Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 404 ggr
Mirret
0

Mycket osålda kattungar?

Jag är på jakt efter en norsk skogkattunge. Har egentligen letat ett tag nu främst genom blocket. Jag har sett väldigt många osålda kattungar under den tiden så jag undrar om det är svårt att få sålt just nu eller om det är väldigt många kullar som fötts under vår och sommar bara? Själv ska jag ha en sällskapskisse och har inga planer på att ta en kull så småning om, det är alltså inte därför jag frågar. Men jag undrar mer om de som har flera kullar som majoriteten av kissekatterna är osålda och inte bokade har svårt att sälja eller om de kanske inte får sålt för att de inte är lika kända uppfödare?

Jag känner att jag blev lite lurad i mitt tidigare kattunge köp som inte var av en uppfödare och vill därför köpa av någon som känns helt rätt. Det känns viktigt för mig att köpa av någon jag kan rådfråga och vända mig till i framtiden oxå.

Jag har sett katter jag gillar, men då jag ser att det finns väldigt många osålda kattungar hos en del uppfödare där katterna även börjar bli över tolv veckor så blir man lite orolig och undrar vad det beror på. Om det är en oseriös uppfödare vill jag naturligtvis se mig om efter en annan! Men det känns omöjligt att veta. Slutligen måste jag väl lite på min magkänsla, men jag är nyfiken på vad ni tror. 

Hoppas att ni förstår hur jag tänker och vad jag menar. Min fråga är väl egentligen om det är en slump att vissa uppfödare har väldigt mycket osålda kattungar. Det är absolut inga dolda motiv med min fråga, så jag hoppas att ingen missförstår. Det finns många här inne som jag tycker verkar vettiga och duktiga! Så jag hoppas att det inte blir några missförstånd. Glad

Med vänlig hälsning, Miriam

Mulan
0

Hej!

En kort förklaring är att det just nu är en överproduktion av Norska skogkattungar, åtminstone enligt min åsikt. Det finns superläckra skogisungar till salu, blandat med mediokra och rent ut sagt dåliga. Allt beror ju på vad man är ute efter som köpare och vad man söker för slags kattunge. I min lokaltidning läser man i stort sett dagligen annonser om Norska skogkattungar för 2000-3500kr. Det tycker jag är trist, för om man inte kan ta betalt för sina kattungar så kan man ju lika gärna låta bli att ta en kull.. Åtminstone enligt mitt synsätt.. Oskyldig

Jag tror att det viktigaste är att leta på t ex Skogkattslingans hemsida, välja ut ett par kattungekullar som man är intresserad av och ta kontakt med uppfödarna. Jag brukar själv föreslå blivande kattungeköpare att titta runt hos andra och bilda sig en egen uppfattning. Det finns "okända" uppfödare som är seriösa och tvärtom, likaså välkända uppfödare som är ökända.. Åtminstone enligt min åsikt… Hem till mig är kattvänner alltid välkomna att ta ett besök, även om de inte är intresserade av just mina kattungar..  Efter att ha kollat på lite olika ställen kanske du har bildat en egen uppfattning om vad du tycker och då tycker jag att du ska be om referenser från tidigare kattungeköpare eller mentorer.

Lycka till!

mvh Malin

Kronängens
0

Om det finns många osålda kattungar skulle jag tro att det beror på att det finns för många uppfödare.

Jag tror också att de som har hållt på ett tag har lättare att sälja sina kattungar. Man vet lite mer vad man får när man köper katt hos dem (både uppfödarens kunskap och så har man säkert haft möjlighet att se tidigare generationer och syskon till kattungarna).

Om jag var du skulle jag höra av mig till några olika uppfödare och köpa katt av den du tycker verkar trevligast och som bäst motsvarar dina förväntningar. Lycka till!

/Susanna

[michaelalundgren]
0

Absolut finns det väldigt mycket osålda kattungar nu, och det är som ovanstående säger att det finns för mkt kattuppfödare och det produceras för mkt kattungar…
I alla lägen planeras det inte heller igenom så noga..

Jag vet precis hur det är och sitta med kattungar till salu. Har 3 st till salu nu (som i mina ögon faktiskt är bra.), skulle lätt kunna behålla allihopa om det inte var för att vi både har mor och far till kattungarna. Till denna kull (4 pojkar & 1 flicka) har det varit väldigt lite intressanter, och vad det har och göra med har jag ingen aning. Det är inte så att det är våran första kull och vi är "osedda", utan 9e kullen och vi åker på ganska mycket utställningar med våra kissar.
Men det dyker nog upp bra köpare till dessa också!

/Michaela

skaujentas
0

Jeg tror de overnevnte har helt rett. det er for mage kull og oppdretter akkurat nå i sverige.

Til sammenligning så er det i Norge registrert på skogkattringen sine sider 17 kull som ligger ute til slags, i Sverige er det 79 kull.

I Norge er alle solgt i 2 kull og nesten alle i 6 kull. I Sverige er det 2 kull, og nesten alle sammen i 5 kull.

I Norge er det tilsammen 40 kattunger til salgs og Sverige er det 222 kattunger tils salgs. Det er en ganske stor forskjell. Sverige er jo et dobbelt så stort land med omtrent dobbelt så mange inbyggere, men allikevel så blir det skjevt fordelt.

I Norge har vi gudskjelov ikke spesielle problemer med å få solgt våre kattunger ennå. Gått kanskje litt tregere enn vanlig.

Håper det snur i sverige og at de alle finner gode nye hjem til sine kattunger!

Hilsen til alle oppdretter Julie

Vildfagre
0

Utbudet av skogisar är nu väldigt stort och det är inte så lätt att sälja. Det är både gamla och nya uppfödare som har katter kvar. Jag har haft 13 kattungar  som föddes i maj o juni. Har hittat bra hem åt 9 st men fyra finns fortfarande kvar. Det är inga dåliga katter men när många dumpar priset så blir dom fortare av med sina bebbar tror jag. Blir dom sen lite äldre så verkar det inte som om dom är lika eftertraktade. Då väntar jag ut rätt köpare för han / hon finns och njuter av katterna så länge dom bor kvar. Det är  viktigt att personkemin stämmer mellan köpare o säljare för det är förhoppningsvis många år man ska ha kontakt. Ett gott råd är att hälsa på fler uppfödare, ringa o prata katt, och känns det rätt så blir det nog bra. Lycka till/Laila.

Mirret
0

Tack för svaren!
Ska besöka en katt redan nästa vecka faktiskt :) Jag får se om det känns rätt med henne. Kattungen är bara 6 veckor så jag hinner kanske besöka dem mer än en gång innan jag måset ta ett beslut. Både uppfödare och katt måste kännas precis rätt!

Mvh Miriam