Allergi?
Jag har hört att skogskatter kan vara ett bra alternativ för dem som inte tål tex vanlig bondkatt. Vet någon om det ligger någonting i det?

Ja nej en katt på prov har aldrig varit aktuell. Jag undrar eftersom jag bor på Gotland och därför är det lite brist på uppfödare att besöka, vill mest veta om det är värt att försöka få tag på en misse att hälsa på för att mysa lite med och att se vad som händer…
Det finns ju "allergi katter" som Cornish Rex som fungerar jätte bra för mig. Och nu har jag hört det samma om skogskatter. Vill så gärna ha en liten kisse här hos mig.

Jag tror också att jag har hört det någon gång men mina allergiska vänner klarar inte alls av mina skogisar, tyvärr.

Hej.
Jag vill berätta att vi haft en familj på besök varje vecka i 4 veckor nu,Dottern i familjen är 13 år och förfärligt allergisk.
De har provat med Cornish Rex och nu Norsk Skogkatt och det fungerar. Hon känner inte nånting alls hos oss,och då har vi 5 vuxna och så kattungarna då 10 st,så det blir ganska komprimerat kan man säga.
Att följa med hem till mostern som har en korthårig bondkatt går inte alls,hon blir jättesnuvig,får klåda mm. Men altså inte med våra skogisar,
De kommer på besök snart igen,och om dottern fortfarande inte visar någon allergi,kommer en liten skogis-tös vid namn S*Järvaskogen's Holly att flytta hem till dom.
Så,Vad jag vill säga är,att det kan fungera som här,varför vet vi inte riktigt. Jag törs inte säga varken eller. Men det vore ju underbart om det fungerar för dig också Carolinee.
Du är välkommen till oss och testa.
MVH Anki Sjödin S*Järvaskogen's NFO

Jag vet dom som inte kan hälsa på mig alls och dom som de funkar kanon med men inte med huskatter.. de är ju så olika och de är ju verkligen från person till person.. Bara höra av dig till nån uppfödare.. Vet inte vart du bor men du är välkommen om du vill sniffa skogkatt (om du inte är hundallergisk också då) för då är inte mitt hem nått bra alternativ

Tack för all information… jag hoppas verkligen att jag skulle kunna ha en skogskatt, de är ju så fina. Problemet nu är att jag bor på Gotland och jag har inte lyckats hitta någon uppfödare här. Har släkt i Sthlm och föräldrarna i Västerås så kanske skulle man kunna hitta någon att hälsa på under en hemresa, såg att du bodde i Västerås Juliette, jag kanske kan nappa på ditt erbjudande senare under hösten?

Hon skrev att hon bor på Gotland så hon villhelst ha någon i närheten
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#7 Ja om du ska över till fastlandet nångång så finns det här ett gäng skogisar utanför Nynäshamn att stoppa händer och näsa i om du inte hittar nån på närmare håll.
Må så gott Åsa

#7 Absolut du är välkommen (om du inte har allergi mot hund med för då lär du få utslag för dom..) Men är du inte de bommar jag in dom i sovrummet så skall du får mysa skogkatt. Du är jätte välkommen
Jag har en son som är allergisk mot pälsdjur mm och han kan vara hemma hos mig i någon timme innan han börjar känna av sin allergi, men han skulle aldrig klara av att bo ihop med katterna utan att ständigt ha allergiska symtom och dessutom skulle han behöva ta flera olika mediciner varje dag.
Jag har också varit aktiv medlem i Astma & allergiförbundet tidigare och rent krasst finns det INGA allergifria katter eller hundar. Är man allergisk så är man! Visst kan man få mer eller mindre allergiska reaktioner av olika raser mm, men med tiden så blir allergin mer och mer påtaglig. Om man står ut med att gå runt och känna sig förskyld hela dagarna så kan det väl fungera, och har man otur så utvecklar man även astma. Har Du redan astma så avråder jag Dig helt från att skaffa pälsdjur, den blir definitivt INTE bättre av att man vistas med pälsdjur, och ett kraftigt astmaanfall kan man faktiskt dö av om man inte får medicinsk hjälp väldigt fort snabbt.
Det kan gå om man dammar och våttorkar hela hemmet varje dag samt att man badar katten 1 gång i veckan, men då är det ju bra om det är någon som INTE är allergisk som gör detta.
Det är inte meningen att verka elak på någotvis, men tyvärr är det så här det är om man är allergisk! (Fast det visste du säkert redan)
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Håller med #11 "Allergiraser" existerar inte även om många tror det, min make klarar av Cornish rex "bäst" med sin allergi.
Jag hade skogKatt själv när vi träffades (från S*Polartassens) och det gick inge bra för honom. Mina,syskon och min mor har katter av olika raser och även huskatter både lång, o korthåriga, + att min mamma har både ute och innekatter, när vi besöker dem blir det max 2 timmar sen blir han hängig (flera gånger nästan övervägt och fara med honom till sjukhuset, han har ingen astma men halsen sväller och kliar + rinnande svullna ögon, allt detta trots medicin)
Här hemma glömmer han ibland att ta medicin och den reaktion han då märker är nysningar inget mer… så enda bekanta vi kan fara till och umgås en hel dag med katter är såna ställen/familjer som har "våran" ras…
Detta är Mina erfarenheter, sen är vi alla individer, det finns dem som klarar de egna katterna men inte andras inom samma ras/sort, så Om du verkligen vill kunna ha och känna om det skulle funka så ta chansen och "provnosa" hos någon bekant och ev "låna" hem någon på prov och kolla. (Det var så vi gjorde när vi fick hit Göta på prov.. hon blev kvar
)
Lycka till!!
#5 Hur länge har de stannat när de varit hemma hos Er? Jag blir lite förvånad över att en allergiker kan vara hemma hos Er utan att bli allergisk. Med tanke på att Ni faktiskt även har hundar och hästar, och just hästar är nog det värsta om man är allergisk mot pälsdjur. Så om hon mot förmodan blir allergisk vid nästa besök, så behöver det ju inte vara mot just katterna.
Bli inte ledsen nu Anki, jag menar bara väl…det vet du!!! Men det vore ju synd om de tog hem Holly och sedan var tvungna att lämna tillbaka henne efter ett tag.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Usch, detta med allergi är svårt. Fick ett samtal ifrån en kvinna igår som är intresserad utav en kattunge ifrån mig. När vi pratat en stund kom det fram att hennes man är allergisk men att han träffat både stora och små katter av "vår" ras och tålt dom alla. Jag berättade för henne att hans allergi säkert kommer bli värre om han lever med katten. Och att han definitivt kommer reagera när han kommer hem till oss, vi har 7 vuxna och 6 kattungar, plus hund. Då föreslog hon att jag skulle ta ut kattungen så att han kan lukta på den. Driver du med mig, tänkte jag då?? Skulle aldrig våga lämna en katt till någon som inte ens vågar gå in i vårt hus pga allergi. Hur ska den personen klara att katten kanske legat på kudden i sängen hemma hos dom t ex?
Vad hade ni sagt till människan som ringde mig??
/Sylvia
#14 Jag hade inte sålt en kattunge till en allergisk familj om de inte hade vågat komma in till mig.
De hade nog behövt hälsa på rätt ofta för att jag skulle våga sälja till dem överhuvudtaget.
Susanna