Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 1448 ggr
Bengan2
0

"Stickelhår"

Hur blir det med bedömningarna efter nyår när det blir poäng på färgen om man har en katt med så kallat "stickelhår". Vi har en katt där det finns mycket vita strån i det svarta och vice versa. det är nog inga döda strån, utan de är  i en avvikande färg. mängden är för stor för att ta bort.

Mvh Bengan

Bengan2
0

Ingen som vet?

Mvh Bengan

kerstin2181
0

Bengan, kan bara säga att min mamma katt som är svartpadda med vitt, har precis samma problem, i det svarta, har hon  vita strån i massor, skulle heller aldrig kunna rycka dom, vi får forska om detta

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mylingens
0

Ingen aning… //Kaisa

Sissi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, då ska vi se…på kattungar är det "nog" ok om de har "vita" stickelhår i det svarta.

Men på en vuxen katt, som exempelvis min svartsköldpadda Mary, som har massor med svart päls där det dyker upp lite vita stickelhår titt som tätt, de tar jag bort.

Jag tycker nog att det är lite som att bada sin katt inför en utställning. En del tycker inte att det är så viktigt med bad eller att ta bort vita stickelhår som växer i t ex de svarta partierna. Men jag anser nog att om det står mellan två likvärdiga katter och den ena har massor av "döda hårstrån" i pälsen men inte den andra, så bör den som inte har stickelhåren kvar vinna. Dessutom framhäver man färgerna och kontrasterna bättre utan en massa vita hår överallt.

Vart lite röigt, hoppas Ni förstår vad jag menar!

Slutkontentan är väl att jag tycker att man ska ta bort dem om man ska ställa ut katten!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Bengan2
0

#4 Ja men i vårt fall så skulle nog katten bli ganska kal i så fall, framförallt på öronen och huvudpartiet.

Mvh Bengan

Sissi
0

#5 Ja det beror ju helt och hållet på hur de vita stråna sitter.

Frost
0

Fast det är inte säkert att vita hårstrån är "döda"… och att, speciellt om de är många, man inte vill rycka bort dem för katten känner det. Att bada en katt är inte smärtsamt, men att rycka bort levande, felfärgade hårstrån… där går nog gränsen för mig i alla fall.

Men eftersom man efter jul kommer att färgbedöma skogisen med, så lär det ju räknas som ett minus, ja, för att svara på frågan.

Labolina_73
0

:-) kan du inte visa bild på hur mcyket vita strån det är? :-)

//Linda

Bengan2
0

#8 Kan vara svårt att få fram på ett foto, men jag kan prova vid tillfälle. Visst kan man ta bort ett par hårstrån, men hon har mycket vita i de svarta fälten. Jag kommer aldrig att börja slita loss dessa, då tycker jag det hela börjar tangera djurplågeri. Blir det minuspoäng på detta så får det väl bli det, då lägger jag hellre av med utställningar.

Mvh Bengan

Sissi
0

#8 Håller med, det finns ju gränser för vad man vill utsätta sina älsklingar för.

Jag ställer faktiskt inte ut alla mina katter. En är i och för sig stoppad, men han är en sådan där katt som helst av allt skulle vilja fånga råttor hela dagarna…så jag får se hur jag gör med den killen. En annan fullkomligen hatar utställningar och får därmed slippa. En tredje kille jag har älskar att visa upp sig, men är fortfarande otekniskt och storleksmässigt inte redo för utställningar än.

Så av 6 st katter är det endast 3 som jag ställer ut för närvarande och hade jag haft en katt som fick nedslag på färgen hela tiden, kanske jag skulle välja att inte ställa den heller.

Sissi