Statusskillnad!
När vi ikväll var och handlade på ICA Maxi och var på väg från kassan, mötte vi………en katt! Då han verkade allmänt bortkommen och förvirrad, tog vi efter lite överläggande med oss kissen till polisen för att försöka få hjälp med att hitta ägaren. (Halsband fanns men mycket svårt att läsa vad som stod på det)
Det första vi möttes av var att -Katter tar vi inte emot! Jag frågade då hur de skulle ha gjort om vi istället inkommit med en hund? Jo, hundar tog de hand om, men det var ju skillnad! Så frågade jag om de kunde scanna kissen för att se om den var chipad. Nä, vår utrustning funkar inget vidare, blev svaret.
Då djurskyddet inte gick att nås, tog vi med oss katten hem, tog av honom halsbandet och försökte tyda "hieroglyferna" på baksidan. Adressen var någorlunda synlig och med hjälp av Eniro, en massa provsamtal och en vänlig tant, fick vi till sist kontakt med ägaren. Katten skjutsades dit och alla blev lyckliga!
Vad jag reagerade över var statusskillnaden mellan hund och katt i polisens ögon. Och att de med en axelryckning avfärdade sina möjligheter att scanna. Totalt åt helsike tycker jag!
/Monica
All heder åt er som lyckade hitta kissens hem. Tyvärr är det nog fortfarande så att hundar värderas högre än katter. 

Visst är det bedrövligt att polisen ofta är så ignoranta mot katter. Det är deras plikt att ta emot bortkomna djur. Det är även deras plikt att ha en fungerande scanner. Att de inte ens försökte få den att fungera var nog det värsta övertrampet tycker jag.

Så gode dere er som fant kattens hjem..
Desverre så er det nok slik på de fleste politi-kontor.. Det er såååååå mange katter som blir borte/finnes i forhold til hunder at de har vel rett og slett resurser til å håndtere dem.. Men å scanne den ja det burde de likevel.
Tror ikke politien her hvor jeg bor tar imot hunder en gang jeg.. og har helt sikkert ikke noen scanner.. ( men nå bor vi på en øy da og har bare politi her hver tirsdag mellom 10 og 13)
Men sint og lei seg på kattene vegne blir man absolutt..

Det ska finnas fungerande scanner på varje station, det finns tydligen även i en del av bilarna. Råkade ut för en liknande incident för några år sedan när en katt satt 8 meter upp i en tall i sex dygn, precis utanför hos mig. Brandkåren kunde inte ta ner katten, det fanns det inte tid till. Däremot så har de alltid tid och ha minst en bil på varje bandymatch här istan. Det är väl för att bevaka att inte isen tar eld
Mvh Bengan