Listiga små rackare ;)
Min gamle huskattgosse Bagheera har dresserat pappa bra. Jämt får han springa och öppna dörrar åt honom, mata honom eller så ska han gosa. Gheera är 18 år gammal, döv och lite senil. Men en del nya knep har han ändå kommit på. Det ena är att jama och springa oroligt mot dörren så att pappa får brått att släppa ut honom. Väl framme vid dörren gör Gheera en u-sväng ut i köket och visar uppfordrande honom matskålen
Det är alltså bara ett knep för att pappa ska ge honom mat.
Sen har han även kommit på att om pappa reser sig från fåtöljen, kan Gheera kvickt ta sig över från fotpallen, mellan pappas ben och vidare över i fåtöljen så att han kan stjäla platsen. I sin ungdom öppnade han även dörrarna genom att hoppa upp & trycka ned handtaget med tassen, men det är han för gammal för nu. Om ingen observerar att han vill in eller ut, skrapar han befallande på dörren tills någon öppnar.
Diego älskar att vara ute på min balkong. Han kan sitta där i timmar och titta och nosa. Så fort han vaknar på morgonen kan han "tjata" på mig i timmar att han ska släppas ut. Om jag ändå inte vaknar, spänner han klor i sängen (vilket är förbjudet), sen springer han före mig till balkongdörren och spinner hela vägen. Nu är han nöjd!
Min prinsessa Herakatt har tagit en mus på altanen i stugan! Men hennes dumma matte hade klippt hennes klor så den slank ur hennes grepp. Hon fick dock pappa att lämna sina sysslor och hjälpa henne att jaga musen. Hon har verkligen lindat honom runt sitt lillfinger. Dessutom har huskatten Sorken fått skäll av mamma och pappa flera gånger för att han jagat Hera i syfte att ge henne stryk, men nu har de kommit på att det är hon själv som börjar retas med honom och att hon ofta pjättar till honom utan att han gjort henne något. Inte undra på att han vill hämnas, hihi.

Nina … Helt underbart … du & din pappa har verkligen förstått hur man anpassar sig till en katt. Ni verkar så lätthanterliga och uppmärksamma … önskar jag hade sån pli på matte & husse och den 2-benta avkomman.
Fast lite hjälp brukar jag få från min fiffiga storasyrra (Peggy) … det är hon som öppnar alla dörrar. Hon hoppar upp på handtaget med bakfötterna … och säg den dörr som inte går upp av hennes tyngd.
Skulle vara intressant att få lite mer bra tips av Diego, Hera & Gheera
Kramissar från
Tassemarkens busfrö (Orkidé)