 gånger innan och då har hon mått dåligt sa hon men man måste tycker jag höra av sig till uppfödaren.det är klart hon får sina pengar men när katten blev bokad var hon ej så gammal och nu bara har det dragit ut på tiden och undrade hela tiden när hon skulle dyka upp.

jag tycker jag har varit jättesnäll pga att jag hörde massa skit om denna kund  men eftersom jag själv vet vad snabbt man kan få skit för det lila minsta grej så brydde jag ej om det utan det är klart tyckte jag att man kan få en andra chans som många kanske inte hade vågat. men se hur det blev

ja vi har diskuterat om möte och när den dagen är blir  det tyst och hon går ej att nå. vad gör man e inte kul när man var snäll och ville att det skulle gå kanon. hade sett fram emot att få träffa henne men hon orkar nog ej med verken det ena eller det andra tyvärr. trodde hon var ok men just nu känns det inte så bra.l men ja synd att det blev så här.

Mizzi
0

Ja hamnar man på sjukhus så är det väl inte så konstigt om man inte svarar i telefonen eller ringer …..?

Det är ju inget man rår över själv, men hur det än blir så ska hon i alla fall få tillbaka sina pengar helt klart.

Vore ju skamligt att ta betalt för något man sen säljer till någon annan.

Labolina_73
0

Mmmmm aja men som sagt,,,, ta resten nu preivat,, så slipper detta bli en sån trist tråd som så många andra… :-)

//Linda

annise
0

ja jag skäms för att va uppfödare för många ser bara en sida och då e det inget att diskutera men denna kund vet precis hur detvär att få skit så jag förstår inte varför hon håller bråk vid liv hon skrev själv till mej att sälj henne jag orkar nog inte med att hämta henne, vad ni tycker om andra uppfödare de får stå för er men jag brukar ej bry mej om andra för det är så många som klagar och skäms ochmycket mycket mera skit om ditten opch datten så jag bryr mej ej vad folk säger för många uppfödare bara klagar och själv inte har sopat rent utan för sin dörr.

men det är som många säger att kattvärlden e knepig och det kan jag absolut hålla med om.

erspers
0

# 15..varför inte betala tillbaka pengarna omgående då o slippa allt snack o trassel ??..då är ju allt frid o fröjd för båda parter..

annise
0

jag ska betala henne pungt slut……..

Mizzi
0

# 18 du skrev i # 13 och undrade vad vi tyckte, vill du inte ha svar så fråga inte då .

annise
0

jo

Signe-Jonna
0

Självklart ska man som säljare kunna säga nej om det inte känns rätt att sälja till en person. Det ska kännas bra för båda parter, alltså både säljare och köpare. Så länge pengarna betalas tillbaka så är det ju ingen skada skedd.

annise
0

tack

LenLass
0

Tokigt det kan bli i vår herres hage

Krusmons
0

Jag hade slutat skriva i detta forum då jag tycker att det inte längre har den funktion som det kanske var meningen från början men nu måste jag faktiskt få lägga in på denna diskussion:

Ja, vad ska man säga till Abuelas, detta är ju inte första gången du bokar katt och skyller på sjukdom eller liknande när det är dags för hämtning… det verkar som ränderna aldrig går ur…
//Yvonne

Restless
0

Jag ser inte hur den här tråden kan leda till något givande eller konstruktivt så jag låser den nu. Vill någon diskutera i mer generella ordalag är de självklart att starta en ny utan att peka ut individer.

Restless/medarbetare

Inlägget är låst för nya kommentarer