Avskavt hår!
Min hona har sedan sin sista kull som nu är 7 månader haft en ganska ordentlig kalaskula eftersom hon älskar att festa på kattungematen som fortfarande serveras i huset eftersom vi har två 7 månaders. Nedre delen av magen har varit ganska hårlös, iinte alldeles naken förstås, men liksom avskavd. Det har väl inte oroat mig särskilt, då jag trott att det berott på att hon skaver av håret på "kalaskulan" när hon ligger. Idag upptäckte jg dock något jag inte lagt märke till tidigare. Insidan av benen och litetgrann utåt, bak, där "knickerhåret" sitter är också avskavt och borta. Hon är nästan helst hårlös, bara litet fjunigt kvar. Dessutom har hon två fläckar på baktassarna längst bak på "hälen" som också är bortskavda, alltså det som tar i när hon sitter. Fläckarna är som en lillfingernagel ungefär och hårlösa. Man ser inte en tillstymmelse till hudförändring, utan det ser ut som att det är avskavt, ungefär samma fenomen som på ett bebishuvud, sk"liggflint". Jag har aldrig tidigae haft en katt med detta probelm, vad kan det bero på? Är det någon brist, eller? Vad kan jag göra för att påverka utväxten av hår`? Jag är mycket tacksam om det är någon som vill dela med sig av tankar och erfarenheter kring detta.
Hälsningar// Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Min hona som fick en kull i början av året har ännu inte fått tillbaka full päls på magen ännu så det kan ta rätt så lång tid.
Har också en katt som har avskavda armbågar eller vad man skall säga. Han har nog aldrig haft speciellt mycket hår längst ner på magen. Han är också den mest välpälsade katten:)
Det låter ju lite märkligt med det där med insidan på benen dock.
Det bästa är nog om du åker till vetrinären och kollar upp det.
En del katter kan få för sig att "tvätta" bort sin päls.
Ja, jag ska ta henne till vetten för det här är inte bara "vanligt" håravfall efter kull. Men hon mår bra i övrigt… Hoppas det inte är nåt allvarligt bara…!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Det går nog bra skall du se.
Har ju haft foderallergi på några om mina katter men då slickar de ju oftast upp sår på kroppen.
Har hört om en katt som tvättade bort sin päls i fertil ålder antagligen beroende på att han var så kuvad av sin mor och inte kunde vara så hanig som han behövde.