Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 551 ggr
KarolinaM
0

Stallet.se??

Hej!

Jag såg att man på hästfoto iFokus hjälpte varandra att hitta bilder på deras hästar inne på stallet.se.

Jag blev medlem där nu och hittade genast bilder på våra Skogkatter som jag vet attt jag sett på uppfödares hemsidor.

Får jag lov att visa dom här inne eller bryter jag mot regler då med? Jag själv blir mycket upprörd om jag hittar mina katter där inne.

Karolina!

Vettarna
0

Vad är det för slags sida och vad använder dom bilderna till?

Jag vill inte att mina katter ska spridas på någon sådan sida!

Ann-Christine

Labolina_73
0

Ja, asså. det jag inta förstår alls. är att på flera st hemsidor har jag sett,, jag lånar inte ut bilder till stallet,, men om man har copyrigth på sin hemsida så spelar det väl ingen roll..

Om någon då tar bilderna och lägger ut npgon snnanstans,, borde man då inte kunna anmäla det? Kanske är lite hårt men man  får ju faktist inte sprida andras bilder så.. Man kan ju tänka sej då att eftersom många skrivit att dom inte lånar ut sina bilder, att Stallet då struntar i copyrightlagen?? För dom flesta har ju copyright på sin egen sida jö..

Eller är jag helt ute och cyklar? är det npt speciellt på just stallet som gör att dom får bete sej hur som?

//Linda

Restless
0

Personer får självklart inte använda bilder på sajter som stallet.se utan att ha tillstånd! Känner du igen bilder så blir säkerligen den som tagit bilden glad att få reda på det. De som driver sajterna är trevliga om man tar kontakt och bara de får kännedom om felaktigt använda bilder så kan de hjälpa till.

Jag ser inga problem med att lägga ut bilder här om du hittat några. Det går ju alltid att plocka bort tråden när alla bildägare är meddelade.

Anett Lindbom
0

Jag brukar vara in till det dära stallet.se ibland för att kolla runt lite bland bilderna, för jag vill inte se att ngn där använder sig av mina bilder, för då blir jag sinnig på dom.

Än så länge har jag inte sett ngt men jag kan ju lika gärna ha missat bilder som är tagna av mig och som är på mina katter & hundar.

mimmie.k
0

Ja tycker att du gärna får visa bilderna här så dom som blivigt utsatta kan sätta stop…

Mizzi
0

Håller med #5 Det är ju bra att få veta om man har bilder där.

LittleL
0

#5 Håller också med. Skulle gärna vilja få reda på om dom använder mina bilder. /Sylvia

vettan
0

Fick reda på att de snott bilder ifrån migSkrikandes Har anmält dem.

mimmie.k
0

#8 vilka har du anmält? användarna på stallet.se som har dina bilder eller? för stallet.se skriver när man registrerar sig att dom inte tar ansvar för de bilder som läggs in på sidan.

Silverfarans
0

Har NI deras adress??? Ska kolla om de tagit från mig?

mimmie.k
0

www.stallet.se du måste registrera dig för att kolla bilderna… det är dock EXTREMT många bilder.. jag började kolla men kände att alla dom orkar jag bara inte att kolla igenom..

LittleL
0

Jag hittade direkt en bild på Cocos som Maja S*Datolitos har tagit. Vad gör man nu då?? /Sylvia

Mulan
0

Hej!

Mina bilder finns på Stallet.se, delvis för att min dotter hänger där ibland, så om ni hittar några från oss så behöver ni inte fundera mer på dem… Oskyldig

mvh Malin

mimmie.k
0

det ända jag vet att man kan göra är att skriva och fårga dom som har bilderna var dom hittat dom bilderna och be dom ta bort dom… tror tyvärr inte att det finns mycke å göra..

abuelas
0

Hej..jag håller inte med er..

Det barnen på Stallet gör är ganska oskuldsfullt..Dom bygger upp katterier i fantasin och fantiserar om snygga katter!! Om dom har lånat några av mina bilder som jag hade på min förra hemsida skulle jag bli stolt!

Anmäl hellre dessa äckliga gubbar som sitter och lurar våra ungdomar på Lunar!!Ledsen 

Anita

[michaelalundgren]
0

Hejsan alla som läser tråden!

Jag har tidigare varit medlem på stallet.se (men endast använt mina egna bilder!). Och JA det förekommer väldigt mycket STULNA bilder, från kattuppfödare och andra fotografer. Oftast skriver dom också att dom själva fotat bilden, vilket jag tvivlar då jag känner igen vissa bilder från vissa uppfödare.

Dom som arbetar med bildgodkänning och borttagning av bilder FÅR INTE ta bort bilder som dom VET är stulna utan att fotografen som fotat bilden anmält den som stulen. Och detta måste göras mot VARJE bild..

Har ni frågor så ställer jag gärna upp och svarar på dom så gott jag kan!

/Michaela Lundgren

kerstin2181
0

Hittade inga från mig, men är det inte bara barn där? dom leker väl, och tävlar om jag förstått rätt?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

abuelas
0

Ja om jag förstått det rätt..som jag hört från mina barnbarn..så är det en lek och bara fantasier!! Är det så allvarligt??

Anita

[michaelalundgren]
0

#18 Det kan vara pengar inblandade från början, då man köpet ett GULDmedlemsskap för 25kr/månaden. Då kan man sälja dessa djur med STULNA bilder och tjäna ganska bra på det!

kerstin2181
0

#19 är det riktiga pengar det handlar om? är inte det olagligt för de under 18år?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

abuelas
0

Men det är ju ändå bara bilder!! Fundersam

Det fotograferas ju hit och dit på utställningar också..Inte kan man hålla reda på alla som har kort på ens katter.

Jag är förmodligen ganska naiv..men varför skulle det skada er som uppfödare?

Anita

[michaelalundgren]
0

#20 Man ringer ett samtal som det då dras 25kr från räkningen. Och jo 18 år eller med godkännande från förälder. Men det är inget som helst som säger att dom godkänt när man ringer.

#21 Visst så kan man tycka. Men det är tråkigt när det kanske är ca 100 användare som använder 1 och samma bild, sen råkar ett stall vara "känt" och då kan tjäna 10 ggr så mkt som ett litet stall på bilden..

Mulan
0

Fast.. det handlar ju inte om att barnen tjänar riktiga pengar, det kostar bara pengar att utöka sina "stallpengar", så det är ju ingen riktig handel. Mer som vanligt, att vi föräldrar betalar för ngt som barnen gillar att göra… Flört

Jag bryr mig ärligt talat inte så mkt, tycker det finns betydligt värre saker.. Oskyldig

mvh Malin

Fairyhearts
0

En del av mina bilder finns säkert också där, då jag sagt ok till ett par tjejer som mailat och frågat. Samt kusinbarn som fått bilder av mig. Tycker det är helt ok, förstår inte varför det skulle skada. Skrattande
Men visst det är ju upp till var och en att bestämma över sina bilder.

/Marie

mimmie.k
0

Det är ju helt okej om dom frågar för mig med… men dom borde få lära sig att man inte bara ska ta bilder.. nån borde påpeka det för dom…. de tycker iallafall ja…

Anett Lindbom
0

Jag vill inte ha mina bilder på stallet.se eller hos andra obehöriga personer som jag inte ens vet vilka det är. bla därför att en del av mina bilder som är på mina katter och hundar är tagna av andra personer som jag känner och jag har fått dom bilderna av dom personerna, därför är det copyright på alla fotografier på min hemsida.

Men självklart är det upp till var & en hur dom vill göra med sina bilder, men jag vill ha mina ifred.

skogsdimmans
0

Vettan har anmält till stallet.se att en viss användare använder hennes foto, och då kommer stallet.se ta bort fotot, tror även att användaren får en varning.

vettan
0

Jag har anmält att jag har upptäckt att det finns bilder som är tagna utan lov. Jag är inte ute o letar men en god vän upptäckte den. Det handlar faktiskt om att lära sig vad som är rätt och fel. En copyright är en copyright.

ingann
0

varför inte sätta in en spärr på era hemsidor mot "högerklick"? alltså hindra att någon spar ner era bilder… jag vet inte hur man gör det men vet att många sidor har sån spärr…. på så sätt vet ni att ingen tar era bilder utan lov.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mulan
0

#29 Tricket hur man kommer undan det är så enkelt att barnen förmodligen kan det bättre än oss vuxna… Flört

Självklart ska barnen lära sig att man inte får ta andras bilder, men samtidigt så finns det så mkt annat som är så fruktansvärt mkt fel i världen och jag kan inte låta bli att tycka att det blir lite aningens överdramatiserat.. Flört Det är ju inte precis för något kommersiellt syfte som bilderna används, det är ju mest på lek för barnen. Men känner man att man vill lägga energi på det så är det ju upp till var o en.

mvh Malin

vettan
0

Jag skulle inte orka hålla igång nåt sånt här på en hög nivå, har jag tid o ork så kan jag visst säga ifrån. Men visst finns det mycket värre saker än att få en bild stulen, men en markering är på plats.
Jag lägger ut bilder på min hemsida för jag tycker det är kul. Jag gillar att fota helt enkelt. Men vill folk låna får de be om lov, så enkelt är det.

maximus
0

herregud vilket löjligt tjafs att ni orkar

om ni inte vill att era bilder ska bli "tagna" från era hemsidor så får ni väl se till att koda sida

och jag håller fullständigt med #23#och #30

mvh Annette

LittleL
0

På nätet gäller sveriges lagar och jag håller med många tidigare som skriver att en markering är på sin plats. I svergie gäller copyrighten på ALLA bilder på en hemsida, oavsett om det står på bilden eller ej. Någon skrev tidigare att det fotas på utställningar och dylikt. Och ja, men det är fotografen som har copyrighten på bilderna, inte ägaren till katterna. 
Och när det gäller att koda sidan, ja.. det går ju bra men printscreena kan väl alla, iallafall ungarna. Kan tyckas oskyldigt men man ska fråga om lov på nätet precis som överallt annars. Något som jag anser är viktigt att lära våra barn. /Sylvia

Mylingens
0

Jag har oxå gett tillåtelse till att använda bilder från min hemsida, det är inget som stör mej. //Kaisa

LittleL
0

#34 Det tycker jag är helt ok;)) Har dom frågat så har ju allt gått rätt till. Det är ju upp till var och en hur man gör med sina bilder. /Sylvia

ingann
0

hur är det om de tar bilderna här ifrån forumet då? nästan alla här lägger ut bilder och det är ju en allmän sida som ingen "äger"

gäller copywriten här oxå?

min syster har hittat bilder på sina hundar på stallet.se o tycker bara det är smickrande att de tycker hennes djur e så pass fina att de vill ha dem…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

abuelas
0

Jag skulle känna precis som din syster! Jag skulle oxå bli stolt!

Anita

WesthKiowas
0

Eftersom jag fotar på uppdrag ibland och tjänar pengar (även om det är småsummor) på mina foton så blir jag mycket irriterad om någon stjäl dom av mig. För det är stöld även om det är av barn. Om ungar snattar i affärerna så tror jag att de flesta tycker att det är fel. Jag ser ingen som helst skillnad på foton. Att du #32 tycker det är löjligt det får faktiskt stå för dig. Jag anser att saker jag äger ska inte tas av andra utan lov.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

abuelas
0

Det är inte löjligt..Visst ska dom fråga innan dom lånar bilderna..Jag har försökt att uppfostra mina fem ungar att dom aldrig ska ta något utan lov!!

Och naturligtvis gäller det samma sak när det är på internet…

Men ungarna kanske inte tänker att det kan göra nåt..eftersom det är en bild! Och tar dom utan att fråga uppfödaren först..så är det ju inte snällt!

Men det jag skrivit är att jag tycker inte att det är en stor sak! Det är ju en lek.. 

Och det finns ju svårare saker här på internet som ungar håller på med…som man som förälder hellre skulle anmäla..

Men alla måste ju få tycka som man vill..

Anita

Imasy
0

vet att detta är ett gammalt problem, var en lika dan tråd på ett annat forum för hundra år sedan.

men det är väl bara småtjejjer som sitter där, och jag tror att de ser en bild på en fin katt/hund/häst som de vill ha som sitt djur, och jag tror inte att alla förstår detta med foto stöld. jag ser det bara som en lek bland små ungar som sitter och drömmer.

skulle jag hitta mina djur där skulle jag nog mer bara bli smickrad satt de ansågs fina nog att få vara med där Flört och det är ju inte alltid den för närvarande ägaren av tex katten som stulit fotot och "skapat" katten om jag förstår det rätt. själv hade jag nog inte anmält småttisarna för bild stöld, men jag hade nog påpekat att de fick minsann sätta rätt namn på katten och vem som fotat den, om de ska ha bilden kvar.