Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 02-kattungeprat
Läst 594 ggr
xCYANIDEx
0

mat till kattunge??

jag och mamma skall gå och kolla på en norsk skogskattunge, eller ungar, på söndag. :)) längtar ihjäl mig, det ska bli sååå spännande!
har en bondkatt här hemma nu på ett och ett halvt år, och han käkar whiskas torrfoder, och whiskas adult.
men.. den nya kissen kommer, så kan jag då köpa whiskas torrfoder junior och whiskas blötmat junior till den?
för rambo är whiskas jättebra, klara ögon, fin päls och precis lagom vikt. men eftersom jag inte haft kattunge förrut, och dom växer ju, så .. ja, tror ni whiskas blir bra? ni som har erfarenhet eller vet mkt om just sånt foder.

och den nuvarande ägaren har förmodligen något annat foder, och då blir whiskas 'övergångsfoder', säger man va? alltså, ska man bara lägga i små portioner i början, eller ta bort gamla helt och lägga små portioner av den nya?

vore jätte tacksam för svar. :))

WesthKiowas
0

Det bästa rådet jag kan ge dig angående mat är nog att lyssna på vad uppfödaren har för synpunkter och erferenheter av hon/han tycker att  just din blivande kisse behöver.

Lycka till!

Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

eccentrics
0

Jag skulle då rekomendera ett köttbaserat foder då whiskas är spanmålsbaserat med bara 4% kött som max. mina katter gillar hills kitten eller royal kitten där kötthalten ligger på 20%.
Men ngt av följande foder är köttbaserade och alla finns i kitten. Royal, hills,  eukanuba, iams,advance, anf, precept, proplan och orijen. det finns säkerligen ´flera men det var bara några. man kan säga att alla kattfoder som du köper på ica eller konsum och dylika affärer innehåller ett maximum på 4% kött. dom andra "bra" foderen köper du i närmaste fakhandel för katt och hundmat.

Kronängens
0

Det bästa är att kattungen får den mat den är van eftersom kattungars magar är känsliga. Så du behöver fråga uppfödaren vad han/hon gett för mat. Sedan är det bra om kattungen får den maten till en början.

Jag håller också med #2 om att det finns bättre torrfoder än Whiskas. Jag ger mina katter James Wellbeloved som man köper på djuraffären. Jag har också gett dem Purina Proplan, som man också köper där. Det är också bra mat. Blötmat kan jag däremot köpa på ex. ICA, så Whiskas blötmat eller liknande ger jag mina katter någon gång om dagen.

Lycka till med lillmissen!