Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 3181 ggr
piamaria
2007-10-14 22:52
0

Ringorm

Har surfat runt på nätet efter information om ringorm. Hittade en bra och informativ tråd här (Merlyns) så jag ställer frågan här. Eller, jag har många frågor som jag hoppas få svar på.

Jag tog in en liten hittekatt slutet augusti. Jag bedömer att han är född början maj. Kattungen såg ut att vara i bra kondition. Hade honom åtskild från mina andra katter några dagar sen släppte jag ihop honom med dom andra katterna.

För kanske två veckor sen såg jag en ljus fläck på hans svarta näsa. Först trodde jag att han och den andra kattungen jag har lekt så vilt så han lyckats skada sig på näsan. Ringorm skänkte jag inte en tanke. Har ingen som helst erfarenhet av det. Efter några dagar, en vecka eller så ändrade fläcken karaktär så då började jag misstänka att det kunde vara någon sjukdom. Kollade igenom kattungen lite noggrannare och såg att han hade en förändring på en tå. Ringde vetten och fick en tid. Vetten är ganska säker på att det är ringorm. Det har ju tagits prover men svaret dröjer minst en vecka till.

Jag badar honom nu med ett schampo jag köpte hos vetten. Och baddar hans "sår" med Jodopax. Så gott jag kan. Bada honom går ganska bra men badda med Jodopax avskyr han. LedsenJodopax ska enligt veterinären hämma tillväxten något.

Jag har fler katter men ser inget alls på någon av dom. Om det är ringorm ska ju alla ha medicin i flera omgångar med en veckas uppehåll. När kuren är över kan dom väl ändå få just denna sortens ringorm? Om jag inte lyckats få bort smittan från huset alltså. Få bort alla svampsporer känns som ett omöjligt projekt. Gråter Alla katterna får vara i hela huset. Svampsporer kan ju finnas precis överallt efter vad jag förstår. I gardiner, i soffan, på en dörrlist, på krukväxterna, har mer än 1000 böcker. Katterna gillar att gömma sig i garderoberna, alltså måste alla kläder tvättas. Jag har bergoplattor i stora delar av källaren. Plattor som består mest av hål för att det ska vara luftigt. Perfekta gömställen för svampsporer gissar jag. Hur får man bort svampsporer från över 200 kvm? Finns ju grejer precis överallt som det brukar göra i ett hus. Känner mig ganska matt just nu. Gråter

Har läst om Virkon. Verkar finnas i små påsar på Apoteket. Hur långt räcker en sån förpackning?

Vad jag förstår är ringorm i sig inte jättefarligt utan kan läka ut av sig själv. Är det mest för att katten kan få "skönhetsfel" som man är så rädd för det? Hur vet jag att smittan är borta? Även om katterna är fria från det kan det ju finnas i huset och kan vad jag förstår leva vidare i två år i någon gömma. Ta in nya stödkatter är väl något jag inte borde göra på flera år?

Om det är ringorm, har jag haft maximal otur? Ringorm är väl inte så väldigt vanligt. Eller är det? När jag läser svaren till folk som frågar om dom kan släppa ihop nya katter med befintliga så varnas det vad jag sett inte för ringorm utan för t ex mask, loppor och skabb.

Jag har inte upptäckt något på mig själv än men om jag gör det så räcker det tydligen att ta på receptfri salva som finns på Apoteket om jag fattat det rätt.

Detta blev långt, många frågor. Det är många tankar som flyger i skallen just nu. Hur ska jag få i 8 katter medicin varje dag i flera veckor. Somliga av dom är inte lätta att få i piller. Hur 17 ska jag lyckas få hela huset fritt från svampsporer?Ledsen

Tackar på förhand för svar.

Kronängens
2007-10-14 23:22
0

Sök på ringorm i sökrutan under Forum, Ariklar och Inkorg så får du upp en del gamla intressanta trådar om det.

Merlyn och mariamia kan säkert hjälpa dig mer eftersom de haft ringorm hemma och fått jobba hårt för att få bort alla sporer. Prova att skicka PM till dem.

Ringorm är väldigt smittsamt om jag inte tar fel.

Lycka till med att få ordning på katter och sporer!

WesthKiowas
2007-10-15 01:31
0

Ja, stackare där… Jag avundas dig inte. Det är ett jättejobb att få bort allt. Städa som en galning och släng bort sånt som du inte kan tvätta. Men som #1 sa så kontakta Merlyn och mariamia för råd.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Merlyn
2007-10-17 11:04
0

Hejsan!

Jadu, inget kul jobb du har framför dig… dina katter MÅSTE behandlas, med eller utan fläckar.

Virkon sprayar du på allt, det skadar inte möbler eller tyger, jag till och med tvättade med virkon i tvättmaskinen (kläder).

De tyger du är osäker på kan du lägga i frysen.

Jag har kommit på (i efterhand) att man kan hyra/låna en ozonmaskin, det dödar allt vad sporer/bakterier mm. heter, nåt som vi alla kattmänniskor kanske borde köra hemma nån gång ibland. Effektivt mot ringorm.

Var inte orolig för att katterna skall bli vanställda, det blir de inte, det kan se hemskt ut men det återställer sig fint.

Ringorm är tyvärr en väldigt vanlig företeelse, tyvärr så kan du få den utifrån på många olika sätt.

jag kan säga att när jag drabbades så var det bottenlös förtvivlan, jag mådde så fruktansvärt dåligt men så började jag leta efter allt jag kunde läsa om ringorm och kom på att det här fixar jag, och jag har fortfarande inte glömt allt stöd jag fick härinneifrån av alla goa människor 

Nu är det ju så kallt ute med, det gillar inte ringormen eller sporerna, vädra mycket, har du möjlighet så ställ klösträden utomhus så dör sporerna i kylan.

Kämpa på, det här klarar du!!!

Hojta om jag kan förklara nåt mer.

Mvh Merlyn

[Pimme]
2007-10-18 22:12
0

Nä fy va trisst! Stackars dej!!!!

Imasy
2007-10-20 17:26
0

men om jag tex går hem till någon som har ringorm i sitt katteri, kan jag föra med mig sporer hem till mina egna katter via kläderna?

Jag läste någonstans att det räcker med att det finns ett enda sketet hårstå kvar i hemmet, så kan det blossa upp igen. Hua!

Har hört en berätta helvetet hon fick gå igenom när hon fick in ringorm i katteriet, och jag ber till gud att jag slipper det.

WesthKiowas
2007-10-20 17:52
0

#5 Ja, det kan räcka att du besöker ett katteri som har det för att få med dig det hem.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Dolleminas
2007-10-20 18:42
0

Enda trösten (vad jag har hört) kan vara att de djur som drabbats ibland blir immun mot detta sedan (det beror väl som allt annat på graden av ringorm)

piamaria
2007-10-28 11:02
0

Fick i veckan bekräftat att det är ringorm kattungen har. Gråter Har påbörjat medicineringen. Men! Vetten sa (och det står i bipacksedeln) att man ska INTE ge medicinen till katter med nedsatt njur eller leverfunktion. Jag har en katt som har precis detta.

Jag har även min gammelkatta som fyller 19 år nästa år. Hon har gått ner kraftigt i vikt dom senaste två åren. Hon har blivit röntgad och det har tagits blodprover i flera omgångar men man hittar inte något fel på henne. Men med tanke på hennes ålder och att hon gått ner så kraftigt vikt så är väl troligen inte hennes inre organ vad dom en gång varit. Jag kan inte orsaka min älskade gammelkatta något och ge henne medicinen förrän jag vet att hon verkligen har ringorm.

Börjar någon katt må dåligt, kräka t ex eller bli apatisk ska man sluta ge medicinen. Och den här nya medicinen är mildare än den som fanns förut!Förvånad

Jag kan alltså inte medicinera minst ett par katter. Kommer jag någonsin att bli fri från ringorm i huset? Hur lång inkubationstid har ringorm? Om jag inte ser något på fler katter och städar så noga jag kan kommer jag att bli från ringorm? Om jag minns rätt från det jag läst så kan ringorm läka ut av sig själv. Ringorm är väl egentligen inte farligt för vare sig katter eller människor om jag fattat det rätt? Varför är man så rädd för ringom? Det är självklart obehagligt och självklart ska jag försöka bli fri från det men nu när jag inte kan medicinera två katter så kommer frågan varför man egentligen är så rädd för det?

Jag har sökt på ozonmaskiner men det jag hittar hör hemma i bilbranschen. Är det dit man ska vända sig för att hyra en sån maskin? Någon som vet? Tänkte ringa Anticimex i veckan och kolla om dom kan göra något.

Tack för all hjälp

mariamia
2007-10-28 13:07
0

Anticimex kan inget göra, jag ringde själv ang virkonbomning av vårt hus, men det gick INTE! Såå städa med virkon ÖVERALLT, spraya, vänta 10 minuter ch torka efter med vanligt vatten.

Du ska se att det blir bra, hur jobbigt det än känns så går det över. *KRAM*

Mvh Mia