olika p-piller?
Vilka är dom olika p-pillrena hos katt och vad skilljer dessa olika åt?
Jag hittar inte dom olika sorterna på Apotekets hemsida och kan därför inte läsa om vad som skilljer dessa åt.
Tacksam för svar,, lite intressant tycker jag.
//Linda
hej
kolla på fass.se och välj sedan för djur/vetr.. så kan du läsa allt där… //Cina

aja ok,, :-) tack.

finns väl bara promon och gestapuran?
har för mig att det ena ska vara något svagare än det andra..
men vilket av dem det skulle va minns jag inte ;)

men men,, jag har Perlutex,, :-/
gestapuran hade jag förut (har förövrigt samma innehåll som piller mot urinvägsinfektion hos människor) och det funkade jättebra.
promon skrev dom ut sist (ges även till hundar med prostataproblem) och funkar inte i mitt tycke riktigt lika bra som gestapuran.
om jag inte har helt fel är gestapuran i 100-pack och promon ligger i 60-pack.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Har alltid haft Gestapuran förut men förra gången så sa vet. att det har dom inte längre utan bara Promon. Tolkade det som om dom inte tillverkade Gestapuran längre men det kanske var fel. Kanske bara min vet som inte ville skriva ut det? /Sylvia

#5 Tycker inte heller att Promon funkar lika bra. Har en hona som löper igenom heeela tiden. /Sylvia

:-) men men,,, vad är Perlutex då.. ingen verkar veta?!?! Är det bara jag som har dom eller? ;-) eller hehehe mina katter..
precis… med gestapuran kunde jag glömma pillret en hel vecka utan något problem men med promon upptäcker jag redan efter 2 dagar att jag glömt ge henne piller
och Razzlan är inte rolig när hon kommer in i löp. sur, grinig, skrikig (har för övrigt ingen röst alls) och ålar efter golvet o kan inte ta ett steg upprätt *s*
/Ingalill
#8 jag har aldrig hört talas om dem…
/Ingalill

hm ok,,,, men vad knasigt,,,
Jag har för mej att det var ett nytt namn på en gammal tablett men hm jag minns intye säkert.
/L
slog upp det på google *s*
Perlutex vet. är ett hormonpreparat, som innehåller ett syntetiskt hormon som liknar det naturligt
förekommande könshormonet progesteron.
Progesteron medverkar i sexualcykeln, och både avbryter brunst och hindrar att brunst uppstår.
Perlutex vet. används för att kortvarigt uppskjuta löp hos hund, långvarigt uppskjuta löp hos katt
samt att avbryta löp hos hund.
/Ingalill

Mmmm ja jo det vet jag oxå,, stog bland annat på apotekets hemsida ang dom men,,
Dom borde ju vara lika bra som nån annan väl?
det är nog som med alla medel.. funkar olika på olika individer. jag tror nog inte de kan vara sämre än promon iaf 
/Ingalill

perlutex är det som har ersatt gestapuran

:-) jaha ja njä kanske inte.. :-)
Men som sagt,, jag har för mej att det är ett nytt namn på en "gammal" tablett,, att någon tab böt namn helt enkelt, för jag har för mej att det var en annan jag fick utskrivet och att dom då sa på apoteket att den har bytt namn och heter nu detta.. hm kommer bara inte alls ihpg vad.. :-(
//L
#15 Så har jag också fattat det.

#15,, jaha är det så? Jaa så kanske det var..
//L

ja det sa de till mig på apoteket. Min vet hade skrivit ut gestapuran och då sa de att de hade bytt namn till perlutex.
#15 vad synd att jag inte visste det när jag fick promon… då hade jag nog bett speciellt om det istället. men nu är det försent, bara 3 piller kvar till kastrering nu :)
#16 då har du fått det bästa pillret i mitt tycke 
/Ingalill

:-) jaha men så bra då… :-)
DÅ behåller jag dom,, ;-)

Konstigt om det skulle vara en så stor skillnad på Perlutex och Promon, de innehåller ju samma aktiva substans och dessutom i samma mängd. Dessa båda tabletter är alltså samma sak, men bara med olika namn.
Jag har också Perlutex, det sa vetten att det är exakt som Gestapuran men en annan tillverkare, funkar också på hund som det står här i tråden…
Hade en gång en Eurpéhona som jag fick ge Gestapuran var 5:e dag annars lät hon mer som en råmande ko än en katt när hon löpte, så det kan verkligen skilja mellan individerna..
#22 någon skillnad måste det ju vara när samma katt får olika verkan?
/Ingalill

#24 Inte enligt fass i alla fall.
Medroxiprogesteron
Kemiskt namn:
17α-Hydroxi-6α-metyl-4-pregnen-3,20-dion
Medroxiprogesteronacetat
- [Perlutex vet., VetXX](http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=Perlutex vet.)
- [Promon® vet., Boehringer Ingelheim Vetmedica](http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=Promon® vet.)
#15 Ja, precis och jag använder Perlutex och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.
Hade faktiskt den här diskussionen med en bekant idag. Är det någon skillnad på de olika pillren eller vad?
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
#26 enligt vad signe-jonna skriver så är det ingen skillnad, men min katt blir det skillnad på… vad orsaken är vet jag inte…
/Ingalill

Gestapuran finns fortfarande i 5 mg för människor. Bifogar en pdf-fil från Läkemedelsguiden, där man kollar den aktiva substansen och dessutom får de alternativa läkemedelsnamnen.
Perlutex är dock inte med, men det beror säkert på att boken är gammal. Den kom på sommaren 2003 och känns lite mossig just nu. Men det kommer en uppdaterad version i november, så då ska den inhandlas.
Den handlar dock bara om människomedicin, men det finns oftast samma aktiva substans i djurläkemedel.
Jag har själv använt Gestapuran 5 mg, så då fick katten av mina tabletter. Kollade upp med apoteket och det var precis samma. Nu använder jag inte dem längre, så det blir till att ringa veterinären istället för doktorn. Jag hade ju hur mycket som helst, eftersom jag fick det på frikortet, så alla mina vänner med katt brukade få några kartor. Men jag ska nog prata med min doktor och se om han kan skriva ut dem till mej igen. Sedan kan jag ju lämna några kartor till Djurskyddet och jag tror att min doktor går med på det.
För övrigt kan jag alltid kolla i Läkemedelsguiden på den aktiva substansen, när det gäller läkemedel. Men skicka i så fall ett mail till mej på mettan@comhem.se, så får jag det i min ordinarie inkorg och missar inget.

#28 Hmmm… dela ut receptbelagda mediciner? P-piller skrivs faktiskt ut av vetrinär efter att hon/han undersökt katten och godkänt den att stå på p-piller. Åtminstone gör min vetrinär så och så vill jag ha det med mina katter. P-piller kan ju också ge biverkningar i form av tumörer så de är ju inte ofarliga…
Och skriver din doktor ut p-piller till dej och vet att p-pillret skall användas på katter, så begår han/hon ett allvarligt tjänstefel.

Efter att ha lyssnat på Susan Little idag, där hon menar att man väljer mellan två onda ting när det gäller piller. Antingen ger man syntetiskt progesterone via p-piller eller också låter man katten ständigt löpa, vilket innebär en ständig produktion av östrogen istället. Båda är ju hormoner, så två onda ting med andra ord. /Sylvia